132
Odata cu cresterea puterii de cumparare a populatiei, inclusiv in Romania, cererea de carne si produse din carne, inclusiv de carne de pasare, de peste si fructe de mare, va creste si ea. In acelasi timp, insa, atat pe piata internationala, cat si pe piata autohtona, se observa tendinta ambalarii produselor in portii mici. Consumatorii isi schimba obiceiul schimbarea obiceiului de consum al populatiei indreamna procesatorii de carne si retail-ul sa gaseasca noi modalitati de a-si creste vanzarile. Una dintre ele este ambalarea produsului final in pachete de mici dimeniuni, fapt care ii ajuta si pe unii si pe ceilalti sa tina preturile cat mai jos posibil. Trecerea la acest tip de ambalaje este un mijloc de a reduce costurile fortei de munca, determinand castiguri in valoare, mai ales prin folosirea filmelor de mare bariera. Acestia sunt deja factori de crestere care stau la baza suplimentarii veniturilor, asigurand concomitent o viata mai lunga a produsului, la raft, o utilizare prietenoasa in operatiunile de depozitare dar si de catre consumatori. Cresterea cererii de ambalaje flexibile va depasi pe cea a ambalajelor rigide, ca urmare a unor perspective solide pentru pungile si filmele de mare obstacol. Insa, avansurile cele mai mari vor fi determinate de cererea crescuta a consumatorilor pentru o singura portie proaspata si produse congelate ambalate in vid, inlocuind ambalarea in saci. Foarte buna lor estetica si capacitatea de a le etala frontal la raft, in pozitie verticala, ofera avantaje de merchandising, iar acesta este un alt argument de crestere pe acest segment. Reducerea dimensiunii ambalajelor va fi, asadar, stimulatoare pentru cresterea valorii. Castigurile pentru filmele de mare obstacol se vor baza pe prevalenta ambalajelor vidate si pe ambalarea in atmosfera modificata a carnii proaspete si prelucrate, deoarece, de eficacitatea acestor tehnologii de ambalare depinde in general acest tip de pelicula. Ready meal, in pole position Spre surprinderea tuturor, insa, produsele ready meal par a fi in pole position, inclusiv in Romania, in conditiile in care milenienii au devenit masa de consumatori prevalenta. Insa, cererea de produse proaspete si congelate va fi sustinuta si de ambalarea de tip MAP, pentru a prelungi durata de conservare a carnii proaspete, a carnii de pasare, si a fructelor de mare. Pe piata procesata, cererea va fi ajutata de eforturile de dezvoltare a produsului cu elemente de marja care ofera confort de exemplu, sunca prepreparata, carnea tocata complet, carnea fiarta etc. , precum si o mai mare varietate de arome. Ambalajele pentru carne, dependente de inalta tehnologie O cercetare efectuata de Fredonia confirma aceste tendinte de consum, precum si cererea tot mai accentuata pentru portii mici. Ca urmare, Fredonia a adoptat o strategie de adoptare pe scara larga a ambalajelor de dimensiuni mici, care extind durata de depozitare si imbunatatesc vandabilitatea tipurilor de carne si produse din carne, reflectand tendinta generala spre ambalajele cu valoare adaugata, filme, tavi si alte ambalaje rigide si flexibile cu valoare adaugata. Insa, acesta este doar un singur exemplu. Castiguri puternice se vor vedea in viitorul apropiat si pentru formatele de ambalaje de nisa, cum ar fi pungile si recipientele din plastic. Modificari semnificative, dar de multe ori aproape invizibile, apar in ambalajele produselor alimentare. Unele dintre acestea sunt conduse direct de cererea de consum, cum ar fi pachetele mai mici pentru produsele din carne. Altele reflecta progresele tehnologice, cum ar fi extinderea vietii produsului la raft prin absorbantii de oxigen. Iar, tendinta milenienilor de a manca pe fuga, portii mici, a condus la aparitia mai multor dimensiuni si tipuri de ambalaje. Printre acestea se numara si ambalajele care pot fi introduse in cuptoarele cu microunde. Apoi, orice ambalaj care prelungeste durata de viata a produsului, creste si recursul consumatorilor. Asadar, procesatorii si comerciantii trebuie sa fie capabili de a oferi produse ambalate in asa fel incat sa atraga atentia, obtinand randamente mai bune. Probleme de depasit Se accentueaza, insa, si o alta problema: inmultirea vegetarienilor. Astfel, daca, in 2009, la nivelul Uniunii Europene, Eurostat raporta un procent de 1 % de astfel de consumatori, in 2016 acest procent a crescut la 5 %. Asadar, cum pot fi crescute vanzarile de carne si produse din carne? Desigur, promotiile pot fi oricand o solutie. Dar, promotiile insotite de o redimensionare ambalajelor, in sensul reducerii dimensiunilor, si, prin consecinta, a portiilor, poate fi o solutie mult mai eficienta, afirma specialistii de la Supermarket News. O alta modalitate de a pastra vanzarile ridicate este asocierea bucatilor de carne cu unul sau mai multe elemente de gatit supe, tocane sau alte mancaruri. Miza pe produsele bio, pe produsele etichetate celan label, pe cele marcate fara hormoni sau fara antibiotice, pentru carnea de pasare, poate fi o cale in plus pentru a dinamiza vanzarile, in conditiile in care mereu mai multi consumatori europeni si romani manifesta o preocupare tot mai accentuata pentru o alimentatie sanatoasa. Nici preocuparea pentru diversificarea ofertelor destinate flexiterienilor nu trebuie omisa, mai ales ca, prin abile actiuni de marketing, o parte dintre vegetarieni pot fi deturnati spre aceasta categorie de consumatori, iar portiile mici, ambalate in conformitate cu cele mai pretentioase solicitari pot fi argumente solide pentru succesul la raft. Din pacate, un raport publicat la finalul anului trecut de Rabobank Food Agribusiness Research subliniaza faptul ca deflatia semnificativa a preturilor de vanzare cu amanuntul poate determina probleme serioase in viitor, pentru procesatorii de carne si pentru comerciantii cu amanuntul. Iar, regandirea afacerilor din acest domeniu, mizand pe o reproiectare a portiilor, poate asigura adaptarea firmelor la realitatile de acum ale pietei si profituri consolidate. Cf. Doug Harrys fooddive.com Meat packaging gets high tech and on trend Frigidere mai mici, ambalaje pe masura Redimensionarea ambalajelor este determinata suplimentar si de o alta cauza: In Europa, tendinta in constructii este aceea a caselor si apartamentelor de mici dimensiuni. Aceasta inseamna o dimensiune mai mica a bucatariilor, deci, necesitatea unor frigidere cu dimensiuni reduse. Iar asta conduce, inevitabil, la un spatiu casnic redus de depozitare a alimentelor.