Potrivit ultimului sondaj Statista, criza costului vieții continuă să pună presiune pe bugetele gospodăriilor, determinându-i pe consumatori să se gândească cu atenție înainte de a cheltui. Așadar, unde sunt dispuși să investească?
Micile delicii înlocuiesc investițiile mari
Criza costului vieții continuă să pună sub presiune bugetele consumatorilor, ducând la schimbări pe termen lung în comportamentele de cheltuieli.
Una dintre cele mai mari tendințe care au apărut în urma crizei costului vieții în Europa este ideea de a se răsfăța cu mici delicii, în loc să cheltuiască pe investiții mari.
Consumatorii s-ar putea să nu își permită o mașină nouă sau o vacanță în străinătate, dar se pot răsplăti cu o felie de tort sau o tabletă de ciocolată ca delicatesă.
„Poate semnalând o lipsă de încredere în economie, intenția de cumpărare pentru articole tehnologice de mare valoare a scăzut”, spune un purtător de cuvânt al platformei de consum Attest.
Conform Raportului privind tendințele cheltuielilor Attest, numărul persoanelor care intenționează să cumpere un smartphone a scăzut cu 3% până la 30% în următoarele 12 luni. În mod similar, numărul celor care intenționează să cumpere un televizor nou a scăzut cu 35% până la 13%, iar numărul celor care intenționează să investească într-un computer sau o tabletă a scăzut cu 4% până la 17%.
Între timp, un sondaj realizat de Barclays Bank arată că consumatorii aleg să cheltuiască mai mult pe articole mici care „stârnesc bucurie”, creșterea cheltuielilor pentru aceste articole ajungând la 53% de la 47% din august 2024.
Dulciurile, cum ar fi prăjiturile și produsele de patiserie, au fost alese în mod constant ca fiind cele mai populare „alimente de înviorare” din categoria sa.
Mâncarea în oraș și mâncarea la pachet crește în popularitate
Urmând tendința „micilor delicii”, consumatorii optează din ce în ce mai mult să comande mâncare la pachet sau să mănânce la restaurante, în loc să depună efortul de a găti de la zero.
„Consumatorii sunt predispuși să cheltuiască o sumă considerabilă de bani pe mâncare preparată - fie că este vorba de ieșirea la masă sau de savurarea unei comenzi la pachet acasă”, spune Attest.
Aproape 50% dintre respondenții chestionați de Attest au declarat că ar mânca în oraș în fiecare lună, în timp ce puțin mai puțini (47%) optează în mod regulat pentru mâncare la pachet.
Acest lucru explică și creșterea popularității kitului de mâncare, veniturile din piața de livrare a kitului de mâncare fiind estimate să ajungă la 16,12 miliarde de dolari (14,19 miliarde de euro) până la sfârșitul anului 2025, cu o rată anuală compusă (CAGR) continuă de 6,39% în următorii patru ani (Statista).
Analizând mai amănunțit cifrele, consumatorii cu vârste cuprinse între 31 și 49 de ani arată o preferință mai mare pentru comandarea de mâncare la pachet, în timp ce generațiile mai în vârstă sunt mai predispuse să mănânce la restaurante. Persoanele sub 30 de ani sunt însă la fel de predispuse să facă ambele lucruri.
Încrederea consumatorilor variază
În ceea ce privește încrederea consumatorilor, opiniile din Europa variază. În ciuda îngrijorărilor cu privire la situația financiară actuală din Marea Britanie, consumatorii britanici rămân încrezători în viitorul economiei, considerând că aceasta se îndreaptă în direcția corectă.
„Când vine vorba de securitatea financiară în Regatul Unit, balanța este înclinată în direcția bună”, spune Attest.
Se spune că 46% dintre consumatori se simt în siguranță financiară, iar un procent mai mic de 30,5% se simt nesiguri financiar. Între timp, procentul de consumatori aflați la ambele capete ale scalei - care declară că se simt „foarte” în siguranță sau nesiguri - se situează la 10%.
Această creștere a încrederii consumatorilor este un semn bun pentru viitoarea forță a economiei, deoarece va încuraja cheltuielile în toate categoriile pe viitor.
În schimb, încrederea consumatorilor din zona euro este în scădere, indicatorul de încredere al consumatorilor din Trading Economics indicând o scădere la -16,7 în această lună, o scădere de 2,2 puncte față de martie și sub așteptările pieței de -15. Acesta marchează cel mai scăzut nivel din noiembrie 2023.