TehnologiiȘtiri

110

Ambalare pet, carton sau sticla?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Aura Alexa Ioan: In ultimul timp, ecologiordm;tii ?si vegetarienii au declanordm;at o adevarata campanie impotriva anumitor materiale de ambalare a sucurilor. Daca ecologiordm;tii se declara impotriva folosirii ambalajelor de carton, vegetarienii militeaza impotriva PET-urilor. Lasand la o parte aceste puncte de vedere diferite, fiecare avand argumentele ?si contraargumentele lui, decizia definitiva revine in primul rand, clientului. Producatorii sunt nevoiti sa se adapteze cererii pietii ?si, in conditii de criza economica, sa ofere clientului pretul cel mai avantajos, indiferent de ambalaj! De ce a prins PET- ul! Chiar daca toata lumea este de acord ca sucul natural nu se conserva atat de bine in sticlele PET - mai ales cel de mere - clientii adora bauturile non alcoolice la PET, pentru un singur ?si simplu motiv: sunt cele mai ieftine! Bauturile racoritoare la PET au cunoscut un avant insemnat in ultimul deceniu, din doua elementare motive: primul, este legat de pret/raportat la cantitate. Al doilea motiv este cauzat de faptul ca bauturile la PET, de 2 litri, sunt consumate mai mult acasa, la evenimentele din familie, picnicuri, etc. In acest caz, cantitatea ?si nu calitatea primeaza. Romanii nu fac nota discordanta nici ei. De?si s-a mers, pe timp de criza, pe principiul: quot;suntem prea saraci ca sa cumparam lucruri ieftine, aceasta maxima nu este valabila in cazul bauturilor racoritoare! Necesitatea numita ambalare Ca in orice categorie ?si aici brandurile private se raporteaza direct la brandurile de producator, prin clasica strategie me too. Prezenta unor companii multinationale poate fi de multe ori sursa de inspiratie pentru brandurile private. In cazul de fata, modelele lansate de Coca Cola, Pepsi sau European Drinks par sa nu mai impresioneze pe nimeni. Nici vorba de o replicare rapida. Categoria pare blocata deja la clasicul PET de 2l cu care s-a debutat. Singura noutate a fost introducerea, la oferta, a PET-urilor de 2,5 litri. E adevarat ca acesta vinde in continuare, cu succes, dar dezvoltarea unor volume sau ambalari diferite nu poate fi privita ca o oportunitate? Oferta multinationalelor este mult mai variata ?si include pe langa PET ?si ambalari la sticla sau doza. Astazi, in cazul bauturilor carbogazoase, nici nu exista vorba de ambalare la sticla. Cat despre doza de 330 ml, ea poate fi intalnita doar in Lidl ?si Profi, sub brandurile Freeway ?si Jucy, ambele cu cate trei articole fiecare. In rest PET, PET, PET. Dintre cele 89 de articole, 75 sunt pe gramajul de 2 l, 7 pe 2.5 l ?si doar 6 la 500 ml. Chiar ?si aici insa, PET-ul de 500 ml este pe un trend ascendent, la fel cum sunt ?si dozele. Aordm;adar, doua posibile oportunitati la care se adauga o a treia, prin campania neintrerupta a Coca Cola pentru doza de 200 ml. Lipsa de reactie a retailerilor pare insa dezarmanta. Parmalat a dat lovitura cu PET-ul! Un caz elocvent este cel al firmei Parlamat, care recunoaordm;te ca introducerea PET-urilor le-a adus creordm;teri rapide de 200-300%. Extinderea portofoliului Parmalat Romania cu sucuri Santal, ambalate la PET, realizata in ultimii doi ani, a dus la creordm;terea vanzarilor companiei cu 300%, pe segmentul still drinks sucuri plate cu continut redus de fructe - n. red. . quot;Pe Ice tea, creordm;terea Santal a fost de 241% , dupa ce am lansat varianta la PETquot;, a declarat ulterior, managerul Manzonetto. Compania a renuntat la ambalajul de carton in favoarea PET-ului pentru bauturile de tip still drinks, decizie luata cu greu. Pe piata, PET-ul este preferat ambalajului de carton datorita costurilor mai mici pentru imbuteliatori. Vremea calda din sezonul estival s-a numarat ?si ea printre factorii de creordm;tere peste aordm;teptari pentru Santal TOP still drink ?si de majorare a ponderii ceaiului preparat ice tea la aproape 8% din vanzarile Parmalat pe piata locala. quot;Segmentul still drinks a fost avantajat de temperaturile foarte mari din sezonul estival. Daca in mod normal luna decembrie este cea mai importanta pentru noi la nivelul unui an,lunile iulie ?si august ne-au adus vanzari duble fata de media lunaraquot;, a explicat managerul. Per ansamblu, vanzarile companiei s-au majorat cu 50% in volum ?si circa 30% in valoare in primele noua luni de cand a fost introdus PET-ul, conform datelor companiei. Parmalat detine o fabrica pentru productia Santal in comuna Tunari, langa Bucureordm;ti, in care a investit pana in prezent peste 15 milioane de euro. Unitatea de productie a fost inaugurata in 1996, la cinci ani dupa intrarea Parmalat pe piata locala cu sucurile Santal. Pe segmentul sucurilor de fructe, compania a lansat recent un produs Santal imbuteliat la cutii de 750 ml ?si avand un continut de fructe de 40%. Pe piata romaneasca, Santal este liderul segmentului juice 100% ?si al treilea brand pe segmentul nectarurilor, dupa cota de piata valorica. Santal concureaza cu produse precum Tymbark Maspex , Prigat Pepsi Americas sau Cappy Coca-Cola HBC pe piata locala a sucurilor de fructe necarbonate, estimata in jurul a 500 de milioane de litri anual. Coca-Cola s-a pregatit sa dea lovitura in cazul ambalajelor! Compania Coca-Cola, prima care a intrat pe piata romaneasca, inca din 1992, este cea care a dat intotdeauna semnul schimbarii, incepand de la ambalaje ?si pana la campanile de promovare a acestora. Celebra companie este prima care a anuntat, pe site-ul propriu, ca este pregatita sa renunte definitiv la ambalajele PET, pentru a trece la imbutelierea produselor in sticle, realizate 100% din materie vegetala. Din ce materie prima vor fi folosite ambalajele viitorului, aflam tot din datele furnizate de companie. Materialele folosite la producerea acestor ambalaje suta la suta naturale vor fi trestia de zahar, scoarta de copac, coaja de fructe ?si paiele de grau. Coca Cola a facut in 2010 primul pas catre noua tehnologie, adica la trecerea la sticlele de plastic care au in compozitie 22,5% materie vegetala, materiale create prin tehnologia PlantBottle. Insa, de la trecerea de la materiale vegetale in proportie de 22,5% ?si pana la materiale de 100% compozitie vegetala, mai este un drum important. La randul sau, competitorul de-o viata al companiei Coca-Cola, ?si aici ne referim la rivala sa PepsiCola, pregateordm;te ?si el un ambalaj creat in totalitate din materie vegetala, alcatuit din scoarta de pin, coji din prelucrarea porumbului ?si resturi de plante.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2