Deși Carlsberg a raportat „rezultate puternice într-un mediu provocator” pentru exercițiul financiar 2022, adăugând că prețurile mai mari și inflația ar putea avea un impact asupra consumului de bere în 2023, notează BeverageDaily.
Temeri pentru viitor
Gigantul danez al berii a înregistrat o creștere organică a volumului de 5,7% în 2022, Asia fiind un punct deosebit de puternic (în creștere cu 10,3%).
Cu toate acestea, afacerea a fost afectată în mod deosebit de războiul din Ucraina și de decizia de a-și cesiona afacerea importantă din Rusia, anunțată în martie, pe care o numește „o decizie dificilă, dar inevitabilă”.
Cu toate acestea, excluzând Rusia, rezultatele grupului au fost „cu mult înaintea” nivelurilor de dinaintea pandemiei din 2019: cu volume în creștere cu 9%, venituri în creștere cu 20% și profitul operațional cu 22%: odată cu recuperarea veniturilor din tranzacționare care a determinat venituri per creștere în hectolitri de 9%.
Berea este o categorie rezistentă, dar...
Așteptând cu nerăbdare 2023, compania constată o gamă largă de orientare (dezvoltarea organică a profitului operațional de la -5% la +5%) din cauza unui număr de incertitudini: inclusiv războiul din Ucraina și temerile legate de impactul inflației asupra categoriei de bere.
Carlsberg raportează o creștere organică a volumului de 5,7% în 2022, Asia fiind un punct deosebit de puternic (în creștere cu 10,3%).
Brandurile internaționale premium au înregistrat o creștere în volum: Carlsberg 14%, Tuborg 9%, Grimbergen 11%, Somersby 1%.
Creștere a veniturilor cu 15,6%
Profitul organic din exploatare a crescut cu 12,2%, datorită redresării tranzacțiilor în Europa de Vest și performanței puternice din Asia: deși acest lucru a fost parțial compensat de prețurile mai mari ale mărfurilor și costurile cu energia.
Un profit net raportat de -1.063 DKK a fost afectat de deprecieri de 10.735 milioane DKK (din cauza în principal Rusiei). Deloc surprinzător, compania avertizează că creșterile de prețuri vor afecta afacerea în 2023.
„2023 va fi un alt an provocator”, se spune. „Datorită acoperirii noastre și a furnizorilor noștri, creșterile de anul trecut ale prețurilor la mărfuri și energie vor avea un impact semnificativ asupra costurilor noastre de vânzări și logistică pentru 2023.
„Intenționăm să compensăm costurile mai mari în termeni absoluti prin stabilirea prețurilor, mix și concentrarea continuă asupra costurilor.”
Cu toate acestea, de asemenea, pune la îndoială cât de bine se va descurca industria berii în acest context.
„În timp ce berea a fost din punct de vedere istoric o categorie de consumatori rezistentă, prețurile mai mari în combinație cu inflația în general ridicată pot avea un impact negativ asupra consumului de bere pe unele dintre piețele noastre, în special în Europa.”
Cedarea afacerilor rusești
În Rusia – unde compania se bucurase anterior de o poziție pe locul doi pe piață – compania se așteaptă să semneze un acord de cesionare până la jumătatea anului 2023.
„La 28 martie, am anunțat decizia noastră de a căuta o dezinvestire completă a afacerilor noastre rusești în urma invaziei Rusiei în Ucraina”, relatează Carlsberg.
„Separarea afacerilor din Rusia de restul Grupului este complicată. Operațiunile din Rusia au fost o parte integrată a companiei noastre, iar procesul de separare a implicat peste 150 de fluxuri de lucru în diferite funcții de afaceri.
Acest lucru a extins procesul de dezinvestire în comparație cu o vânzare imediată care implică aranjamente tranzitorii de servicii.” În prezent este în curs de desfășurare un proces de selecție pentru evaluarea ofertanților.
„Vom acorda timpul necesar pentru a executa separarea și dezinvestirea pentru a găsi cea mai bună soluție posibilă pentru toți părțile interesate, în special pentru cei peste 8.000 de angajați și acționarii noștri. Un proces de ofertă este de așteptat să înceapă în T1 2023 și ne propunem să semnăm un acord de cesionare până la jumătatea lui 2023.”
Impactul pieței din Ucraina
În timp ce producția la cele trei fabrici de bere ucrainene Carlsberg a fost suspendată în februarie, aceasta a fost reluată în trimestrul al doilea.
„2022 a fost un an groaznic pentru angajații noștri ucraineni și un an extrem de provocator pentru afacerea noastră din țară”, notează bererul.
„Siguranța, sănătatea și bunăstarea angajaților noștri vor fi întotdeauna pe primul loc. Prin urmare, după invazia Rusiei în Ucraina, am suspendat producția la cele trei fabrici de bere și am oprit operațiunile în țară la sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie.
„Colegii noștri ucraineni au dat dovadă de o forță și rezistență incredibile, oferind un rezultat remarcabil în timp ce navighează atât criza umanitară, cât și provocările enorme de afaceri de la izbucnirea războiului.
La recomandarea lor, am reluat producția în timpul trimestrului al doilea.” Față de o scădere a pieței de aproximativ 25% în țară, volumele Carlsberg au scăzut cu 20%.