Potrivit unei cercetări de piață publicată de Proteine Vision, vânzările cu amănuntul din Europa de alternative vegetale la produsele de origine animală au crescut cu 19%, până la un record de 2,4 miliarde de euro în 2021, potrivit Good Food Institute, un ONG. Dar asta nu spune întreaga imagine în diferite țări.
Potrivit companiei de consultanță New Nutrition Business, majoritatea piețelor europene sunt încă în creștere oarecum, cu Germania, Marea Britanie, Țările de Jos și Suedia în frunte. Piețele sud-europene sunt mai mici și cresc mai încet.
Marea Britanie a crescut cu 15% la 607 milioane de lire sterline în 2021, ceea ce poate fi cea mai mare rată de creștere din Europa, iar Marea Britanie este cea mai mare piață împreună cu Germania. Dar, în general, fără carne se luptă să spargă 2% cota de piață din piața proteinelor peste tot (din cauza performanței slabe la gust, textura și listele de ingrediente prea lungi).
Consultanța spune că adevărata amploare a acestei oportunități de piață este, în cel mai bun caz, „o nișă mare”, deoarece înlocuitorii de carne pe bază de plante se confruntă prost cu cultura alimentară și au performanțe insuficiente față de așteptările consumatorilor.
Dar există o cantitate imensă de oportunități de creștere, au declarat vorbitorii evenimentului FoodNavigator’s Protein Vision, care poate fi urmărit la cerere aici.
„Aceasta este încă o industrie tânără și în curs de dezvoltare, care a înregistrat o creștere mare de două cifre în ultimii câțiva ani, investițiile au crescut constant”, a spus Albrecht Wolfmeyer, care conduce ProVeg Incubator, cel mai important program de accelerare din lume pentru start-up-urile alimentare pe bază de plante. .
„Acum vedem un pic în scădere, ritmul încetinește puțin, ceea ce nu înseamnă că aceasta este oboseala de la sfârșitul poveștii de succes. De asemenea, trebuie să ne uităm la diferite zone geografice, produse și companii – pentru a obține o imagine mai mare a pieței. În Germania am observat o creștere de peste 30% în categorie în 2021.”
„Există atât de multe motive pentru a intra în această categorie... sănătate, durabilitate, bunăstare a animalelor încât în cele din urmă vom vorbi cu toată lumea”, a declarat Nathalie Denno, Chief Marketing & Communication Officer la start-up-ul francez Umiami. „Este doar o chestiune de timp și de a avea destui jucători cheie care aleg un unghi clar pentru oameni.”
Unghiul lui Umiami, de exemplu, este o tehnologie proprie cu umiditate ridicată, despre care susține că poate reproduce mai bine bucățile întregi de carne. Marea majoritate a pieței reale de carne, de exemplu, este alcătuită din bucăți de carne întregi. Prin urmare, atingerea acestui sector este considerată cheie pentru ca piața să obțină achiziții repetate. „Procesul ne permite, de asemenea, să îmbunătățim profilul nutrițional al înlocuitorilor de carne, deoarece nu sunt necesari agenți de texturare”, a adăugat Denno.
Mark Stavro, Senior Director Global Marketing & Product Management la Bunge a fost de acord că există o cantitate imensă de oportunitate de creștere. „Pe măsură ce începem să inovăm în crearea din ce în ce mai multe aplicații alimentare și oportunități pentru consumatori de a consuma aceste produse alternative din carne și pe măsură ce începem să îmbunătățim gustul și textura în continuare, veți începe să observați o creștere mai mare în categorie. Schimbarea întregului cod este cheia”, a spus el.
„Pe măsură ce începeți să vedeți îmbunătățiri ale gustului, texturii și reducerii prețurilor, începeți să creați din ce în ce mai multe produse asemănătoare cărnii prin micul dejun, gustări, prânz și cină pe tot parcursul zilei, în fiecare zi.”
El a adăugat că proteinele mai noi precum fava, lintea, mung și canola vin pe piață pentru a completa soia și mazărea. „Ceea ce descoperim este că multe dintre aceste proteine diferite au funcționalități foarte diferite: unele sunt solubile, altele sunt excelente pentru gelificare. Deci, ceea ce puteți face este să le amestecați și să le combinați pentru a face diferite aplicații.”
Bunge combină, de asemenea, proteine mai noi cu gama sa de uleiuri și grăsimi. „Majoritatea cărnurilor sunt o matrice de proteine și grăsimi, așa că depunem multă muncă încercând să recreăm aceste matrice într-o serie de aplicații pentru a ne apropia de experiența autentică a cărnii.”
Jaume Cirera, manager de segment de piață pentru proteine alternative la Griffith Foods, a cerut, de asemenea, o gamă mai largă de produse. „Dacă dorim ca mai mulți consumatori să înceapă și să rămână în călătoria reducerii cărnii, trebuie să oferim cât mai multe alternative la produsele lor animale actuale. Peștii pe bază de plante, în plus, poartă un mesaj puternic de conservare a marinei.
„De fapt, din cercetările noastre, vedem lipsa de varietate ca fiind una dintre principalele bariere pentru care unii consumatori nu sunt încă interesați de produsele pe bază de plante, deși ar dori să-și reducă consumul de carne.
„Ca și în cazul majorității produselor, cred că industria trebuie să asculte consumatorii și să încerce să-și înțeleagă motoarele și barierele lor pentru cumpărare. Dacă sprijinim numărul tot mai mare de consumatori care se aventurează în călătoria reducerii cărnii cu pârghiile potrivite, vom să poată menține entuziasmul.
„Am văzut că această emoție inițială a venit de la mărcile pe bază de plante care trimit mesaje foarte clare cu privire la beneficiile în ceea ce privește factorii, care sunt în principal sănătatea, sustenabilitatea și bunăstarea animalelor. Acest lucru a contribuit cu siguranță la recentul boom bazat pe plante. Cu toate acestea, efectul de răscumpărare care este necesar pentru menținerea entuziasmului este, de asemenea afectate de cele mai importante bariere, și anume gustul, textura, prețul și caracterul prietenos al declarațiilor ingredientelor.
„Și în aceste domenii vedem cel mai mare loc de îmbunătățire. Mărcile chiar trebuie să ofere produse care să ofere experiența de consum a cărnii de animale, la un preț rezonabil și cu o listă de ingrediente recunoscută. Acestea sunt domeniile noastre de interes. la Griffith Foods și simt că odată ce vom atinge aceste etape, ratele potențiale de creștere ale segmentului nu vor mai fi puse sub semnul întrebării.”
Wolfmeyer a adăugat că există motive întemeiate pentru a fi entuziasmat de produsele pe bază de ciuperci și de produsele fermentate, care vor adăuga la un moment dat o nouă modalitate de a oferi analogi de carne tăiată întreg și alternative la fructe de mare.
„Oferă atât de multe lucruri prin natură, cum ar fi structura și fibrositatea, la care se așteaptă consumatorii”, a spus el. „Sunt în stadii incipiente, dar vom vedea mai multe dintre aceste produse în viitor și este nevoie să investim în infrastructură pentru a face acest lucru posibil, va schimba jocul.”
Între timp, oamenii vor o mimă mai bună sau experiențe mai noi în această categorie?
„Suntem încă într-un stadiu incipient de adoptare, așa că mimica este încă foarte importantă, iar consumatorii au dreptate când spun că multe produse nu sunt atât de bune pe cât ar trebui să fie, așa că gustul este o problemă”, a spus Wolfmeyer.
„Există, în același timp, o nevoie de produse inovatoare care să aibă nume inovatoare care să ofere experiențe diferite, așa că cred că vom vedea atât în paralel și sperăm că vom vedea mai multe produse noi care nu doar mimează, ci și moment care este necesar.
„Trebuie să prindă din urmă gust, textură și funcționalitate și apoi putem fi entuziasmați de următoarea generație de alternative la carne.”
Denno a adăugat: „Vedem că oamenii sunt dispuși să treacă la plante, dar nu sunt dispuși să-și schimbe obiceiurile prea repede. Dacă putem imita, atunci oamenii pot găti ceea ce sunt obișnuiți. Dar, în același timp, lucrăm la produse pe termen mediu care vor avea propria identitate – dar acesta este un al doilea pas.”