Daca ar fi sa ne luam dupa ultimele declaratii ale celor care isi desfasoara activitatea in activitatea de HoReCa din Romania, perspectivele ar fi mai mult decat favorabile, in comparatie cu anii trecuti. Decizia de a diminua cota de TVA, de la 24 %, la 9 %, pentru pachetele all-inclusive din turism, coroborate cu situatia internationala tensionata, din Europa, mai putin, insa, in Romania, lucrurile ar putea sta bine, in 2015. Cu toate acestea, raman destule temeri. Instabilitatea Europei, o sansa pentru Romania? Imediat dupa atentatele de la Paris, au existat voci, la nivelul guvernului francez, care opinau ca industria hoteloera si de turism din Hexagon va avea de suferit in acest an. Chiar in perioada de dupa atacurile de la saptamanalul de umor, si dupa luarile de ostatici, evenimente care au indoliat lumea civilizata, s-a inregistrat o scadere a fluxului de turitti in capitala Frantei, comparativ cu anii trecuti, in aceeasi perioada. Concomitent, insa, analisti ai piesei hoteliere avertizeaza ca in acest an se vor efectua mai putine excusrii si in Marea Britanie, Italia si Spania, din cauza amenintarilor cu noi atentate teroriste. Ape tulburi si in Estul Europei Daca ne uitam in partea noastra a Europei, si aici lucrurile stau tulburi. Guvernul de la Atena, adica, tara cu cel mai puternic sector de turism din Balcani, a anuntat ca recomanda abandonarea vanzarii de pachete all-inclusive. Ungaria a devenit, pas cu pas, usor neatractiva, din cauza politicilor interne ale guvernmului Orban, iar Turcia pare a aluneca tot mai accentuat spre zone aproape extreme, din punct de vedere religios, fapt care ar putea genera reticente in a vizita aceasta tara. Cum, in afara de Slovenia, tarile din fosta Iugoslavie raman neatractive, atunci, Romania ar putea inregistra cresteri substantiale pe tot segmentul vizat. Cu toate acestea, tocmai degingolada politica si economica din Uniunea Europeana ar putea tine acasa multi dintre aceia care ar fi dorit sa isi petreaca vacantele in alte tari, inclusiv in Romania, acolo unde, potrivit unui studiu realizat de Food Bar si Modern Buyer, sectorul HoReCa se afla in expansiune. Conform studiului, 58% dintre noile unitati hoteliere sau de restaurant, baruri, cofetarie etc, deschise anul trecut, au fost in Bucuresti. Tot Capitala are si cea mai mare diversitate a conceptelor. Conform datelor, 37%, dintre noile unitati au fost restaurantele, urmate de cafenele si bistrouri, Centrul Vechi ramanand cea mai vie zona, aparand chia si localuri care se adreseaza clientilor cu venituri medii spre mari, si care au in spate investitii de peste 500.000 de euro. Dar, daca luam doar Bucurestiul ca etalon, iata distributia noilor investitii: Restaurante: 37 %; Cafenele: 19 %; QSR Quick-Service and Fast Casual Restaurants : 19 %; Berarii, Pub: 13 % Cluburi: 5 %; Patiserii, gelaterii: 5 %, Pizzerii: 2 %. Vanzari mai mici ca acum cinci ani O alta analiza, efectuata de data aceasta de specialistii de la Coca Cola Romania, arata ca, in contextul economic actual este foarte important ca operatorii Horeca sa aiba acces la informatii pentru un bun management al afacerii. Aceste resurse pot fi livrate de furnizorii care au o viziune de ansamblu, atat pe piata locala, cat si la nivel international. In acest mod, relatia furnizor-HoReCa trece dincolo de o simpla legatura comerciala, transformandu-se intr-un parteneriat benefic ambelor parti: operatorii HoReCa devin mai eficienti din punct de vedere economic, iar furnizorii pastreaza un canal de vanzare stabil, prin care produsul ajunge la consumatorul final. Elemente care genereaza optimism Daca se analizeaza totalitatea subcanalelor HoReCa bar, pub, restaurant, club, fast food, urban, rural, etc. putem spune ca asistam de cativa ani la diminuarea numarului de stabilimente, cu o rata de crestere de aproximativ 5% pe an, conform Nielsen. Cu siguranta, piata locala este una extrem de dinamica, din punct de vedere al tipologiei, dar si din punct de vedere al tendintelor de consum, neatingand maturitatea deplina, ca in alte tari europene. Pe acest segment de piata, odata cu cresterea increderii consumatorilor, se inregistreaza si cresteri de univers, ceea ce determina la optimism. Din pacate, volumele vandute anul trecut in HoReCa sunt mai mici decat in de de criza, scaderea fiind cauzata de mediul economic dificil, resimtit in ultimii ani. Aceasta a atras dupa sine un comportament de consum rezervat din partea populatiei si a dus la diminuarea numarului de consumatori care aleg distractia Out of Home, precum si la reducerea frecventei de vizitare. Majoritatea unitatilor existente au dovedit pe parcursul ultimilor ani ca au fost stabile, din punct de vedere financiar, dar si dispuse sa investeasca in reinventarea permanenta a modului de a face business. Aglomerarile urbane, cele mai afectate de scadere Geografic, cele mai putin afectate de scadere au fost si au ramas marile aglomerari urbane, unde exista schimbari permanente de lideri, pe toate segmentele. Scaderile consumului reprezinta principala provocare a oricarui business. De aici, deriva grija pentru costuri, care devine din ce in ce mai importanta in HoReCa, care desi functioneaza intre limite departate, au si costurile pe masura. O alta dificultate este adaptarea la nevoile consumatorului roman, care sunt din ce in ce mai sofisticate si pretentioase, atunci cand alege unde isi cheltuie banii, precum si la tendintele globale si europene. Cu siguranta, o mare parte din antreprenorii de azi au castigat know-how, fie din practica, fie din interactiunea cu mediul de afaceri local si international, altfel nu ar fi reusit sa isi mentina business-urile operationale pana in prezent. Exista si partea de newcomers care au nevoie de mai mult suport in aceasta directie si pe care unii furnizori il ofera pentru ca, la finalul zilei, relatia cu mediul HoReCa sa insemne mai mult decat un business: un parteneriat din care ambele parti sa castige. Bucuresti versus provincie Piata din Bucuresti este cea mai ofertanta din punct de vedere al cifrei de afaceri si profit, dar si costurile sunt mult mai mari decat oriunde in Romania. Pentru ca nivelul de trai este mai ridicat in Bucuresti, nivelul deschiderii consumatorilor catre tendintele pietelor externe este mai mare, dar si cel al pretentiilor este mai ridicat. Acest lucru face din piata bucuresteana un early trend adopter si, uneori, chiar un trend setter. Pe langa toate detaliile operationale care sunt mai mult sau mai putin aceleasi in toata tara, in Bucuresti, frecventa pentru reinvestitie este mult mai mare. Ultimele tendinte Formatul all-in-one eating, drinking, dancing se afla in spectaculoasa expansiune, asistand la specializarea jucatorilor pe tot mai multe zone de business. Daca, acum ceva timp, stabilimentele cu specific erau destul de rar intalnite, in procesul de maturizare a pietei a devenit din ce in ce mai pregnanta nevoia de diferentiere. De aceea, acum, pe langa restaurante, discutam despre baruri, puburi si cluburi cu specific in mai toate orasele mari din tara. Totodata, creste gradul de sofisticare, iar nevoile consumatorului sunt in continua crestere, si eletere. Se circula din ce in ce mai mult in tara si strainatate si dorim sa beneficiem de aceleasiservicii si in Romania, la fel ca in cele mai reusite calatorii. Consumatorii au devenit din ce in ce mai constienti de valoarea banilor si cer din ce in ce mai mult, in schimbul lor. Intr-un clasament al celor mai importante tendinte din HoReCa, pentru urmatorii ani se remarca importanta acordata mijloacelor care apartin de new media, socializarea online sau social-media. Aceasta noua modalitate de comunicare a avut efect imediat asupra modului in care oamenii se informeaza, i?si planifica si cumpara serviciile. 87% din turiordm;tii cu varsta sub 34 de ani folosesc astazi Facebook-ul pentru a-?si alege viitoarea destinatie turistica, potrivit unui studiu realizat de Redshift Research in randul a 4.600 de consumatori de turism din 13 tari, studiu care a examinat importanta in creordm;tere a retelelor de socializare online. Vremurile in care oaspetii nemultumiti de un produs sau serviciu sunau la hotel, iar plangerea lor ramanea acolo, au apus. Cu un simplu click, acum, consumatorii se duc pe retelele pe socializare online si isi varsa oful acolo, iar mesajul lor ajunge la milioane de utilizatori. Revolutia digitala a readus, de fapt, controlul, in mana clientilor.