163
O „furtună perfectă” de birocrație post-Brexit și restricții ale coronavirusului ar putea amenința viitorul industriei, au declarat exportatorii scoțieni de fructe de mare.
Companiile se confruntă cu o „adevărată provocare”, cu noi controale vamale și documente, deasupra bordurilor, pentru a opri răspândirea coronavirusului, a declarat Donna Fordyce, director executiv Seafood Scotland.
„Totul este legat de Brexit”, a declarat ea pentru BBC, plângându-se de „puncte de prindere” în sistemele IT de pe ambele părți ale Canalului din Anglia și Franța.
„Ne-am dorit o perioadă de grație de șase luni în care să putem rezolva toate aceste probleme, astfel încât, atunci când va veni momentul, să fie fără fricțiuni”, a adăugat ea.
Fructele de mare scoțiene sunt exportate în principal pe piața din nordul Franței, unde sunt apoi vândute în toată Europa. Cu un produs live, timpul este esențial.
Exportatorii au avertizat cu privire la riscul întârzierilor, chiar și cu un acord comercial fără tarife și cote, înainte ca Marea Britanie să părăsească uniunea vamală și piața unică europeană la 31 decembrie.
Dar Seafood Scotland a declarat că firmele au fost lovite de „strat peste strat” de probleme administrative care au provocat „o confuzie totală”.
În plus, închiderea frontierei franceze înainte de Crăciun din cauza temerilor coronavirusului a provocat întârzieri îndelungate.
Fordyce a declarat într-o declarație joi (7 ianuarie) că transporturile riscă să intre în depozitele de deșeuri și căderea exporturilor ar oferi flotei de pescuit puține stimulente pentru a le pune pe mare.
"Într-un timp foarte scurt, am putut vedea distrugerea unei piețe vechi de secole care contribuie semnificativ la economia scoțiană", a spus ea. „Este o furtună perfectă pentru exportatorii scoțieni de fructe de mare.”
Jimmy Buchan, directorul executiv al Scottish Seafood Association, a declarat la începutul acestei săptămâni că camioanele încărcate cu fructe de mare proaspete sunt ținute în centrul Scoției din cauza problemelor cu codurile de bare vamale și a lipsei capacității serviciilor veterinare. Remorci întregi erau golite, astfel încât fiecare cutie și etichetă să poată fi verificate, a spus el.
„Combinat cu probleme de calculator de pe ambele părți ale Canalului Mânecii, acesta este un semn îngrijorător pentru zilele și săptămânile următoare când fluxul de produse va crește mult”, a adăugat el.
„În cele din urmă, afacerile noastre membre își pierd veniturile și prețurile de pe piață devin deprimate ca reacție la probleme. Suntem în momentul în care flota de pești albi ar trebui să înceteze pescuitul ”, a spus el.