TehnologiiȘtiri

132

Premiile FLIA pentru inovatie, in domeniul ambalarii legumelor si fructelor

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Piata legumelor este foarte bogata, avand o varietate mai mare de produse decat oricand. De fapt, se pare ca nu exista nicio limita, din acest punct de vedere. Tocmai de aceea, inovatia, in materie de ambalare a legumelor sau a fructelor, este omniprezenta, consolidand si mai mult o industrie cu un urias volum de afaceri, se arata intr-o succinta trecere in revista a noilor tendinte, efectuata de publicatia Fruit Logistica. BBQ GRILL MIX, de la Eisberg Unele idei de ambalare pot parea atat de simple incat am putea crede ca au existat dintotdeauna, in comertul alimentar. Luati, de exemplu, amestecul de legume pentru gratar, comercializate sub marca BBQ de grupul elvetian Eisberg. Ambalate ca produse convenience, ele sunt prezentate in ambalaje din aluminiu care contin si portiile de carne pregatite pentru gratar. Aceasta idee de la Eisberg a primit recent Fruit Logistica Innovation Award 2014 FLIA . Aceasta inovatie a condus, imediat, la copierea ideii care, acum, este prezenta in marile magazine din occident si care acopera o mult mai mare varietate de produse. Aparent, ceea a convins juriul de la FLIA 2014 a fost, mai presus de toate, aspectul convenience a ambalajului. Organizatorii competitiei au descris noul produs ca fiind o quot;solutie rapida si simpla, pentru amatorii de gratarquot;. Potrivit Eisberg, ambalajul de aluminiu reciclabil este potrivit, atat pentru gratare, cat si pentru cuptoare. Legumele sunt ambalate in vid, fiind sigilate sub o pelicula detasabila transparenta. Acest lucru are doua avantaje: produsul are un termen de valabilitate mai mare, si poate fi prezentat mai atractiv intr-o vitrina frigorifica. Mai mult decat atat, folia poate fi indepartata usor de pe vas, fara a lasa vreun reziduu. Salata verde imbuteliata - o solutie simpla care economiseste resurse Uneori, ideile noi de ambalare pentru produse proaspete pot fi uimitor de neobisnuite. FLIA da drept exemplu, ideea BottleCrop, de a ambala rasadurile de salata verde intr-o sticla, ideea fiind a unor horticultori din Germania. Principiul este foarte simplu: consumatorii isi pot cultiva propria lor salata verde, acasa, chiar si in spatii inchise, daca se respecta conditiile de luminozitate, umiditate etc. Iar, cei doi inventatori, Daniel Brohm si Nico Domurath, nu au facut un secret din faptul ca s-au inspirat din tehnologia de cultivare a marijuanei! Astfel, un rasad este plantata mai intai pe un sol bine compactat, si, apoi, lastarul este plasat intr-o sticla umpluta cu o solutie de nutrienti, iar salata continua sa creasca. Spre deosebire de metoda traditionala de cultivare pe teren, metoda BottleCrop economiseste pana la 90 procente de apa si ingrasamant. Brohm si Domurath au inceput proiectul BottleCrop cu o finantare primita on-line, de la investitori mici. Dar, produsul a devenit acum o realitate, comercializarea lui incepand in luna februarie 2015. Nou ambalaj pentru broccoli, de la BrimaPack Cu toate acestea, ambalajele inovatoare pentru legume nu au nevoie intotdeauna sa se concentreze pe conceptul de confort, impact vizual sau experienta de moment, element de calcul mai nou, in stabilirea gradului de satisfactie a consumatorilor. Intr-un numar tot mai mare de cazuri de produse alimentare, asista, de fapt, la o imbunatatire a ambalajelor, criteriul principal fiind acela al maririi duratei de valabilitate, la raft. Unul dintre cele mai sensibile produse proaspete, din comertul cu amanuntul alimentar, este broccoli. Intr-un ambalaj obisnuit, micile capete de flori se pot decolora rapid si se pot transforma cu usurinta in galben sau maro, astfel incat acestea sa nu mai para proaspete si atractive, pentru multi consumatori. Producatorii de broccoli din zilele noastre incearca adesea sa intarzie acest proces prin plasarea produsului intr-un ambalaj exterior din folie sintetica. Acest tip de ambalaj a fost acum optimizat de catre producatorul olandez BrimaPack BV, unul din premiantii competitiei FLIA 2014. Ambalajul beneficiaza de o atmosfera protectoare speciala inclusa chiar in pelicula, dar fara a utiliza substante chimice sau gaze, extinzand astfel perioada de valabilitate a broccoli cu cinci, pana la opt zile. Preocupare pentru diminuarea pierderilor Diminuarea pierderilor in timpul transportului fructelor, de la furnizori, la magazin, in timpul manipularii lor sau chiar in timpul expunerii la raft a fost dintotdeauna o preocupare majora a marilor retailisti. Un exemplu este oferit de Tesco, gigantul comercial investind masiv in noi ambalaje destinate fructelor. Atentia celor de la Tesco s-a oprit asupra ambalajelor pentru avocado, dar si pentru rosii, aceste doua produse generand cea mai mare risipa din comertul alimentar. Proiectul de cercetare s-a materializat intr-un nou ambalaj care contine o banda care, la randul ei, absoarbe etilena, hormonul care provoaca efectul de coacere, urmata de mucegaire. Produsul a fost realizat in colaborare cu firma britanica E-Fresh Ltd, care sustine ca este de 100 de ori mai eficient decat orice al material existent. Mai mult, studiile initiale, din avalul lantului de aprovizionare, au fost un succes de proportii, sugerand directii de utilizare pentru o gama larga de fructe si legume. La randul sau, oficialii Tesco au informat ca pretul produsului final nu va fi modificat, prin introducerea noului ambalaj, estimand ca se va realiza o economie considerabila, prin salvarea unui numar de cca 1,6 milioane de cutii de rosii si 350.000 de pachete de avocado in fiecare an.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2