Bloggerul Zoso i-a luat un interviu lui Cornel Caramizaru, directorul de vanzari de la Friesland Campina, producatorul Napolact, pe tema controversatei stiri despre renuntarea la producatorii de lapte din Ardeal, in favoarea unora din Ungaria. Acesta si-a aratat dezamagirea fata de lipsa de obiectivitate cu care a fost facuta respectiva stire, fara pozitia companiei si, mai mult, amplificand mult cantitatile reale de lapte despre care era vorba. Oficialul a prezentat informatiile corecte, a explicat relatia cu producatorii locali si a marturisit ca inca nu avem un plan de recuperare a pierderilor. Interviul de pezoso.rose numeste Despre Napolact si laptele din Ungaria, cu Cornel Caramizaru de la Friesland. Autorul se declara un pic amuzat de reactia de pe internet, reactie justificata un pic de stirea alarmista si neconfirmata. Prima informatie furnizata de Caramizaru este legata de cifra de afaceri de anul trecut a companiei care a fost de aproape 70 de milioane de euro rulaj. In ultimii doi ani de zile am inregistrat pierderi destul de consistente, a subliniat apoi directorul de vanzari de la Friesland Campina. Acesta descrie stirea care a aruncat in aer imaginea companiei drept una combinata, avand, pe de o parte anuntul ca Friesland Campina a oprit activitatea de colectare a laptelui de la niste puncte de colectare si, o informatie cu iz bombastic, ca se arunca laptele si fermierii sunt distrusi, si, de alta parte, faptul ca motivul deciziei companiei ar fi utilizarea laptelui din Ungaria. Cam a fost stirea, in parte cu informatii adevarate, in parte e o minciuna. M-as fi asteptat ca aceasta stire sa fie facuta mai obiectiv si, cumva, sa ni se ceara si noua parerea. Macar cineva sa confirme unitatea de masura. Se discuta de sute de mii de litri, de 200.000 de litri, de 100.000 de litri. Din punct de vedere al datoriei de a informa corect, macar la acest nivel, al dimensiunii problemei ma asteptam ca cineva sa verifice informatia. In conditiile in care noi colectam 270.000 de litri pe zi, sa spuna cineva ca 100.000 sau 200.000 de litri nu mai sunt colectati, va dati seama ca aici avem o problema, a declarat Caramizaru. Directorul a detaliat apoi informatiile reale. In realitate, s-a renuntat la 50 de centre de colectare si de o cantitate de la care se colecta in jur de 5.000 de litri in fiecare zi. Majoritatea acestora se afla in judetul Mures. Friesland Campina are aproximativ 950 de angajati in toate cele trei unitati si peste 1.000 de furnizori de lapte. A doua informatie despre care directorul a tinut sa sublinieze ca nu e adevarata este cea legata de aducerea laptelui din Ungaria. Eu inteleg de ce la un moment dat cineva poate sa declare ca luam lapte din Ungaria. Noi avem o pozitionare pentru brandul Napolact foarte clar ancorata in Ardeal, prin laptele din Ardeal, in ceea ce inseamna realitatea de acolo. Atunci, din punctul de vedere al pozitionarii brandului, este usor de atacat cu aceasta discutie legata de Ungaria. Pentru Napolact, tot timpul anului noi folosim doar lapte din Ardeal, a punctat acesta. Acesta a mai precizat ca, pe langa Napolact, Friesland Campina mai are inca doua branduri, Milli si Oke. In momentul in care ne uitam la productia de lapte pe parcursul anului, vedem ca este o diferenta mare intre perioada calda si perioada rece. Exista, in general, un surplus de lapte pe timp de vara si o lipsa a acestuia ca materie prima in sezonul rece. Asta e realitatea Romaniei. Vara, toata lumea poate cumpara lapte din Romania, insa in lunile de iarna nu se produce suficient lapte in Romania astfel incat consumul sa fie acoperit. Practic, daca toata industria de lactate s-ar baza exclusiv pe laptele din Romania, consumatorul nu ar mai gasi la un moment dat lactate in magazin. Am fost acuzati ca am cumpara lapte din Ungaria pentru ca e mai ieftin. E o falsa problema. Daca verificam acum, e, intr-adevar mai ieftin in Ungaria. Dar acum e lapte in Romania, pentru ca e vara. In iarna, pretul e mai mare in Ungaria. E si mai departe, si mai scump. Nu as vrea sa ma duc sa cumpar de acolo, dar trebuie sa o fac . Noi suntem cei care punem pe ambalaj lapte din inima Ardealului. Suntem primii care am facut asta si dorim sa aducem lapte din Ardeal. Intrebat de blogger daca se foloseste lapte din Ungaria pentru produsele marketate pentru Romania, directorul de vanzari de la Friesland a infirmat categoric. Mai ales in zona Ardealului exista foarte multi producatori care ar putea sa preia si acest volum la care am renuntat noi, din centrele de colectare fie ca e vorba de producatori mai mici, fie de producatori regionali, a sugerat acesta. Cea mai mare ferma cu care lucreaza Friesland are peste 2.000 de capete si la un centru de colectare pot veni cate 4-5 producatori care au cate 2-3 vaci. Avem produse pe care le facem exclusiv in afara Romaniei: laptele UHT de la Oke si ciocolata Dots, produse in Ungaria. In general, daca ne uitam sa facem ceva in afara Romaniei, o facem pentru ca aici nu avem tehnologia necesara, a precizat Caramizaru. In privinta reactiilor pe care stirea le-a starnit in randul consumatorilor, oficialul Friesland Campina a apreciat ca au un spectru foarte larg. Unele sunt de tip polarizant, sunt oameni care spun ca nu mai consuma Napolact, pentru ca luati lapte din Ungaria, ca ne mintiti. O alta parte a consumatorilor se gandesc si pun in balanta, vor sa se mai informeze. Cred ca prima reactie pentru toti e sa nu consume, sa vada. Noi trebuie sa incercam sa recastigam increderea. In ultimii doi ani a fost o discutie destul de vie despre recastigarea publicului, cu diverse ocazii. Suntem un subiect destul de interesant. A mai aparut o data o stire ca inchidem Clujul. De fiecare data cand a aparut pe tapet o astfel de discutie mi-am dat seama ca poti influenta lucrurile, dar pana la un punct. Nu cred ca poti si ca ar trebui sa explici mai mult decat o facem acum. Oricat spunem ca luam doar lapte din Ardeal, poate aparea oricand cineva care spune ca nu-i adevarat, luati lapte din Ungaria. Nu cred ca avem un plan acum, cum sa ne recuperam pierderile, pentru ca sunt niste pierderi, a mai spus directorul de vanzari de la Friesland Campina. NR: Intreaga pagina o puteti consulta pewww.zoso.ro. Va sugerammai ales comentariile postate, atat cu mentionarea clara a numelor, cat si cu pseudonim, de persoane care par a lucra in industrie, dar si in marketing-publicitate. Foto: zoso.ro