149
Ambalajul inteligent a avut un drum lung de strabatut, de la simplele indicatii si pana la pungile de pentru snack-uri care pot detecta soferii corecti sau sticlele de bere care pot dansa pe muzica. Insa, tot mai multe companii investesc in etichete inteligente, pentru a conecta brandurile cu tehnologia. Piata globala va creste Avand potentialul de a imbunatati logistica, de a aduna informatii despre lantul de aprovizionare si de a angaja consumatorii in interactiune, etichetele inteligente devin o alegere de top pentru companiile din era digitala. De fapt, piata de etichete inteligente este estimata sa ajunga la 9,2 miliarde de euro, pana in 2020, cu o crestere de 14,24%, din 2014, pana in prezent, sustine Sean Riley, expert in tehnologia etichetarii, citat de Packaging Strategies. Desi adoptarea etichetelor inteligente a fost incetinita de o lipsa de standarde si de o susceptibilitate mecanica, marci precum Johnny Walker sau Hershey conduc tendintele. Beneficiile etichetelor inteligente in logistica, in comertul cu amanuntul, productie si asistenta medicala, impreuna cu capacitatile tehnologice in crestere, determina cresterea cererii pentru aceasta tehnologie. Mai multe date, mai putine probleme Etichetele inteligente se refera la datele mici. In timp ce datele importante sunt folosite pentru a colecta cantitati masive de informatii, care sunt gestionate si analizate centralizat pentru modele, datele mici se concentreaza pe o multime de atribute care necesita actiune, atunci cand se schimba. De exemplu, o eticheta inteligenta poate colecta date mici despre o temperatura care depaseste pragul sau un produs devine umed si supus formarii Un grup de cercetare de la Universitatea Clarkson impinge limitele a ceea ce pot face etichetele inteligente. Grupul a creat un senzor low-cost, pe suport de hartie, care poate determina cand alimentele sau cosmeticele se strica. Senzorii utilizeaza nanostructuri pentru a capta si a lega compusii predeterminati, pentru a distinge schimbarea. Prospetimea elementului poate fi detectata pe baza intensitatii transformarii, proiectata ca schimbare de culoare sau electrica. Aceasta inovatie simpla poate arata consumatorilor atunci cand un articol este sigur pentru consum sau cand sa il foloseasca, chiar daca a trecut termenul de valabilitate. Dincolo de Industria alimentara Aplicatiile pentru etichetele inteligente se extind dincolo de produsele alimentare si bauturi. Logistica este un alt domeniu cheie. In trecut, companiile de logistica ar fi putut sa ataseze o eticheta RFID la o cutie de transport maritim care contine produse mici, perisabile, cum ar fi medicamentele, iaurtul sau carnea. Cu etichetele inteligente, urmarirea poate fi efectuata la nivelul fiecarui element, prin aplicarea unei etichete fiecarui produs individual. In spatiul de asistenta medicala, etichetele inteligente pot urmari utilizarea si eliminarea produselor farmaceutice, precum si ajuta la controlul inventarului. In timp ce senzorii traditionali pe baza de siliciu sunt potriviti pentru multe cazuri de utilizare a internetului de obiecte IoT , ele sunt mai scumpe si mai putin flexibile, decat noua directie de dezvoltare a tehnologiei tiparite. Magazinele de astazi folosesc coduri de bare standard, inclusiv cele de tip Q, dar acestea sunt limitate in tipul de date pe care le pot stoca si afisa. Deoarece ambalajul produsului poate constitui 30-40% din costul total al unor produse, solutiile inteligente de ambalare, care modifica procesul de ambalare, nu sunt adesea fezabile, facand etichetele locul ideal pentru a incorpora tehnologia in ambalaje. Aplicatii in lumea reala Piata de ambalare digitala va include treptat formate traditionale de ambalare care sunt remodelate pentru a include elemente digitale, precum etichetele inteligente. De exemplu, sticlele inteligente sunt incorporate cu tehnologia digitala pentru a oferi functii imbunatatite, cum ar fi memento-uri de hidratare, memento-uri de dozare medicale, indicatori de timp si temperatura si detectarea calitatii. Avansul va fi atat de puternic in aceasta directie, incat, de exemplu, numai in Statele Unite, segmentul de sticle inteligente din cadrul pietei de ambalare digitala se estimeaza ca va ajunge la 200 milioane de dolari, pana in 2024. Iar, ca exemplu tehnologic, sa spunem ca, Diageo, o companie multinationala de bauturi alcoolice, a reunit activitatii sale compania ThinkFilm, pentru a aplica tehnologia digitala elaborata de aceasta pe sticlele lui Johnny Walker Blue Label. Sticlele utilizeaza etichete imprimate folosind tehnologia Near Field Communication NFC , care transforma sticla intr-un ambalaj inteligent, compatibil cu majoritatea smartphone-urilor. In acest fel, senzorii etichetelor pot detecta daca sticla este deschisa sau sigilata si contine informatii pe care Diageo le poate utiliza pentru a trimite mesaje personalizate catre consumatorii care citesc etichetele prin intermediul smartphone-urilor. Marketing, numele tau e Interactiune Companiile de alimente pot utiliza etichete inteligente pentru a se conecta cu consumatorii prin oferirea de informatii nutritionale si ingrediente suplimentare. De exemplu, incepand cu anul 2016, produsele Hershey au fost tiparite cu coduri QR scalabile, care conduc la un micro-site care, la randul sau, detaliaza informatii despre nutritie, ingrediente, alergeni, OMG-uri, utilizarea produselor, oferind totodata consumatorilor sfaturi despre o viata sanatoasa si un consum echilibrat. In acest fel, compania spera ca initiativa va face presiuni asupra altor companii pentru a fi mai transparente cu cumparatorii despre ingrediente, ceea ce reprezinta o prioritate pentru consumatorii de astazi. La randul lor, companiile care sunt implicate tehnologic in lumea digitala de ambalare, au sperante mari pentru viitorul tehnologiei inteligente de etichetare, mai ales cea care face trecerea spre 6.0. SmartLabel, de exemplu, urmareste sa conduca consumatorii de bunuri ambalate intr-o lume noua, in care sa poata accesa cu usurinta si instantaneu informatii detaliate despre mii de produse. Fiecare produs individual va avea o pagina de destinatie proprie, pe care consumatorii o vor putea accesa prin scanarea unui cod QR pe pachet, efectuand o cautare pe web, vizitand un site web al unei companii participante sau, eventual, printr-o aplicatie. Scopul SmartLabel este sa fie omniprezent pe piata bunurilor ambalate de consumatori si potentialul de crestere. Un studiu recent realizat de Benenson Strategy Group, a constatat ca 75% dintre consumatori ar folosi tehnologia 6.0. Asadar, viitorul acestei modalitati de etichetare este asigurat.