139
Agerpres Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale MADR va analiza propunerile de programe depuse de organizatiile profesionale si interprofesionale reprezentative interesate de promovarea produselor agroalimentare pe piata Uniunii Europene si in tari terte, iar pana pe data de 15 iunie 2014, acestea vor fi transmise Comisiei Europene pentru evaluare si selectie in vederea cofinantarii Potrivit informatiilor publicate pe site-ul MADR, organizatiile profesionale si interprofesionale interesate trebuiau sa transmita Ministerului Agriculturii propunerile de programe pana la data 15 aprilie 2014, iar programele preselectate la nivel national vor fi inaintate Comisiei Europene pana la data de 15 iunie 2014 spre evaluare si selectie finala. Comisia va anunta lista cu programele retinute pentru finantare pana cel tarziu la 15 noiembrie 2014. Pentru aceste programe de informare si promovare a produselor agricole, contributia UE nu va depasi 50% din costurile eligibile ale programelor, iar organizatiile din domeniul agroalimentar care propun programe vor participa la finantarea acestora cu minimum 20% din cheltuielile eligibile. Produsele eligibile pentru promovarea in tari terte sunt carnea de vita sau de porc proaspata sau refrigerata, preparate alimentare pe baza de aceste produse, carne de pasare de calitate, produse lactate, carne de oaie si alte produse agricole. Promovarea in tari terte se poate face in zone geografice precum America de Nord, America Latina, Asia de Sud-Est, Orientul Apropiat si Mijlociu si Africa, respectiv in 24 de tari terte. Programele de promovare se realizeaza pe o perioada de cel putin un an si de cel mult trei ani de la data intrarii in vigoare a contractului incheiat cu APIA si organizatia a carui program a fost selectat de UE. Programul se imparte in etape de 12 luni. Conform regulamentului european, pentru piata interna a UE se va acorda prioritate programelor de promovare care pun in evidenta avantajele produselor comunitare, in special in ceea ce priveste calitatea, valoarea nutritionala, precum si siguranta si reprezentativitatea productiei agricole si alimentare europene. De asemenea, sunt prioritare programele privind etichetarea, bunastarea animalelor si protectia mediului. Pentru tarile terte sunt eligibile actiuni de informare privind sistemul comunitar al vinurilor de masa, participarea la manifestari, targuri si expozitii de importanta internationala, in special prin intermediul standurilor destinate valorizarii imaginii produselor comunitare, studii ale noilor piete, necesare pentru extinderea pietelor de desfacere si misiuni comerciale la nivel inalt. Datele MADR precizeaza ca in termen de 90 de zile calendaristice de la data notificarii deciziei Comisiei Europene, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura APIA incheie contract cu organizatia profesionala sau interprofesionala al carei program a fost selectat.