Știri

117

FirslandCampina in situatie dificila

autor

MeetMilk.ro

distribuie

FrieslandCampina Romania, producatorul marcilor Napolact, Oke ?si Milli, intentioneaza sa i?si vanda imobilul ?si terenul detinute in oraordm;ul Satu Mare, potrivit unui anunt publicat in Monitorul Oficial, informeaza cotidianul Bursa. Consiliul de Administratie al companiei, condus de Jan Willem-Kivits, a convocat Adunarea Generala Extraordinara a Actionarilor pe data de 15 iulie 2014, in vederea aprobarii operatiunii de vanzare in conditiile stipulate de un antecontract de vanzare-cumparare inregistrat inca din februarie anul curent, conform sursei citate. Masura nu este suprinzatoare, avand in vedere evolutia financiara a companiei din ultimii ani. In 2007, FrieslandCampina a decis sa transfere productia de la fabrica din Satu Mare la cea din Carei, in judetul Satu Mare, ?si au anuntat ca operatiunea viza reducerea cheltuielilor, urmand ca in unitatea din Satu Mare sa fie mentiunt un centru logistic pentru activitatile de maturare ?si de pregatire pentru vanzare. Se pare ca masura luata la acea vreme nu a dat rezultate, avand in vedere ca, luna trecuta, FrieslandCampina a decis sa i?si centralizeze productia de branzeturi la fabrica de la Baciu judetul Cluj , unde vor fi relocate intreaga activitate a fabricii din Carei, precum ?si operatiunile de taiere ?si ambalare a branzei de la unitatea din Targu Mureordm;. Potrivit unui comunicat, societatea a fost fortata sa ia aceste masuri din cauza conditiilor de piata dure, provocate in special de lipsa cererii. Potrivit datelor companiei, consumul de produse lactate a scazut cu peste 6% pe an, in ultimii cinci ani, obligand astfel societatea sa opereze sub capacitatea de productie in toate fabricile. FrieslandCampina Romania estimeaza ca procesul de centralizare a productiei va fi incheiat in ianuarie 2015. In prezent, in fabrica din Carei lucreaza in jur de 130 de persoane, care vor primi sprijinul companiei in conformitate cu contractul colectiv de munca, inclusiv plati compensatorii ?si asistenta in gasirea unor noi locuri de munca, au declarat, luna trecuta, oficialii companiei. Unii sindicaliordm;ti au declarat reporterului Bursa ca inchiderea fabricilor nu este cauzata doar de dinamica negativa de pe piata laptelui, ci ?si de slaba gestionare a fabricilor ?si a companiei FrieslandCampina Romania, in general. Inca de la sfar?situl anului trecut, Sindicatul Democratia din cadrul Societatii Comerciale de Industrializare a Laptelui SCIL Mureordm;, societate care face parte din firma Friesland Campina, a organizat un marordm; de protest impotriva deciziei conducerii companiei de concediere a preordm;edintei sindicatului, Daniela Elena Cloanta. Liderul sindicatului a fost concediata pe motive disciplinare, iar astazi aceasta se afla in procese cu societatea, deoarece a contestat in instanta aceasta decizie. Daniela Elena Cloanta a spus ca membrii sindicatului sau, care nu este cel oficial al angajatilor companiei, sunt de mai multe luni amenintati cu pierderea locului de munca. La solicitarea ziarului BURSA, reprezentantii companiei au sustinut, in continuare, ca decizia a fost generata de conditiile de piata ?si nu au comentat nimic cu privire la activitatea Consiliului de Administratie al societatii. Decizia tine cont de sustenabilitatea afacerii, deoarece suntem responsabili fata de angajati, consumatori ?si clienti. Totodata, vom continua sa investim in calitatea principalului nostru brand, Napolact ?si in imbunatatiri tehnologice, ne-au precizat aceordm;tia. Ultimul an cand FrieslandCampina a inregistrat profit a fost in 2011, data la care societatea inregistra o cifra de afaceri de peste 382,7 milioane de lei ?si un profit de 6,8 milioane de lei. Totodata, creantele companiei erau de peste 91 de milioane de lei, in timp ce datoriile erau peste 125 de milioane de lei. In urmatorii doi ani compania ?si-a mentinut un grad de indatorare ridicat, iar pierderile au crescut de la an, la an. Astfel, in 2012 datoriile societatii ajunsesera la 142, 3 milioane de lei, creantele la 94,6 milioane de lei. Cifra de afaceri crescuse la 407,1 milioane de lei, dar pierderea era de aproape 3 ori mai mare decat profitul declarat in 2011, respectiv 18,9 milioane de lei . De?si, anul trecut, compania a reu?sit sa i?si reduca totalul datoriilor, acesta scazand la 131,8 milioane de lei, cifra de afaceri a scazut destul de semnificativ, cu circa 46 de milioane de lei, la 361,3 milioane de lei. Pierderea a ajuns la 19, 2 milioane de lei. Totodata, numarul mediu al angajatilor a scazut de la 617 in 2011 la 522 in 2013. Rezultate financiare in scadere a inregistrat ?si Industrializarea Laptelui Mureordm;. Astfel, 2011 a fost ultimul an pe profit ?si pentru aceasta, data la care cifra de afaceri se ridica la circa 124,3 milioane de lei, iar profitul la 80.919 de lei. Din 2012, Industrializarea Laptelui Mureordm; a intrat pe o panta descendenta. In anul respectiv, compania inregistra o cifra de afaceri de 135 de milioane de lei dar ?si o pierdere de 2 milioane de lei, adica de circa 24 de ori mai mare decat profitul inregistrat in anul precedent. Pentru anul trecut, societatea a raportat un rulaj de peste 128 de milioane de lei, in scadere cu aproximativ 7 milioane fata de anul precedent ?si o pierdere de 8,9 milioane de lei, de peste 4 ori mai mare decat in 2012. Numarul angajatilor a scazut de la 316 in 2011 la 298 in 2013. Singura societate din portofoliul Frieslandnot;Campina care a reu?sit sa mentina profitabila a fost Napolact, care a inregistrat atat afaceri, cat ?si profituri relativ constante ?si in 2011 ?si in 2012. In 2011, compania raporta o cifra de afaceri de 222, 3 milioane de lei ?si un profit de 9,2 milioane de lei, in timp ce in anul urmator rulajul era de 224,5 milioane de lei ?si profitul de peste 9 milioane de lei. Gradul de profitabilitate al Napolact a inceput sa scada, insa, anul trecut, cand afacerile au scazut la 222, 8 milioane de lei, iar profitul la 1,9 milioane de lei, de peste patru ori mai mic fata de 2012. Reprezentantii FrieslandCampina au precizat ca toate produsele Napolact sunt realizate integral cu lapte din Ardeal, pe care il colecteaza de la peste 1.000 de ferme partenere, din regiune. Pentru alte brand-uri FrieslandCampina suntem nevoiti uneori sa importam lapte din alte tari, din cauza ca, pe parcursul sezonului rece productia de lapte din Romania este insuficienta datorita productivatii scazute. Cu toate acestea, laptele importat reprezinta doar 5% din laptele utilizat pentru brand-urile FrieslandCampina, altele decat Napolact, au completat sursele citate. De asemenea, pentru brandul Oke, compania colaboreaza cu producatorul de lactate Sole Mizo din Ungaria. In acest moment, Sole Mizo produce pentru noi lapte UHT doar pentru brand-ul Oke. Laptele UHT reprezinta mai putin de 1% din volumele pe care le comercializam, ne-au spus cei de la FrieslandCampina. Sole Mizo Romania a fost infiintata in octombrie 2008 ?si este firma fiica a Sole Mizo Zrt Ungaria, parte din grupul Bonafarm. La acea vreme, Sole Mizo Zrt Ungaria era condusa de Gerbrant de Boer, fostul ordm;ef al Friesland Romania. Mai multe, pewww.bursa.ro

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2