Alexandru Peligrad: De?si redusa ca volum, piata de ceai din Romania, estimata pentru anul 2012 la o valoare de 28 de milioane de euro, conform estimarilor Euromonitor, este una extrem de profitabila pentru actorii din domeniu. Astfel, liderul pietei cu o cota de circa 39% , respectiv compania romaneasca Laboratoarele Fares Bio Vital Oraordm;tie inregistra in 2012 un profit net de aproximativ 2,4 milioane EUR la o cifra de afaceri de 10,8 milioane EUR in creordm;tere cu 14,9% fata de 2011 , inregistrand o rata a profitului de 22,2%. Iar situatia nu este singulara, majoritatea firmelor din domeniu inregistrand profit. Exceptia si regula Dacia Plant, companie infiintata la inceputul anilor 2000, care detine o fabrica la Bod-Braordm;ov, inregistra anul trecut un profit de 0,63 milioane EUR la o cifra de afaceri de 5,4 milioane EUR, iar Kalpo firma din Pietroasele Buzau, producatoare a ceaiurilor Vedda inregistra profit de 0,1 milioane EUR la o cifra de afaceri de 1,92 milioane EUR. Exceptia de la realizarea de profit in domeniul productiei ?si comercializarii ceaiurilor este chiar compania de stat Plafar, detinatoarea monopolului in domeniu pana in 1990 ?si cu o cota de piata de doar 6% in prezent, care aproape an de an a inregistrat pierderi in perioada 1999-2011 exceptie fac doar ani 2001 ?si 2011 cand s-au inregistrat profituri infime - 2.000 EUR, respectiv 19.800 EUR . La ora actuala, Plafar este oferita la privatizare. Plafar este inca cea mai cunoscuta marca de gen de pe piata. Este de retinut insa ca in perioada 2006-2009, activele imobilizate ale Plafar au scazut cu 57%, de la 19,5 milioane de lei la 8,3 milioane de lei, iar marca Plafar a fost cesionata partial incepand cu vara lui 2007 companiei Centrofarm pentru activitati de comercializare, transport, ambalare ?si depozitare, Centrofarm fiind in prezent singura companie care are dreptul sa deschida magazine sub brandul quot;Plafarquot;. Foarte interesate de domeniul comercializarii ceaiurilor sunt insa ?si principalele companii internationale care activeaza in domeniu. Pe piata romaneasca sunt prezenti la acest moment polonezii de la Novaplus ?si Celmar, cu afaceri de 2,77 milioane de euro, respectiv 0,3 milioane de euro in 2012, precum ?si multinationalele Unilever ceaiurile Lipton , Vivian Pharma Humana ?si General Pharma Food Twinings . Avand in vedere ca in anul 2012 consumul de ceai a crescut cu 4% fata de anul precedent ?si cu 33% fata de 2008 se poate observa ca asistam la un proces de concentrare a pietei in conditiile in care cei mai mari actori de pe piata au avut ritmuri de creordm;tere a cifrei de afaceri ce au depa?sit ritmul mediu de expansiune al pietei. Astfel, cifra de afaceri a liderului de piata, compania Fares Bio Vital Oraordm;tie a fost cu 15% mai mare, fata de 2011, a firmei Dacia Plant cu 20%, a Plafar cu 18%, a producatorului buzoian Kalpo cu 60%. In schimb, cei de la Novaplus au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri de 19,1%. Un segment al pietei ceaiului, care este insa legat mai mult de cel al bauturilor racoritoare este cel al ceaiurilor RTD ready-to-drink segment care este impartit, practic, intre doi mari competitori: PepsiCo cu Lipton Ice Tea ?si Coca-Cola cu Nestea. Piata romaneasca de ice-tea a avut o explozie in 2008, cand a crescut cu 60%, fata de anul precedent. In 2012, s-a inregistrat insa un declin pe piata de ceai RTD - atat ca volum, cat ?si ca valoare - dar este de aordm;teptat ca trendul ascendent sa se reia, ce-i drept la ritmuri modeste de creordm;tere, in baza preferintei in creordm;tere a tinerilor pentru aceasta gama de produse, in detrimentul bauturilor carbogazoase si a opiniei ce prinde tot mai mult teren potrivit careia ceaiul verde este sanatos oferind organismului o paleta mare de antioxidanti. Cererea de ceai se diversifica Anul trecut romanii, au consumat aproape 1.500 de tone de ceai, potrivit datelor Euromonitor. Avand in vedere ca la o cana de ceai sunt necesare circa 2 grame, rezulta ca un roman a consumat in 2012 aproximativ 36 de cani, adica 3 cani de ceai pe luna. Acest nivel este de doua ori mai scazut decat cel din Rusia ?si de circa 10 ori mai scazut decat cel din Polonia. Cel mai mare consum din Europa este in Irlanda, de 80 de cani lunar. Consumul redus de ceai al romanilor se explica prin lipsa traditiei in acest sens, dar ?si prin perceptia pe care romanii o au cu privire la ceai, perceptie care leaga ceaiul de tratarea starilor gripale sau de ameliorarea altor afectiuni nu foarte grave. In ultimul timp, aceasta perceptie a inceput sa se schimbe, interesul crescut pentru ceaiuri aratand ca aceasta bautura a inceput sa fie privita ca o optiune sanatoasa, la indemana in orice moment al zilei. Statutul de optiune sanatoasa este asociat ?si faptului ca principala bautura concurenta a ceaiului, cafeaua este asociata de cele mai multe ori cu fumatul, obicei daunator sanatatii dupa cum este bine cunoscut. quot;De?si incepe sa se dovedeasca un mod relaxant de a petrece timpul impreuna cu prietenii, este preferat de o mica parte a consumatorilor. Cea mai mare parte prefera consumul de cafea care se asociaza ?si cu fumatulquot;, declara Catalin Ungureanu, Director Comercial la Bold Impex, importatorul ceaiurilor Greenfield. Infuziile de plante medicinale 50% ?si infuziile aromatice 44% sunt cele mai populare tipuri de ceaiuri pe care le beau romanii, potrivit studiului quot;Romanii ?si ceaiul verdequot;, coordonat de Prof. Univ. Dr. Gheorghe Mencinicopschi ?si realizat in 2012. Studiul mai arata ca in mod traditional, romanii asociaza ceaiul cu infuziile de plante, incluzand aici ?si ceaiul verde ?si ceaiul negru. Majoritatea romanilor 83% nu cunosc insa compozitia ceaiului verde sau a ceaiului negru. Studiul arata ca in topul bauturilor consumate zilnic de romani conduce apa imbuteliata 66,2% , secondata indeaproape de cafea 64% , pe locul trei clasandu-se laptele 53,4% , ceaiul fiind ultima optiune 44,5% . Intervalele de timp favorite in care romanii prefera sa consume ceai sunt dimineata 46,6% ?si seara 30,1% . Consumul de ceai se caracterizeaza pe piata romaneasca ?si printr-o puternica sezonalitate. Astfel, consumul de ceai creordm;te semnificativ in perioada de toamna-iarna lunile octombrie-martie . Insa, odata cu creordm;terea pietei, reorientarea tinerilor catre consumul de ice-tea ?si pe masura creordm;terii gradului de educare al consumatorului cu privire la beneficiile aduse de ceai, sezonalitatea se atenueaza. Fructe si ceai verde Romanii se orienteaza cu precadere catre ceaiurile pe care le-au mai incercat in trecut, insa decizia de cumparare este influentata de pret, de calitatea produsului, de marca, de ingrediente ?si de aspectul ambalajului. Romanii prefera ceaiurile de fructe ?si plante, precum ?si ceaiul verde. Aroma de fructe de padure continua sa fie prima optiune a romanilor in categoria segmentului de ceai de fructe, fiind urmata indeaproape de cele de lamaie, afine sau capordm;uni ?si fragi. Preferinta romanilor pentru ceaiurile de fructe se explica ?si prin faptul ca acestea nu sunt complicate, avand gusturi cu care romanii, sunt obiordm;nuiti, precum ?si prin faptul ca neavand in continutul lor teina pot fi consumate in orice parte a zilei. Avand in vedere aceste aspecte, ceaiurile de plante ?si-au consolidat in ultimul timp pozitionarea de produse cu beneficii pentru sanatate, in timp ce ceaiurile negru, verde ?si de fructe au inceput a fi considerate potrivite pentru micul dejun. Un potential de creordm;tere in domeniu au ceaiului alb ?si sortimentele de ceaiuri ce indeplinesc anumite functii, precum de energizare sau relaxare. De altfel, tinerii se orienteaza cu precadere catre energizante ?si ceaiurile reci. Un mod placut de a petrece timpul cu prietenii Pe un trend ascendent este ?si cererea de ceai consumat in afara casei, in locatii precum baruri, restaurante etc. quot;Pe piata din Romania in mare parte inspirata de alte piete precum Ungaria, Austria, Maroc etc. a crescut foarte mult consumul de ceaiuri care combina aordm;a-zisele plante medicinale. Astfel, sunt multe combinatii de plante care ne activeaza organismul, ?si atunci alegem sa bem un astfel de ceai in prima parte a zilei sau alte combinatii de plante cu proprietati relaxante ?si atunci consumatorii noordm;tri aleg sa le consume in anumite situatii ?si in segmentul horeca, nu numai acasa, ca in trecutquot;, arata Silviu Bucovineanu, coordonator distributie la Demmers Teehaus/ Sarhuan Dani Tea SRL, citat de Revista Food Bar. Creordm;terea consumului de ceai in alte locatii decat acasa nu tine insa numai de educarea consumatorului, ci ?si de educarea celor care lucreaza in sectorul ospitalitatii baruri, restaurante etc. . Sunt locatii care au trecut in meniu doar mentiunea quot;ceaiquot; ?si pretul general al unei ceordm;ti de ceai cald, fara nici o precizare legata de tipul ceaiului verde, negru, infuzie , marca etc. Recomandarile din meniuri ?si cele ale ospatarilor conteaza foarte mult in alegerea unui ceai. quot;, explica intr-o declaratie data Revistei Food Bar, Elena Marin, Key Account Manager S.C. General Parma Food S.R.L., importator in Romania al ceaiurilor Twinings. In stabilimentele de tip in afara casei out-of-home precum restaurante, baruri etc, ceaiul negru comandat in diferite combinatii, cu condimente precum cardamom, scortiordm;oara, piper, cuiordm;oare spre exemplu este cel mai popular sortiment, fiind consumat de obicei ca substitut al cafelei. Ceaiul verde este cerut in principal datorita proprietatilor sale antioxidante ?si detoxifiante. Ceaiurile verzi ?si de fructe sunt consumate ?si in aceste locatii tot dimineata, de obicei. Ceaiurile verzi au caordm;tigat teren la noi in tara prin intermediul consumatorilor de gen feminin, care au ?si ajuns mai rapid sa citeasca informatiile in domeniu din revistele de specialitate sau de pe website-urile care promoveaza aceste produsequot;, explica Silviu Bucovineanu.