167
Interviu cu domnul Marian Cuzdrioreanu, Presedinte al Federatiei RO-FISH si al companiei Costiana Activitatea din sectorul procesarii pestelui cunoaste un adevarat reviriment, acum, dupa reducerea nivelului de TVA. In acelasi timp, segmentul produselor pescaresti traditionale atrag tot mai multi consumatori, determinand si ele cresteri ale vanzarilor. Pe de alta parte, pe noul program european in domeniu, Romania va primi pai putini bani, decat in perioada anterioara. Despre starea actuala a sectorului, precum si despre perspective, ne-a vorbit in interviul de mai jos domnul Marian Cuzdrioreanu, Presedinte al federatiei RO-FISH si proprietar al firmei Costiana. Vrem un TVA si mai mic! infoALIMENT Magazin: Domnule Marian Cuzdrioreanu, cum apreciati evolutia afacerilor cu peordm;te ?si produse din peordm;te, dupa diminuarea cotei de TVA la 9 %? Marian Cuzdrioreanu: Scaderea TVA la produsele alimentare, carne, peordm;te, legume ?si fructe la 9% a fost ceva extraordinar! A generat o creordm;tere a vanzarilor de peordm;te ?si fructe de mare cu peste 25%, ?si de asemenea, a generat o reducere drastica a evaziunii fiscale de import. Bineinteles, vom milita in continuare pentru reducerea TVA-ului la produsele alimentare, printre care ?si la peordm;te ?si fructe de mare, atat pentru creordm;terea vanzarilor ?si eliminarea completa a competitiei neloiale generata de unele societati care fac evaziune fiscala la import. E bine de ordm;tiut ca, in Polonia, TVA-ul la peordm;te este de 5 %, iar in Turcia de doar 3%. Din pacate, doar 18% din necesarul de peordm;te al Romaniei este acoperit din intern, restul, din import. Este bine de ordm;tiut ca procesatorii ?si importatorii din organizatia RO-FISH au redus TVA-ul la produsele de peordm;te ?si fructe de mare cu 15 %. De asemenea, am gasit receptivitate ?si din partea retelelor de magazine. Felicit atat Guvernul cat ?si, in special, MADR, pentru aceasta prima mare realizare de reducere a TVA-ului la alimente. Coordonatorul punerii la aceea?si masa a tuturor factorilor de punere in aplicare a reducerii TVA a fost insu?si domnul ministru al agriculturii Daniel Constantin. Nu fac politica, fac doar politica romanului, avand calitatea de intreprinzator ?si consumator, ?si trebuie sa scot in evidenta meritele tuturor celor care au realizat acest deosebit pas in creordm;terea bunastarii romanilor, reducerea TVA-ului. Aordm;teptam in continuare sprijinul Guvernului ?si al MADR pentru reducerea in continuare a TVA-ului, inclusiv la utilitati, pentru a avea costuri competitive ?si la export. Cu 100 de milioane de euro, mai putin IAM: In ce masura, actualele prevederi ale Uniunii Europene raspund necesitatii investitorilor romani in acest sector si care sunt actiunile Ro-Fish, in sensul imbunatatirii activitatii, la nivel national? MC: Aici ne putem referi la doua directii. Prima este legata de regulamentele europene privind conditiile sanitar-veterinare ?si de siguranta a alimentelor. Cea de a doua directie se refera la noua politica comuna de pescuit ?si fondurile europene pentru pescuit, Program Operational pentru Pescuit 2014-2020. In ceea ce priveordm;te prima directie, agentii comerciali din organizatia RO FISH au fabrici ?si depozite moderne, omologate UE, conditiile de calitate fiind la cele mai inalte standarde, membrii organizatiei reu?sind chiar sa exporte produsele procesate, amintind aici pe cei de la Ocean Fish sau Negro. In ceea ce priveordm;te a doua directie, referitoare la fondurile europene, Romania a obtinut pe viitorul Program Operational pentru Pescuit 2014-2020 o suma de 168,4 milioane de euro, in timp ce pentru actuala perioada de programare 2007-2013, POP a avut un buget de 261,5 milioane de euro, din care 196,1 milioane de euro a reprezentat contributia Fondului European pentru Pescuit FEP . iAM:Care a fost evolutia companiei Costiana, in ultimul an? MC: Pana la relaxarea fiscala prin reducerea TVA, activitatea, nu numai la Costiana, ci ?si la toate societatile din domeniul alimentar, a avut un recul. Relaxarea fiscala a dus ?si va duce la o creordm;tere a activitatii de vanzare ?si, implicit, a creordm;terii activitatii de productie. Impunerea produselor traditionale din peste, noul obiectiv iAM: Cum apreciati afacerile din zona produselor traditionale din peordm;te? MC: Romania are ?si va avea un brand de tara in care produsele traditionale, in special cele agroalimentare sunt port-stindard. Produsele traditionale de peordm;te castiga teren pe zi ce trece printre produsele traditionale, cARe reprezinta cu mandrie Romania. Aici amintim produsele din peordm;te VICTORITA PESCAtilde;RITA, care sunt deosebit de apreciate ?si care contribuie major la dezvoltarea acestui segment de piata. Salatele de icre de crap sau ordm;tiuca, sardeluta sau scrumbia marinata, zacusca cu peordm;te, scrumbia, pastravul sau batogul de crap afumate au in mod firesc un succes deosebit, deoarece ele sunt produse naturale, fara conservanti sau aditivi, practic se incadreaza in categoria produselor premium. Festivalurile de peordm;te ?si evenimentele realizate sub marca VICTORITA PESCAtilde;RITA au bucurat ?si bucura romanii la fiecare editie. Deja exista o initiativa a MADR de promovare a produselor traditionale, inclusiv in marile lanturi de magazine, acestea aratandu-se din ce in ce mai interesate in vanzarea lor. Sugeram Guvernului ?si MADR sustinerea domeniului pescaresc, atat a pescuitului, cat ?si a acvaculturii ?si procesarii, prin crearea unui microclimat de sustinere a brandului de tara in Romania ?si in strainatate. In Romania, retelele de magazine trebuie sa vanda preponderent produse romaneordm;ti, minim 70%. De asemenea, pe plan extern, trebuie sustinute participarea la toate expozitiile internationale cu un stand national deosebit. iAM: Care sunt planurile de viitor ale companiilor pe care le controlati? MC: Pentru tot domeniul pescaresc, inclusiv pentru noi, obiectivul principal este creordm;terea consumului de peordm;te, specialitati de peordm;te ?si fructe de mare, acestea fiind cel mai sanatos aliment. iAM: Va multumim!