Vânzările de bere, vin și băuturi spirtoase au scăzut cu 4% pe canalul european de vânzare cu amănuntul anul trecut, potrivit IRI, deoarece consumatorii reduc achizițiile discreționare pentru a modera impactul inflației, opinează European Supermarket Magazine.
-2,7 miliarde
Potrivit IRI, valoarea totală a vânzărilor din categoria de alcool în sectoarele europene de supermarket, discount, magazine de proximitate și fără licență a totalizat 66 de miliarde de euro în 2022, în scădere cu 2,7 miliarde de euro față de anul precedent.
Datele au fost dezvăluite în raportul IRI FMCG Demand Signals, care acoperă aproximativ 230 de categorii FMCG, 2.000 de segmente de produse și peste 100 de milioane de SKU.
Noi modele de consum
„Este din ce în ce mai evident că cererea de bază s-a schimbat ca răspuns la tendințele post-pandemie, cu noi modele de consum și opțiuni care influențează modul în care categoria crește în următorii câțiva ani”, a comentat Ananda Roy, SVP global, Strategic Growth Insights, IRI.
În 2020, vânzările de alcool au avut un an excepțional, crescând cu 7,5 miliarde EUR, până la 67,3 miliarde EUR, din cauza consumatorilor care au fost limitați la case din cauza COVID-19. Anul următor a cunoscut și o creștere, de 0,7%, înainte de scăderea vânzărilor din 2022.
„O furtună perfectă”
În prezent, potrivit lui Roy, mărcile de alcool sunt prinse într-o „furtună perfectă” în prezent, având în vedere criza costului vieții cu care se confruntă multe gospodării.
„Vânzările de alcool tind să atingă vârful în timpul unei recesiuni, deoarece consumatorii mănâncă în loc de afară”, a spus el.
„Cu toate acestea, această recesiune este alimentată de o furtună perfectă de prețuri excepțional de ridicate la alimente și energie, creșteri record ale ratei dobânzii și creștere anemică a salariilor. Gospodăriile trebuie să facă compromisuri pentru a-și modera impactul asupra veniturilor lor disponibile.”
Privind anul viitor, IRI anticipează că vânzările de alcool – fie acasă, fie în afara casei – este puțin probabil să crească fără investiții în noi produse de băuturi adaptate nevoilor clienților și momentelor de consum.
Cu toate acestea, categoria cu alcool zero și cu conținut scăzut de alcool este probabil să se accelereze, pe măsură ce prețul băuturilor alcoolice continuă să crească, în timp ce Șampania, Prosecco și categoriile gata de băut vor prezenta probabil un anumit grad de rezistență la declinul recesiunii.