Repere

203

Megatendințele de consum ale anului 2023

autor

MeetMilk.ro

distribuie

În vremuri de criză, avem tendința de a ne îngustăm privirea, dar nu trebuie să uităm că ne aflăm într-un punct pivot al istoriei. Ca urmare, megatendințele majore converg, punând întreaga lume o serie de provocări fără precedent, se arată într-o analiză publicată de RetailDetail. Dar, iată care sunt previziunile referitoare la megatindințele anului 2023:

Trend 1: Regândirea resurselor

În noiembrie 2022, s-a născut a opt miliardă ființă umană de pe acest glob. Aceasta nu este doar o piatră de hotar simbolică: presiunea pe care populația mondială în creștere o pune asupra Pământului nostru este primul megatrend – și cea mai masivă provocare.

În mai puțin de cincizeci de ani, populația lumii s-a dublat și nu se vede un sfârșit. Populația globală se așteaptă să ajungă la aproximativ unsprezece miliarde de oameni în jurul anului 2080, înainte de a se stabiliza sau, eventual, chiar de a scădea.

Până atunci, însă, lumea va arăta complet diferit, concentrarea se va muta asupra Indiei și Africii. O treime din toți oamenii trăiesc deja în China sau India.

Acest avans puternic chinez se traduce într-o strategie de expansiune foarte activă, inclusiv revigorarea vechiului Drum al Mătăsii cu „Inițiativa Belt and Road”. China caută materii prime, alimente și chiar forță de muncă în alte părți ale lumii pentru a-și susține populația imensă.

Cu toate acestea, Xi Jinping ar trebui să înceapă să-și facă griji și pentru alte lucruri, deoarece China se confruntă cu o problemă: în acest an, va pierde titlul de țară cea mai populată în favoarea Indiei, pe măsură ce populația Chinei îmbătrânește și începe să scadă.

Pe de altă parte, se așteaptă ca India să își vadă populația să crească cu un sfert de miliard până în 2060. Între timp, populația Africii aproape că s-ar dubla până în 2050, oamenii trăind în orașe cu peste optzeci de milioane de locuitori. Este imediat clar de ce China se străduiește atât de mult să seducă Africa: populația lumii se mută în sud.

O mare problemă este că nu putem hrăni toate acele guri, mai ales dacă schimbările climatice îndepărtează și suprafețele agricole și provoacă pierderi de recolte și dezastre. Alte resurse, cum ar fi metalele, energia și apa, sunt, de asemenea, sub presiunea populației mondiale în creștere. Lipsa cauzează creșteri ale prețurilor, foamete și tulburări sociale.

De exemplu, nu subestimați rolul pe care mărfurile îl joacă în războiul din Ucraina. Și nu este vorba doar despre gazul rusesc: Ucraina este al patrulea cel mai mare exportator de cereale din lume și al treilea cel mai mare furnizor de porumb din lume (17 % din totalul livrărilor).

Tendința 2: Reechilibrare

Cum arată această populație globală în creștere? Din ce în ce mai urban, în vârstă și singur. La nivel global, persoanele de peste 65 de ani vor reprezenta aproximativ un sfert din populația totală până în 2060; numărul persoanelor de peste 85 de ani se va mai mult de trei ori.

Datorită progreselor științei și asistenței medicale, vor fi chiar de zece ori mai mulți centenari decât în prezent. În mare parte din cauza acestei populații îmbătrânite, deja astăzi aproape o treime din toate gospodăriile din Europa sunt formate dintr-o singură persoană. În majoritatea gospodăriilor, nu există copii. Femeile în special ajung adesea să trăiască singure mai târziu în viață.

Până în 2050, mai mult de două treimi din populația lumii va locui în orașe. În Uniunea Europeană, va depăși chiar 80 %. În Asia, lucrurile se mișcă și mai repede: aproape un milion de oameni noi sosesc în orașele asiatice în fiecare săptămână.

Urbanizarea lumii s-a conturat într-o singură generație: în prezent, există deja peste treizeci de mega-metropole cu peste zece milioane de locuitori. Această urbanizare pune în mod natural presiune asupra modului în care trăim, consumăm și producem.

Pe lângă urbanizare și îmbătrânire, experimentăm și o schimbare demografică culturală. Datorită fluxurilor de migrație, populația europeană rămâne destul de stabilă, deoarece fără ele populația s-ar micșora.

Într-adevăr, din 2012, numărul deceselor a depășit natalitatea în fiecare an. Peste douăzeci de ani, poate că unul din trei dintre locuitorii Germaniei va avea rădăcini străine, în orașe mari, până la 70% din populație. Prin urmare, Germania va avea nevoie de aproximativ 400.000 de migranți pe an până în 2060 pentru a preveni scăderea economiei.

Tendința 3: Reconectați-vă

Schimbările demografice și incertitudinea globală arată că trăim cu adevărat în era personalizării. Standardizarea este de modă veche, dar o bună utilizare a datelor este esențială pentru a ține pasul cu această diversitate crescută.

Analiza datelor ar trebui să fie ca energia electrică, susține PSFK: comercianții cu amănuntul rezistenți văd datele ca pe o utilitate esențială, disponibilă oricând și oriunde.

Într-adevăr, datele și inteligența artificială s-au dovedit a salva vieți în timpul pandemiei de coronavirus. Fără excepție, comercianții cu amănuntul și mărcile care au rezistat cel mai bine pandemiei au ca bătăi ale inimii datele: sunt companii cu o imagine de ansamblu clară asupra stocurilor și logisticii lor, astfel încât să poată rearanja sau redirecționa comenzile și stocurile în câteva zile.

Cu toate acestea, consecința tuturor acestor date este că cei mai mari comercianți cu amănuntul nu mai sunt comercianți cu amănuntul puri: ei devin ecosisteme uriașe, atotcuprinzătoare. Ei vor să fie prezenți în fiecare domeniu al vieții consumatorilor: doar gândiți-vă la Amazon și Alibaba, care oferă medicamente, credit, mâncare, filme, jocuri și multe altele.

Fiind atât de prezenți în viața tuturor, prind consumatorii într-o plasă din care cu greu pot ieși. La o scară mai mică (belgiană), jucători precum Colruyt Group devin, de asemenea, un astfel de ecosistem: ceea ce a început doar cu supermarketuri este astăzi o rețea care include asistență medicală (Newpharma), modă (ZEB), benzinării (Dats24), tehnologie (Smartwithfood). și mult mai mult. De la tânăr (Dreambaby) la bătrân, de la sărac la bogat (Cru); Colruyt are ceva pentru ei.

Astfel de ecosisteme caută, de asemenea, să ofere servicii pentru loialitate (și venituri) suplimentare. Din ce în ce mai mult, comercianții cu amănuntul nu vând doar produse, ci oferă „soluții”: vechile linii de demarcație dintre produse și servicii dispar.

În schimb, există un teren mare de joc în care cele două sunt combinate fără efort. Gândiți-vă doar la cutiile de masă precum Smartmat (pentru a rămâne cu exemplul Colruyt) și la alte modele de abonament. În 2023 și mai departe, „servitizarea” își va continua creșterea, cu noul consumator (vârstnic, urban și divers) și provocările planetei noastre ca mize cheie.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2