95
Biedronka, lantul polonez de supermarketuri care numara 2.400 de magazine ?si are afaceri anuale de 7,7 mld. euro, analizeaza intrarea pe piata locala de retail prin preluarea unei retele din eordm;alonul doi. Piata locala de comert este dominata de giganti germani - grupul Schwarz cu Kaufshy;land ?si Lidl - ?si francezi - Carshy;reshy;four ?si Auchan - cu afaceri de sute de milioane sau chiar peste un miliard de euro. Intrarea in Romania a polonezilor de la Bieshy;dronka se poate face astfel printr-o achizitie a unei retele din eordm;alonul doi, cum este cazul lantului de supermarketuri Profi, controlat de fondul poshy;lonez de investitii Enterprise Invesshy;tors, sau Mega Image, detinut de grupul belgian Delhaize. Polonezii de la Biedronka detin singuri o retea de doua ori mai extinsa decat tot comertul modern local - ce include supershy;marshy;keturi, hipermarketuri, mashy;gazine de tip discount ?si cashcarry - iar afacerile lor in 2013 sunt de 7,7 miliarde de euro, in contextul in care cel mai puternic comerciant local - Kaufland - are afaceri de circa 1,65 mld. euro in 2013 potrivit estimarilor ZF, iar tot coshy;mershy;tul modern local are o valoare de aproape 9 mld. euro anul trecut. Lantul se uita cu atentie la piata locala de retail, iar cea mai la indemana achizitie ar fi lantul Profi, care a terminat anul trecut cu afaceri de aproape 330 de milioane de euro, numara peste 200 de supermarketuri, fiind al doilea cel mai exshy;tins lant de magazine din Romania dupa Mega Image. Lantul este cea mai plauzibila tinta de achishy;zitii in contextul in care retailerul s-a extins agresiv in ultimii ani, iar actionarul ?si-a anuntat inca de la inceput intentia de a vinde in momentul in care reteaua ajunge la maturitate. Un fond de investitii ramane in actionariatul unei retele de comert o perioada de 3-5 ani, scopul fiind inca de la inceput exitul. In cazul Profi, Enshy;tershy;prise Investors a intrat in actionariat in 2009, astfel ca in acest an se implinesc deja cinci ani ?si investitia ajunge la maturitate, spune Marcelo Mihai, seshy;nior consultant in cadrul companiei de consultanta in management Geva Company. O intrare pe piata locala a Biedronka este posishy;bila doar printr-o achizitie a unui lant deja existent in contextul in care deschiderea de magazine de la zero este prea tarzie, piata locala de comert moshy;dern numarand deja 12 retele, peste 1.100 de mashy;gazine ?si afaceri de circa 9 mld. euro anul trecut. Biedronka ?si-a mai anuntat interesul pentru piata din Romania inca din 2007, unul dintre ultimii ani de boom, insa pana acum polonezii au purtat mai multe negocieri care insa nu s-au finalizat. De altfel, potrivit surselor din piata, lantul a incercat ?si anul trecut sa preia Profi, insa nu s-au inteles cu cei de la Enterprise Investors. Profi a purtat negocieri cu cei de la Biedronka inca de anul trecut, insa nu s-au inteles. Dupa ce au apasat puternic pedala expansiunii in ultimul an cei de la Enterprise Investors au reluat acum negocierile, spune o sursa din piata locala de retail. Aceea?si sursa precizeaza ca polonezii vor sa intre printr-o achizitie pentru ca apoi sa i?si consolideze pozitia printr-o alta preluare, o alta posibila tinta fiind Mega Image. Belgienii au ajuns la circa 300 de magazine in Roshy;mania dupa ce au deschis intre 80 ?si 100 de unitati in ltimii doi ani. Reprezentantii Mega Image au spus ca nu iau in calshy;cul un exit din Romania ?si nu se afla in discutii privind vanzarea retelei. Mai multe, pe www.zf.ro