271
„Dacă nu ai delicioase și hrănitoare, nu poți să te joci la masă”, dar avem în mod fals impresia că sustenabilitatea conduce deciziile de cumpărare ale consumatorilor? Consumatorii solicită din ce în ce mai mult produse alimentare și băuturi durabile. Dar cât de mult influențează sustenabilitatea deciziile de cumpărare? Acestea sunt câteva dintre întrebările unui studiu publicat de FoodNavigator.
Astăzi, sustenabilitatea diminuează reținerea consumatorilor. Mâine ce va fi?
Companiile alimentare au observat o schimbare a cererii consumatorilor. Indiferent dacă cumpărătorii votează cu portofelul sau nu, ei spun în mare măsură că vor mâncare ecologică.
Conform cercetărilor recente de la Deloitte, primele cinci cele mai importante practici sustenabile sau etice ale consumatorilor sunt: producerea de ambalaje și produse durabile; reducerea deșeurilor în procesul de producție; angajamentul față de practici de lucru etice; reducerea amprentei de carbon; și respectarea drepturilor omului.
După cum sugerează aceste constatări, durabilitatea înseamnă lucruri diferite pentru diferiți oameni.
„Este foarte diferit pentru toată lumea. Pentru unii oameni este aprovizionare, pentru alții are emisii scăzute, pentru unii mănâncă mai puțină carne și pentru mulți oameni este ambalaj”, a explicat Sam Day, director general la Green Chef, marca HelloFresh Group, la Future Food-Tech din Londra.
La marca de truse de masă axate pe sănătate – care se adresează dietelor inclusiv vegane, vegetariene, keto și cu conținut scăzut de carbohidrați – Day a observat o creștere a cererii clienților pentru durabilitate.
Dar directorul general nu este convins că sustenabilitatea este ceea ce îi împinge pe consumatori să cumpere produse. Totuși, joacă un rol: Day bănuiește că, deși sustenabilitatea nu este „motorul cheie” – consumatorii acordând prioritate gustului, prețului și confortului – aceasta „determină păstrarea”.
Sustenabilitatea nu trebuie să distrugă vânzările
„Sustenabilitatea poate să nu fie cea care distruge vânzarea, dar este cea care distruge retenția. Și pentru noi, asta este enorm.”
În categoria analogului de carne pe bază de plante, Taylor Sokol, care conduce parteneriatele strategice la Impossible Foods, a observat, în mod similar, un interes crescut al consumatorilor pentru durabilitate – în special în rândul consumatorilor mai tineri.
Generația Z – persoane născute între 1995 și 2020 – reprezintă deja 40% dintre consumatorii globali. „Șaptezeci și cinci la sută din comportamentul lor de cumpărare se bazează pe mărci și produse care au un fel de inițiativă de sustenabilitate”, a spus Sokol delegaților la un eveniment Tastewise Talks săptămâna aceasta.
„Acest lucru [ar trebui să fie] cu adevărat esențial atunci când agenții de marketing, agenții de vânzări și liderii de afaceri construiesc o poveste în jurul mărcii lor și [explică] esențialul de ce există.”
În același timp, liderul parteneriatelor strategice nu crede că sustenabilitatea singură va muta acul asupra intenției de cumpărare pentru consumatori. Nu încă, cel puțin: „[Peste câțiva] ani, cred cu adevărat că se va schimba.”
În cazul plantelor, sustenabilitatea nu este „în topul gândirii”
Folosirea inteligenței artificiale pentru a analiza tendințele consumatorilor sugerează constatări similare: faptul că sustenabilitatea este importantă pentru consumator, dar nu este „în primul rând” atunci când iau decizii de cumpărare.
Start-up-ul israelian Tastewise analizează meniurile de restaurante și de livrare, interacțiunile cu rețelele sociale și rețetele de acasă online pentru a ajuta inovatorii din domeniul alimentar și al băuturilor să găsească oportunități pe piață.
Potrivit co-fondatorului și CEO-ului Tastewise, Alon Chen, prețul și gustul sunt factori cheie pentru consumatori atunci când decid ce produse să cumpere. Modul în care un brand îl face pe un consumator este, de asemenea, relevant (dacă este perceput ca având un impact asupra statutului social, de exemplu), la fel ca disponibilitatea și nutriția.
„Când te uiți la sustenabilitate mai precis... este important să înțelegi că punctul de vedere al consumatorului este să nu mănânce sustenabil. Sustenabilitatea este ceva care trebuie să existe, alături de alte lucruri pe care le consideră [importante].”
În ceea ce privește consumul pe bază de plante, de exemplu, cea mai mare considerație pentru consumatori este sănătatea, a spus el delegaților în timpul evenimentului Tastewise Talks. „Este de cinci ori mai [important] decât bunăstarea animalelor și durabilitatea combinate.”
În „atât de multe categorii”, Tastewise a observat că consumatorilor „nu le pasă suficient” de durabilitate pentru a-și schimba comportamentul de cumpărare.
Pentru cel mai bun rezultat, puneți accentul pe durabilitatea la gust și nutriție
Înseamnă asta că întreprinderile nu ar trebui să acorde prioritate durabilității? Desigur, ar trebui, dar dacă sustenabilitatea este propunerea de valoare principală a unei companii, ei s-ar putea lupta să câștige consumatorii.
Aceasta este perspectiva lui Rachel Konrad, Chief Brand Officer la turnatoria de investiții The Production Board, care a lucrat anterior ca Director de Comunicații la Tesla și Chief Communications Officer la Impossible Foods.
„Dacă nu. O propunere de valoare pentru consumatori este sustenabilitatea, fără supărare, dar sunteți nenorocit”, le-a spus ea delegaților de la Future Food-Tech luna trecută.
Tesla, principalul vehicul electric, unde Konrad a lucrat aproape trei ani, reprezintă astăzi 60-80% din piața mașinilor electrice din SUA. Cota totală de piață auto a Tesla în SUA, China și Europa combinate este de aproximativ 2,1%. Asta nu poate fi doar atribuită acreditărilor sale de sustenabilitate, ni s-a spus, dar joacă un rol în loialitatea consumatorilor.
„Tesla a câștigat piața pentru că era mai rapidă decât un Lamborghini, avea o interfață de utilizator mai bună, este cea mai sigură mașină testată vreodată [conform] rapoartelor consumatorilor, are cel mai bun stereo...
„Faptul că poate fi alimentat complet de panouri solare de pe acoperiș, acesta este ceea ce îi face pe oameni să fie fani pe viață.”
În esență, dacă Tesla nu ar fi fost mai rapidă, mai bună sau mai sigură, Konrad nu crede că ar fi atins o cotă de piață atât de semnificativă.
Același lucru este valabil și pentru Impossible Foods, a sugerat fostul director de comunicații al companiei. În timp ce lucra la companie, Konrad credea că motivația consumatorilor de a cumpăra analogii de carne pe bază de plante Impossible ar putea fi atribuită în mare măsură gustului și nutriției.
„Dacă nu ai alimente nutritive și delicioase, nici măcar nu apuci să te joci la masă. Dar dacă ai asta și apoi te concentrezi pe durabilitate, aceasta este o combinație magică.”