Ultima jumătate a legislației europene va fi crucială pentru viitorul etichetării alcoolului, deoarece executivul UE este de așteptat să vină cu propuneri importante în acest sens, notează Euractiv.
Modalitatea de etichetare va fi schimbată
De la avertismente de sănătate și declarații ecologice până la marea inițiativă de etichetare obligatorie a ingredientelor și conținutului de nutrienți: lunile care vor urma vor remodela eticheta băuturilor alcoolice așa cum le cunoaștem.
În timp ce industria europeană a alcoolului este unită în sprijinul etichetelor electronice, Comisia nu pare prea dornică, în ciuda obligațiilor de etichetare digitală care sunt deja introduse în noua politică agricolă comună (PAC) pentru vinuri și produse aromatizate în 2021.
Acțiunile la nivel de politică și mai multe inițiative reunite de industria alcoolului indică mijloace digitale de transmitere a mai multor informații consumatorilor, dar persistă scepticismul din partea unei părți a Comisiei Europene.
Termene strânse
Deciziile UE privind etichetarea alcoolului, inclusiv propuneri pentru etichetarea obligatorie a ingredientelor și a conținutului de nutrienți pe băuturile alcoolice, sunt prognozate până la sfârșitul anului 2022, iar avertismentele de sănătate pe etichete până la sfârșitul lui 2023.
Un motiv major pentru acest efort de standardizare la nivelul UE este că, deși sistemele de etichetare oferă consumatorilor cât mai multe informații posibil, prea multe riscă să fragmenteze piața unică.
În așteptarea contribuțiilor de reglementare din partea legislatorilor, diferiți actori privați au propus deja modalități de îmbunătățire a transmiterii de informații folosind soluții digitale.
Anul trecut, băuturi spirtoase lobby spiritsEUROPE și asociația vinului din UE Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV) au lansat un instrument online conceput pentru a sprijini companiile de vin și băuturi spirtoase în crearea de etichete electronice care să arate lista ingredientelor, precum și alte informații, cum ar fi sustenabilitatea produsului. acreditările.
Un impuls recent către etichetarea digitală a venit de la a doua companie de vin și băuturi spirtoase din lume, Pernod Ricard, care și-a prezentat la sfârșitul lunii septembrie sistemul lor digital de etichetă electronică.
Instrumentul, care urmează să fie lansat anul acesta în Europa și SUA pe o selecție de băuturi spirtoase și extins progresiv la toate mărcile lor la nivel global, se bazează pe tehnologia codurilor QR care a devenit mai populară în timpul pandemiei în industria serviciilor alimentare.
Etichetele electronice în reforma PAC
La nivel de reglementare, etichetarea electronică a fost deja introdusă în recenta reformă a Politicii Agricole Comune (PAC), unde, pentru prima dată, a fost inclusă o prevedere privind informații obligatorii prin instrumente digitale privind vinurile și produsele vinicole aromatizate.
Conform noilor reguli, din noiembrie 2023, toate vinurile comercializate în UE vor trebui să comunice lista de ingrediente și declarația nutrițională completă pe etichetă sau online.
Pentru europarlamentarul socialist Paolo De Castro, care a participat la discuțiile privind reforma programului UE de subvenții pentru agricultură în 2021, compromisul final privind eticheta electronică a venit după o discuție îndelungată, dar în cele din urmă a oferit „oportunității consumatorilor să cunoască toate informațiile de care au nevoie. , în timp ce, în același timp, nu este atât de complicat pentru producători.”
El a recunoscut că producătorii au început să lucreze în această direcție imediat după acord, punând sectorul european și al băuturilor spirtoase de vin în fruntea dezvoltării etichetelor digitale pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a face alegeri pe deplin informate.
„Ceea ce ne așteptam ca urmare a tuturor acestor noi proiecte a fost un apel puternic din partea Comisiei de a forma o etichetă digitală armonizată”, a spus el.
Comisia pare să neglijeze problema
„Cu toate acestea, în loc să susțină această tendință, executivul UE pare să o neglijeze”, a adăugat el, referindu-se la un studiu recent publicat de Centrul Comun de Cercetare (JRC) al Comisiei, care spune că mijloacele digitale nu par a fi cea mai bună opțiune. pentru a îmbunătăți accesibilitatea informațiilor despre alimente.
Studiul sugerează că „adoptarea unei afișări exclusive a informațiilor despre alimente folosind mijloace digitale pare inadecvată din cauza lipsei de dovezi științifice privind modul în care aceste mijloace sunt folosite de consumatori pe piață sau asupra efectelor lor comportamentale”.
De Castro vede această evoluție cu îngrijorare, deoarece riscă să pună sub semnul întrebării acordul la care au ajuns parlamentarii cu privire la eticheta electronică PAC.
„Sper foarte mult să nu distrugem munca pe care am făcut-o deja în timpul discuției privind reforma PAC”, a spus el, dând vina pe „abordarea uneori ideologică pe care Comisia o folosește din ce în ce mai mult în a doua parte a acestui mandat”.
„Din punct de vedere politic, va fi foarte complicat pentru comunitatea agricolă să accepte să redeschidă totul”, a conchis el.