Fiecare roman lasa in magazine pentru mancare ambalata conserve, dulciuri, paste, lactate, mancare congelata etc. circa 300 de euro anual, de doua ori mai putin decat croatii sau estonii, care sunt pe primele locuri in Europa de Est, arata o analiza a ZF pe baza datelor companiei Euromonitor, care a luat in considerare 17 state. Datele Euromonitor contin doar informatii din retail, adica supermarketuri, hipermarketuri sau chioordm;curi, ?si nu date din HoReCa hoteluri, restaurante etc . De asemenea, compania de cercetare a luat in considerare numai mancare ambalata, fie ca este brand al unei companii sau marci private ale marilor retele de magazine. Daca un croat cheltuie in medie anual 697,7 euro pe mancare ambalata, la coada clasamentului se afla Romania, cu o medie de 300 de euro per capita, Bulgaria 274 euro per capita , Bosnia-Hertegovina, unde fiecare locuitor cheltuie in medie 263 euro pe mancare ambalata, ?si Georgia cu o cifra de 222 euro per capita. Pozitia Romaniei in topul cheltuielilor cu mancarea ambalata poate fi pusa pe seama evaziunii fiscale unde la unele alimente precum lactatele sau carnea atinge cote ridicate, a vanzarii de alimente vrac, dar ?si a autoconsumului, intalnit in special in mediul rural. De asemenea, pretul are un impact semnificativ atunci cand un roman este pus sa aleaga intre un produs ambalat ?si unul vrac.