Ca sa incerce un ayran oriental, sa se delecteze cu o atmosfera franceza sustinuta de un meniu deliceux sau sa evalueze bucataria japoneza, clientul nu este, de mai bine de doua secole, nevoit sa strabata mii de kilometri, cele mai bune bucatarii internationale fiindu-i la indemana, in mai toate oraordm;ele ?si statiunile turistice. Localuri in care se desfaordm;oara adevarate competitii dominate de fair-play comercial, o adevarata gala fara reprize sau pauze, o intoarcere cu un singur caordm;tigator: consumatorul. Specific, special, reprezentativ, definitoriu Avem de-a face cu unitati a caror atentie se indreapta spre clientii detaordm;ati de monotonia cotidiana, clienti ce vizeaza, de obicei, evadarea intr-un decor aparte sau pur ?si simplu se doresc dominati de o atmosfera ?si/sau un meniu international, care sa le satisfaca dorinte culinare exigente sau doar incarcate de curiozitate gastronomica. Situate, cel mai adesea, in zone circulate ale oraordm;elor ?si statiunilor, restaurantele cu specific francez, thailandez, grecesc, afgan, chinez sau islandez ofera consumatorilor o atmosfera cat mai apropiata de spatiul geografic pe care il reprezinta, prin atmosfera ?si meniu. Misiunea primara a gazdelor este de a face din fiecare vizitator un client important, in incercarea ?si reu?sita regulii de neocolit a alimentatiei publice: Satisfactia clientului este satisfactia noastra. Un restaurant cu specific international este o investitie complexa, in care sala de mese reprezinta doar o parte, cea vizibila publicului. Bucataria ?si spatiile anexe, resursele umane, selectia furnizorilor sunt cateva elemente ce ofera consistenta conceptului, elemente care il pun in valoare. Consumatorii doresc ?si aici, ca in orice alt restaurant, sa le fie oferite optiuni diferite, inedite ?si sanatoase. Definitiile contemporane, referitoare la alimentatia agreabila ?si sanatoasa, nu se mai opresc la nivelul de sare, zahar sau grasimi din mancare; definitiile contemporane referitoare la alimentatia sanatoasa include curent termeni precum natural, sustenabil sau organic. O conjunctura acceptabila, o reala dificultate in recrutare ?si o deja aspra concurenta. Asta include deschiderea unui restaurant cu specific international; o dovada de curaj, perseverenta ?si inventivitate. A fi administratorul unui restaurant cu specific international presupune o disponibilitate aparte pentru munca dedicata publicului, simt al marketingului ?si al gastronomiei personalizate. Concurenta in domeniu este tot mai dura, iar principalul lucru ce trebuie facut pentru lansarea cu incredere este cercetarea atenta a pietei specifice; doar spiritul novator permitand anticiparea ?si evitarea efectelor periculoase ale modei ?si monotoniei. Clientul - partizan al atmosferei, al meniului sau al ambelor tabere Tot mai multi dintre clientii restaurantelor cu specific international acorda atentie severa nutritiei, fara sa o disocieze de mediul ambiental pentru care consumatorii au adoptat, de asemenea, o definitie vecina cu exactitatea pentru termenul sanatos. Nu putini consumatori graviteaza in jurul termenilor organic, natural ?si local, iar restaurantele intampina acest interes crescand, cu meniuri asociate mediului in care sunt servite. Cei care iau masa frecvent in oraordm;, la nivel global 67% ?si local 64% , conform cercetarilor de piata derulate de Unilever Food Solutions, sunt firesc atra?si de descrierea preparatelor, fapt ce ii determina sa comande mancare tot mai sanatoasa. Totu?si, modul prin care maeordm;trii bucatariilor internationale i?si pot atrage clientii spre optiuni deopotriva inedite ?si sanatoase este reprezentat de o minima delimitare de retetele clasice ?si de prezentarea atractiva ?si seducatoare a meniurilor, fara sa calce alaturi de specificitate. Insa, aordm;a cum spuneam, succesul in segmentul restaurantelor cu specific international este similar succesului in industria ospitalitatii, ceea ce este echivalent cu a oferi experiente de neuitat oaspetilor care trec pragul unor astfel de unitati. Incantarea oaspetilor vine din lucruri mici, la care oaspetii nu se aordm;teapta, dar pe care cu siguranta ?si le vor aminti. Chip R. Bell, consultant in customer service, via Habits of the Heart Atmosfera, clienthellip;Nu in mod deosebit, ci cat se poate de normal intre granitele oricarui local cu specific international, clientul doreordm;te sa se simta important. Are un motor emotional care porneordm;te, de multe ori, indata ce opteaza pentru hellip; Este unul dintre motivele pentru care adevaratii profesioniordm;ti ai restaurantelor, intotdeauna buni psihologi, i?si trateaza fiecare client ca pe un VIP ?si totodata ca pe un prieten. In acel spatiu rupt de limitele geografice oferite de actul de identitate, reu?sita se sprijina extrem de mult pe ospitalitate, pe felul in care gazdele reuordm;esc sa-i faca pe clienti sa se simta apreciati ?si importanti. Primele impresii, pozitive sau nu, sunt intotdeauna de durata. Un restaurant cu specific international, ce se doreordm;te personalizat, i?si caordm;tiga clientii prin prezentare, amenajare ?si tinuta personalului, pe langa calitatea ireproordm;abila a atmosferei speciale, primitoare, agreabile ?si relaxante asociata cu fondul sonor - muzical ?si a meniului. Indiferent de schimbarile citadine nu intotdeauna inspirate aduse oraordm;elor de administratiile primariilor, aproape an de an, localurile cu stofa reuordm;esc sa reziste ?si chiar sa caordm;tige noi clienti, nedespartite fiind de cheia grea a succesului. Client, atmosferahellip; Cat de simplist pare, dar cat de mult atarna in greutatea acestei chei, memorarea numelui clientilor, deveniti oaspeti constanti ai acestor restaurante! A-ti aminti numele cuiva este una dintre virtutile uitate, in customer service. Tuturor le place sa i?si auda numele. Dale Carnegie, in cartea sa despre influenta Cum sa caordm;tigi prieteni ?si sa influentezi oameni, subliniaza: Fii cu adevarat interesat de oameni. Zambeordm;te. ordf;i aminteordm;te-ti ca numele unui om este pentru el cel mai dulce cuvant. Pentru a retine numele cuiva, se investeordm;te timp ?si energie, in concentrarea impusa de a-l repeta, al intipari definitiv in memorie. Efortul va fi rasplatit; pentru fiecare dintre clienti, propriul nume este ceva ce apartine, individualizeaza. Folosind numele vizitatorilor, li se comunica acestora faptul ca au valoare pentru cel ce li se adreseaza. Spunandu-le pe nume, intr-un spatiu familial, se ajunge la o comunicare unica, la nivel personal. Meniul, un discret ?si atent loc imaginatiei culinare specifice Oaspetii restaurantelor cu specific international trebuie tinuti la curent cu ceea ce consuma, primirea detaliilor care pot oferi o imagine cat mai clara a felurilor de mancare din meniu. Includerea unor informatii legate de sursa/valoarea ingredientelor ?si sustenabilitatea lor poate fi, de asemenea, utila in acest sens. Meniurile care contin descrieri detaliate, apetisante ?si imagini de impact ale preparatelor sunt mai atragatoare decat prezentarile clasice. Rezultate ale altui studiu local Unilever Food Solutions a aratat ca clientii se simt atra?si de descrierile apetisante din meniu; pu?si in fata unei descrieri simple ?si a uneia apetisante, a aceluia?si preparat culinar, 64% dintre ei au preferat cea de-a doua varianta. Conform lui Robert Voicu, bucatar UFS Romania: La nivel international, bucatarii sunt din ce in ce mai preocupati sa ofere mancare mai sanatoasa, iar aplicarea de mici schimbari meniurilor devine un trend global. ordf;i consumatorii romani incep sa manifeste mai mult interes fata de ceea ce consuma. Cererea de mancare sanatoasa poate deveni un obicei pentru cei care iau masa in oraordm;, daca meniurile ofera versiuni ceva mai echilibrate ?si atragatoare ale preparatelor. Pentru a oferi bucatarilor inspiratie in pregatirea optiunilor mai sanatoase, Unilever Food Solution vine cu exemplul bucatariilor asiatice ?si mediteraneene. Acestea folosesc foarte multe fructe ?si legume proaspete, ulei de masline, peordm;te - principiile celor doua bucatarii pot da foarte multe idei in ceea ce priveordm;te oferirea de feluri de mancare ceva mai sanatoase. Kees van Erp, Head Chef UFS . Totodata, parcurgerea, de catre client, a meniului reprezinta primul moment de contact cu restaurantul ?si relevarea punctului care ii starneordm;te interesul. Nu de putine ori, meniurile clasice prezentate banal, cu o multitudine de optiuni risca sa devina plictisitoare. Atentia pe care clientul o acorda prioritar meniurilor sanatoase, inaintea ineditului culinar, este confirmata ?si de faptul ca 50% dintre consumatorii participanti la studiul Healthy Eating Consumer Tend Report, au declarat ca doresc ca restaurantele sa ofere feluri de mancare sanatoase, aproape la fel de multi afirmand ca ar comanda aceste variante, daca li s-ar oferi. Pe langa faptul ca meniul propus de bucatariile internationale este variat, acesta include preparate din oferta restaurantelor concurente. Preturile practicate, un alt amanunt de de neocolit, se apropie de ale competitorilor, fara sa fie similare. Specialitatea casei specialitate a bucatariei libaneze, ruseordm;ti, franceze, maghiare etc va contine ingrediente specifice de cea mai buna calitate, facandu-l pe fiecare client sa se simta elementul de piata tinta al restaurantului. Nu exista chestionar sau sondaj caruia cei responsabili de meniurile preparate in restaurantele cu specific international sa nu le raspunda, subliniind ca Bucataria din hellip; se caracterizeaza prin mancaruri fine, rafinate ?si gustoase. Cu toate acestea sunt aplicate atunci cand meniul impune acest lucru mici schimbari ale retetelor traditionale, pentru a diminua impactul negativ pe care alimentatia neechilibrata il poate avea asupra consumatorilor. Trucuri culinare, ce fac din preparatele traditionale atragatoare vizual ?si aromatic, unele garantat sanatoase pentru client. Puse in practica, toate acestea le da dreptul celor care au stat la dispozitia clientului sa presupuna ca oaspetele lor, al restaurantului cu specific international, a fost satisfacut. De asemenea, insa, ultima interactiune trebuie sa fie la fel de importanta, ca momentul trecerii peste pragul localului. Este o oportunitate unica de a receptiona feedback-ul oaspetilor unui astfel de restaurant.