Potrivit concluziilor studiului GfK Climatul de consum Europa pentru al doilea trimestru al lui 2014 dat publicitatii joi, 28 august 2014, la Nuremberg, in Romania cresterea economica nu se simte. si asta chiar daca economia autohtona inregistreaza de circa 18 luni o majorare semnificativa. In ciuda situatiei date, saltul economic nu a avut deocamdata impact asupra consumatorilor. Conform datelor din studiul intreprins de cei de la Gfk, toti indicatorii continua sa aiba valori negative. Romanii au asteptari cu privire la starea economiei si la venituri de -10,4 puncte, respectiv de -0,7 puncte, dorinta de cumparare situandu-se la nivelul de -14 puncte.Asteptarile privind starea economiei se situeaza in prezent la -10,4 puncte. Este o crestere de circa 7 puncte, comparativ cu luna martie. Insa, in urma cu un an, indicatorul se afla la un nivel similar, respectiv -16,1 puncte. Asteptarile privind veniturile sunt si ele, cu toate ca doar marginal, sub media pe termen lung de zero puncte, situandu-se la -0,7 puncte. Ceea ce inseamna ca, comparativ cu luna martie, indicatorul a crescut cu 7,5 puncte. Cu un an in urma, valoarea era de -5,3 puncte. In momentul de fata, dorinta de cumparare se situeaza la -14 puncte, respectiv la acelasi nivel ca si in luna martie. Comparativ cu iunie 2013, cresterea inregistrata este, de fapt, de 8,5 puncte. In mai, indicatorul se situa la -8,4 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare avuta din decembrie 2013, se precizeaza in cercetarea Gfk. Economia din statele Uniunii Europene UE continua sa se redreseze, se precizeaza in documentul GFK. Insa crizele din Irak si Ucraina ar putea destabiliza cresterea economica din Europa. Consumatorii europeni isi recastiga si ei increderea. Acest lucru este reflectat in evolutia indicatorilor pentru asteptarile privind starea economiei ?si veniturile, ?si pentru dorinta de cumparare, in majoritatea tarilor incluse in sondaj. Indicele climatului de consum GfK pentru UE 28 tari se situeaza in prezent la 9,1 puncte. In trimestrul al doilea al anului, dezbaterea din Europa a fost dominata in primul rand de trei subiecte: alegerile europene, intrebarea daca, la nivel de tari, ar trebui sa se continue cu impunerea masurilor de reducere a cheltuielilor publice sau sa se investeasca in programe economice si crizele din Irak si Ucraina. In ciuda tuturor acestor dezbateri si crize, saltul din tarile membre ale UE, si ca urmare din intreaga UE, pare sa fi fost consolidat. Indexul climatului de consum pentru UE 28 a crescut usor in trimestrul al doilea, situandu-se in prezent la 9,1 puncte. Aceasta este cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008, cand indicatorul se situa la 11,9 puncte. Diversii indicatori prezinta o tendinta ascendenta in majoritatea tarilor. Grecii, mai ales, par sa considere ca ce a fost mai greu a trecut. Comparativ cu inceputul anului, consumatorii polonezi si cehi adopta si ei o atitudine cu mult mai optimista in ceea ce priveste viitorul, se mai arata in comunicat. Impactul crizei din Irak este deja evident in cresterea pretului titeiului. Daca criza va continua sau daca va afecta chiar volumul de titei disponibil, pretul combustibilului va creste, ceea ce va avea imediat un efect de domino ca urmare a cresterii costurilor de transport pentru numeroase produse. Pe de alta parte, criza din Ucraina este importanta pe plan psihologic, tara fiind relativ nesemnificativa pentru UE sub raport economic. De exemplu, numai 0,5 procente din exporturile germane sunt facute in Ucraina.Economia globala continua insa sa se afle intr-o stare fragila. Din datele Gfk reiese ca in conditii de insecuritate crescuta, investitorii devin, in general, mai precauti, cer prime de risc mai mari sau amana, pentru moment, deciziile legate de investitii. In consecinta, preturile actiunilor scad si, ca urmare a insecuritatii generale, consumatorii cumpara mai putin. Odata ce aceasta spirala este declansata, rezultatele pot fi destul de dramatice. Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un sondaj al consumatorilor realizat, la solicitarea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt sondate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari, reprezentand populatia adulta din UE. Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la baza sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari, ?si situatia gospodariilor individuale. Mai multe, pe www.recolta.eu