213

In primele 9 luni din 2013, tara noastra a importat lapte ?si smantana in valoare de peste 63 de milioane de euro, in creordm;tere cu aproape 20% fata de aceea?si perioada a anului anterior - potrivit datelor Ministerului Agriculturii ?si Dezvoltarii Rurale. De ce importam lapte ?si care sunt previziunile pentru acest an, aflam de la preordm;edintele Asociatiei Patronale Romane pentru Industria Laptelui, Dorin Cojocaru, dintr-un interviu acordat RRA: Cererea e mai mare decat oferta ?si, in al doilea rand, piata este facuta ?si de preturi. Daca oferta din afara tarii este la preturi mai mici, automat consumatorul roman i?si ia produsele care ?si le permite. Reporter RRA: Dar de ce sunt preturile mai mici la produsele din lapte din import decat la produsele de pe piata noastra interna? Dorin Cojocaru: In legatura cu produsul finit avem trei factori care influenteaza pretul. Costul de productie mai mic, deci fermierii din Occident i?si vand laptele la un pret rezonabil catre procesatorii lor, iar procesatorii i?si permit costuri mai mici, automat, vor avea un pret de piata mai mic. Dar trebuie sa completam cu faptul ca aceste fabrici din Occident, atat ferme, cat ?si procesatorii, ?si-au amortizat investitiile comparativ cu fermierii ?si procesatorii romani, care au beneficiat de investitii in urma fondurilor europene sau a creditelor de la banci, ?si aceste sume ?si aceste credite inca nu au fost amortizate, ele sunt prinse in costul de productie. Pe de alta parte, fermierii romani nu au avut decat cinci ani subventii, pe cand fermele din Occident au avut cel putin 20 de ani, 30 de ani subventii, au avut timp sa-?si consolideze afacerile, iar inca un factor ar fi acapararea pietei romaneordm;ti de catre diver?si procesatori sau distribuitori din afara, intervin pe piata romaneasca cu preturi de dumping, pentru a acapara piata, gandindu-se ca in 2015, cand cotele de lapte se vor desfiinta, sa aiba o anumita cota de piata, un market-share. Reporter RRA: Aordm;adar, micii fermieri au in continuare costuri pe care trebuie sa le amortizeze, in conditiile in care, incepand de la 1 ianuarie, vor trebui sa respecte norme minime de igiena odata cu expirarea perioadei de tranzitie aprobata Romaniei pentru alinierea la cerintele comunitare. Vor influenta aceste norme costul laptelui? Dorin Cojocaru: Nu vad o scumpire a materiilor prime, pentru ca aceia care vindeau lapte neigienic sau procesatorii care nu indeplineau conditii de igiena nu mai pot vinde pe piata, e un beneficiu adus consumatorului ?si nu un deserviciu. Pot sa spun ca vor fi afectati de inchiderea acestei derogari, pentru ca noi din 2007 trebuia sa aplicam aceste reglementari, nu mai mult de 15.000 de gospodarii ale populatiei, piata mare fiscalizata nu va fi influentata de aceasta derogare. Reporter RRA: Importam, credeti ca vom reu?si sa ?si exportam, sa patrundem pe piata europeana? Dorin Cojocaru: Importul masiv se face pe distribuitorii mari ?si produse marca proprie pe hipermarketuri. Referitor la exporturi, noi am inceput sa intram pe pietele europene, Spania, Belgia, Austria, chiar avem producatori din Romania care vand in hipermarketuri din Germania, iaurturi, de exemplu, sau se vand pentru comunitatile romaneordm;ti din afara Romaniei, precum ?si in Orientul Mijlociu, Cipru, Grecia, foarte multe produse maturate. ordf;i de ce fac aceasta conexiune acum? Pentru ca daca va mai exista lapte neconform ?si dupa 1 ianuarie 2014, acesta va fi monitorizat de catre Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara ?si orientat catre procesare o perioada lunga de maturare, cum sunt acele branzeturi destul de scumpe ?si noi exportam aceste specialitati in Orientul Mijlociu ?si in tarile limitrofe, Grecia, Cipru, Turcia. Reporter: In concluzie, avem ordm;anse sa bem mai mult lapte romanesc ?si sa exportam mai multe produse lactate de calitate? Dorin Cojocaru: In functie de cum vor merge puterea de cumparare a cetateanului roman, tot ce inseamna cost de productie, traim intr-o piata libera bazata pe cerere ?si oferta ?si pretul dicteaza, pretul ?si calitatea, dar la romani mai mult conteaza pretul in ultima perioada, cu cat presiunea pe pret e mai mare, cu atat calitatea are de pierdut.