Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a derulat, în sezonul estival 2021, o serie de acțiuni de supraveghere a pieței, care au urmat celor de prevenție și consiliere a operatorior economici din zona riverană Mării Negre și Deltei, denumite ”Comandamentul Litoral” și ”Comandamentul Delta Dunării”. Bilanțul acestor campanii încheiate acum câteva zile arată următoarele:
Au fost efectuate peste 1.250 de acțiuni de control la operatorii economici care desfășoară activități comerciale în zonă.
Au fost aplicate circa 1100 de avertismente și 490 de amenzi, în valoare de peste 2,9 milioane de lei.
Au fost oprite temporar de la comercializare produse în valoare de circa 950.000 lei
Au fost oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de aproximativ 450.000 lei
A fost oprită temporar prestarea serviciului în 84 de unități
În cazul a 3 operatori economici a fost propusă închiderea temporară a unității, până la 6 luni.
În timpul acțiunilor de control, au fost depistate diverse abateri, dintre care cele mai importante sunt:
Nerespectarea condițiilor de depozitare a produselor
Lipsa actelor de proveniență a mărfii
Lipsa autorizațiilor de funcționare
Ne afișarea prețului produsului, a prețului/unitatea de măsură sau afișarea acestuia într-un loc greu vizibil
Lipsa informațiilor obligatorii de pe etichetele produselor (denumirea și datele de contact ale importatorului/distribuitorului, traducerea în limba română etc. )
Neafișarea informațiilor referitoare a alergenii pe care îi conțineau produsele sau a faptului că preparatele provin din produse decongelate
Schimbarea stării termice a produselor din carne față de cea indicată de producător
Utilizarea unor pubele pentru colectarea deșeurilor neacoperite
Lipsa autorizației de funcționare pentru activitatea depusă
Utilizarea unor aparate de măsură fără verificare metrologică sau neomologate
Lipsa graficului de igienizare pentru saltele și șezlonguri
Lipsa mapelor cu informații pentru turiști în spațiile de cazare
Lipsa plaselor de protecție împotriva insectelor în spațiile de cazare
Utilizarea unor perne și așternuturi neigienizate
Infiltrații și vopsea scorojită pe tavane și pereți
Absența saltelelor din unele camere de hotel
Pavimentul camerelor și al balcoanelor deteriorat; cabina de duș, baterii de chiuvetă neigenizate, unități de aer condiționat ruginite
Utilizarea unor ustensile de bucătărie uzate, neprofesionale
Folosirea unor spații de depozitare sau de gătire neigienizate
Comercializarea unor produse alimentare cu data limita de consum depașită
Comercializarea înghețatei decongelate sau fără a avea informații referitoare la produs
Lipsa precizărilor privind țara de origine a produselor
Existența muștelor și lipsa dotării cu aparate împotriva insectelor, în spațiile din blocul alimentar sau cele destinate vânzării
depozitarea băuturilor răcoritoare direct pe paviment
Utilizarea de topping pentru diverse sortimente fără data deschiderii menționată pe etichetă și depozitate sub razele soarelui
Lipsa informațiilor cu privire la avertismentele de folosire la jucării, a marcajului CE sau a elementelor de identificare ale importatorului/distribuitorului
Comercializarea unor jucării interzise de UE, care fac obiectul unor alerte RAPEX
Comercializarea unor produse fără etichete
Lipsa informațiilor privind compoziția fibroasă a produselor textile sau a pictogramelor de pe încălțăminte
”Responsabiitatea a fost cuvântul care a caracterizat activitatea comisarilor noștri în zonele de vacanță. Mă bucur că activitatea de consiliere, prevenție, educație pe care am realizat-o, dar și măsurile mai aspre atunci când situația din teren a impus-o, totuși, au dat roade, în beneficiul consumatorilor și în spiritul respectării legii”, a declarat Claudiu Dolot, Președintele ANPC. ANPC își continuă supravegherea atentă a pieței, după ce s-a asigurat, pe parcursul întregii veri că turiștii aflați în România pot beneficia de produse și servicii corespunzătoare și în deplină concordanță cu prevederile legii, pentru a se bucura de vacanța mult visată.Biroul de presă ANPC