Știri

115

Evolutia pietei HoReCa de pe Litoralul romanesc

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Piata Horeca din Romania este intr-o permanenta schimbare, iar preferintele consumatorilor tineri, pe masura ce acestia vor avansa in varsta, vor influenta businessurile din acest sector, se arata in studiul De la date crude la insighturi preparate, realizat de compania de cercetare Ipsos Romania. Calitatea, principalul criteriu Potrivit acestui studiu, principalele criterii care conteaza atunci cand consumatorii aleg sa ia masa in oras este calitatea preparatelor, urmat de ambianta si confortul locatiei, si pe locul al treilea, modul de servire. In functie de specific, preferate sunt preponderent restaurantele cu bucatarie romaneasca 82% , urmate la mare distanta de restaurantele cu specific italian 38% si de fast-fooduri 30% . Pe de alta parte, tinerii cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani, mai cosmopoliti decat restul populatiei, sunt cei care prefera cel mai mult bucataria internationala. Barurile sunt alese de clienti in primul rand pentru ambianta 53% , dar si pentru localizare si accesibilitate 43% si muzica 38% . In aceste conditii, nu este de mirare ca valoarea afacerilor din turismul de pe litoralul romanesc, de la hoteluri la restaurant si baruri, sunt prognozate a depasi in anul acesta cifra de 1,5 miliarde lei, aproape dublu fata de volumul atins in anul 2012, iar numarul firmelor din domeniul Horeca va atinge un nou record national. Firmele Horeca de pe litoral, afaceri pe 1,5 miliarde lei Potrivit unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de KeysFin, pe litoralul romanesc erau deschise, in 2016, aproape 900 de unitati de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni ?si 56 de hosteluri. Cele mai multe erau in Eforie 201 , Mangalia 177 , Costineordm;ti 154 ?si Constanta-Mamaia 135 . In acelasi timp, la Registrul Comertului ?si Ministerul Finantelor erau inregistrate, in acela?si interval, 2781 de firme active, cu sediul social in Constanta si Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii in restaurante 1106 ?si baruri 779 , in timp ce alte 424 de companii aveau drept principala activitate serviciile hoteliere. Astfel, din datele statistice rezulta ca afacerile firmelor de pe Litoral au crescut semnificativ in ultimii ani, de la 801,2 milioane lei in 2012 la 1,33 miliarde lei in 2016. ordf;i profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei in acela?si interval. Intre 2012 ?si 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o extrema in alta, rezultatul net care include si pierderile evoluand de la minus 37,9 milioane lei in 2012 la un plus de 132,9 milioane lei in 2016. Relevant, in acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei in 2016. Business-ul din turism de pe Litoral a inregistrat o evolutie sustinuta in ultimii ani, semn ca tot mai multi turiordm;ti au privit statiunile de la malul marii drept o destinatie tot mai atractiva, asta pe fondul investitiilor semnificative in dezvoltarea unitatilor de cazare ?si masa, de la hoteluri ?si pensiuni la restaurante ?si baruri, sunt de parere analiordm;tii de la KeysFin. Impactul finalizarii autostrazii A2 Climatul favorabil a fost sustinut ?si de finalizarea autostrazii A2, dar ?si de evolutia internationala, criza economica din Grecia ?si problemele cu terorismul din Turcia si majoritatea tarilor europene, care au influentat in mod semnificativ deciziile turiordm;tilor romani de a-?si petrece concediile de vara pe litoralul romanesc. Business-ul din turism este considerat de multi investitori drept unul extrem de volatil, dar si sezonier, astfel ca investitiile in acest sector sunt vazute ca avand un grad ridicat de incertitudine. Insa, analiordm;tii de la KeysFin, in urma cercetarii efectuate, au ajuns la concluzia ca structura afacerilor de pe Litoral arata ca acest sector devine unul din ce in ce mai profitabil, cea mai buna dovada fiind indicatorii financiari. Astfel, potrivit sursei citate, rezulta ca perioada medie de incasare a creantelor in acest sector a scazut semnificativ, de la 138,1 zile in 2012 la 56,9 zile in 2016, iar perioada medie de plata a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile in acela?si interval. Datoriile companiilor din turism s-au mentinut in ultimii cinci ani la un nivel relativ constant, de 1,4 miliarde de lei, in timp ce creantele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezinta semnale pozitive pentru business. Exista, bineinteles, ?si destule provocari, datele statistice aratand ca datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, insa, pe ansamblu, perspectiva este una pozitiva, semn ca investitorii de pe Litoral ?si-au optimizat afacerile, sustin analiordm;tii de la KeysFin. Potrivit studiului realizat de KeysFin, pe litoralul romanesc cele mai mari afaceri cu sediul social in Constanta si Tulcea le-a facut, anul trecut, M.W.Import Export SRL hoteluri , din Mangalia, de 28,9 milioane de lei. Compania, cu 44 de angajati, este urmata in clasament de Georgio Fast SRL din Constanta, firma specializata in restaurante, care a inregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, ?si de Complex Delta SRL din Tulcea, al carei business hotelier a depa?sit 22,3 milioane lei in 2016. Top 10 companii este completat de Lascu Bros SRL restaurante , Underground Club SRL baruri , Vega Turism hoteluri , Hagi Sport SRL hoteluri , Ionut Restaurante SRL restaurante , Voila AS SRL hoteluri , toate din Constanta, ?si Briza Marii Negre SRL hoteluri , din Eforie. Dintre acestea cea mai profitabila firma a fost, anul trecut, Lascu Bros SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei. In 2017, peste un milion de turisti cazati numai la hoteluri Studiul KeysFin, care a inclus si o analiza a datelor macro furnizate de Institutul National de Statistica, arata ca numarul turiordm;tilor care s-au inregistrat in unitatile de cazare licentiate fara cei cazati la gazda ?si in alte alte unitati neautorizate a depa?sit 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai multi decat in urma cu un an, dintre care cei mai multi turisti au fost romani 1,1 milioane , iar strani, doar 78.275, adica 6,3%! Potrivit estimarilor patronatelor, numarul turiordm;tilor in 2017 va depa?si cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unitati de cazare au raportat rezervari complete pentru varful de sezon. Creordm;terea veniturilor populatiei, imbunatatirea conditiilor de cazare, facilitatile de plata, toate aceste conditii s-au intrunit pentru ca 2017 sa fie, cel mai probabil, cel mai bun an pentru turismul romanesc din ultimii 10, spun analiordm;tii de la KeysFin. In ciuda acestor cifre incurajatoare, turismul romanesc ramane in coada clasamentului Uniunii Europene, in privinta ponderii incasarilor din turism, la nivel de produs brut. Daca pentru Malta, Cipru ?si Croatia, turismul reprezinta peste 12% din PIB, Romania raporteaza abia 1% din PIB, pe cand Bulgaria acopera 5% din PIB din acest sector! Insa, pentru a nu mai fi codasa Europei, Romania trebuie sa investeasca in primul rand in infrastructura de transport ?si in dezvoltarea facilitatilor de cazare la standarde internationale: Deschiderea noilor unitati de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal din Navodari, reprezinta un pas inainte, insa avem, in continuare probleme cu traficul rutier, aerian ?si feroviar catre statiuni, cu calitatea serviciilor de cazare ?si masa ?si, mai ales, cu profesionalismul angajatilor din acest sector, avertizeaza expertii de la KeysFin.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2