Ilie Stoian: Inca de acum, fermierii producatori de lapte si procesatorii, se intreaba cum va arata piata europeana a laptelui si a lactatelor dupa anul 2015. Pentru a oferi cateva raspunsuri, apelam la previziunile specialistilor de la University of Applied Sciences Kiel, Facultatea de Agricultura Osterrouml;nfeld, care au intocmit un foarte cinic Raport de analiza si previziuni in care se vorbeste clar despre acapararea pietelor Est-europene. Un nou context de business pentru procesatori Abolirea sistemului european de cote de lapte in cadrul Uniunii Europene, in 2015, va crea un nou context pentru operatorii economici care au avut de-a face cu un sistem vechi de 30 de ani. Pentru a pregati acest sector pentru noul mediu de business au fost elaborate noi instrumente de lucru, in cadrul Proiectului European quot;Pachetul privind laptele quot;. Mai mult decat atat, sectorul a facut obiectul unor dezbateri intense in timpul procesului de reforma a PAC si a acordului final, luandu-se cateva decizii importante. Modificarile introduse au vizat impunerea unor reguli pentru a imbunatati orientarea pe piata a agriculturii UE, in lumina concurentei acerbe de pe pietele mondiale, oferind in acelasi timp o plasa de siguranta pentru fermieri. In acest context, scopul studiului a fost acela de a previziona evolutia pietei laptelui din Uniunea Europena, dupa 2015. Cererea de lapte in UE si pe plan mondial Indiscutabil, asistam la o crestere puternica a populatiei lumii, fapt care va determina cresterea cererii mondiale de lapte. Conform FAPRI cresterea anuala a cererii de lapte va fi de 0.85 % in anul 2025 World Bank, 2013; FAPRI, 2013 . Cu toate acestea, o rata mai mare de 0,85 % pe an va genera dezvoltarea pietelor emergente. In contrast cu cresterea mondiala a populatiei, in UE - 27 a crescut mai lent, cu rate anuale de doar 0.15 %. Pentru viitor FAPRI se asteapta pana in 2025 la o stagnare a cresterii populatiei in UE. Pe aceasta baza, OCDE/FAO estimeaza pana in 2022 urmatoarele date: crestere a importurilor mondiale de branza, unt, lapte praf degresat si lapte praf, cu o medie de 17,2 %. Defalcat, cifrele sunt urmatoarele: unt - 20.1 %; branza- 20,9 %; laptele praf degresat- 19,4 %; lapte praf integral- 11,3%. In Europa civilizata, laptele si produse lactate sunt considerate ca parte de baza a alimentatiei. Daca nivelul de consum este comparat cu cele ale altor tari ale lumii, tarile membre din vestul si nordul UE detin niveluri de top, cu 280 - 300 kg pe cap de locuitor. Media UE este de aproximativ 243 kg, in total echivalent lapte, care este foarte asemanatoare cu cea a Statelor Unite si Canada. Nivelul consumului statelor membre din Est este de doar 200 kg. De aceea, potentialul dezvoltarii pietei de lapte si produse lactate in UE este mic! sanse pot veni din domeniul inovatiilor si a dezvoltarii de noi game de produse, pentru a castiga noi cote de piata, in detrimentul altora. Potential de crestere in Estul Uniunii European Potential major pentru cresterea consumului exista in special in statele membre din Est, mai ales la branzeturi, produse lactate proaspete, iar, intr-o anumita masura, la unt. Dar, daca toata gama produselor lactate este exprimata in echivalent de lapte, la nivelul UE, potentialul de crestere anuala este sub 0,5 % pe an. Iar, daca rezultatele de proiectie ale Comisiei Europene cu privire la diferite produse lactate sunt transformate in echivalent lapte, media cresterii consumului anual, pana in 2022, este de aproximativ 0,3 %. Din pacate, produse lactate din industrie au tendinta de a fi inlocuite de alte elemente: grasimi vegetale, proteine din lapte, cu proteine din zer sau proteine vegetale, branza cu un continut redus de lapte etc. Cu toate acestea, consumul total de produse lactate nu pare sa se fi diminuat, deoarece noi aplicatii au fost dezvoltate, compensand pierderile din anumite sectoare. Mai mult decat atat, folosirea de ingrediente lactate in unele sectoare ale industriei alimentare a extins oportunitatile spre sectorul de cofetarie, produse alimentare dietetice, produse pentru copii etc. Stagnarea, caracteristica viitorului Prin urmare, factorii determinanti ai consumului de produse lactate in cadrul UE sunt: bull; Stagnarea si chiar scaderea numarului consumatori, prin diminuarea populatiei. bull; Un consum pe cap de locuitor constant. Maximum-ul a fost deja atins. Ca urmare, perspectivele pentru extinderea vanzarilor in cadrul UE este slaba. Extinderea in cadrul pietei europeane va duce, in viitor, la o concurenta mai puternica la toate nivelurile. Pe baza acestei situatii, toate previziunile despre productia de lapte materie prima si pieta a lactatelor dezvaluie, potrivit proiectiilor C.E., o cvasistagnare, pana in 2022. Iata si alte previziuni: bull; Se asteapta o reducere a cererii de -0,5 %, pe an, pana in 2017, urmand ca, ulterior, consumul sa ramana constant, pana in 2022. Pierderile usoare ale statele membre din Nord-Vest-ul UE sunt compensate de castigurile mici din noile state membre din Est, prin acapararea pietelor si prin diminuarea impactului sau chiar eliminarea procesatorilor locali. bull; Castiguri mici sunt asteptate in piata untului in ambele zone ale UE. bull; O crestere modesta poate fi de asteptata pentru consumul de branzeturi, in Vestul si zonele de Est ale UE. bull; Stagnarea completa este asteptata pentru sectorul lapte praf, atat pentru cel degresat, cat si pentrulaptele praf integral. Prin urmare, o industrie a laptelui care cauta expansiunea trebuie sa caute si sa se pregateasca pentru cresterea exporturilor, dar asta este ceea ce s-a intamplat deja. A fost clar pentru multi lideri din industria produselor lactate, care strategii de export trebuie construite, in special pe teritoriul tarilor din Est, a caror competitivitate pe piata internationala este neimportanta sau chiar infima! Inca de mica importanta, o crestere atractiva a veniturilor din prizele de export poate veni pentru Occident din laptele materie prima, produse lactate in principal UHT , si lactatele proaspete. Pe marile categorii, cifrele sunt urmatoarele: bull; Exportul de unt a scazut, dar a reprezentat in ultimii ani, intre 6 si 8 % din productia interna, desi preturile europene sunt in mare parte peste nivelul preturilor de pe piata internationala. bull; Exportul branzei este o poveste de succes: Fata de 1999, in 2013 s-a dublat, conform previziunilor volum exprimate in tone metrice. Ponderea in productia interna a fost de 8 %, iar cota in comertul international cu branza a fost de 31 % in 2012. bull; Exporturile UE de lapte praf au scazut in ultimii ani. 43 % din productia de lapte praf degresat a fost exportat in 2011 si 2012, si mai mult de jumatate, din productia de lapte praf integral. In comertul mondial, actiunile UE au fost de 31 %, pentru laptele praf degresat, si 18 %, pentru WMP. bull; Exporturile de zer si zer derivate au crescut cu 300 %. Cu Europa, lider in productia de branza si zer, s-au dezvoltat aplicatii specifice pentru praful de zer, lactoza si alti derivati cu diferite aplicatii, extrem de favorabili, atat in Uniunea Europeana, cat si pe piata internationala, precum si, in special, ca nutrienti de mare valoare in alimentele pentru sugari, alimentele dietetice, produse farmaceutice si alimentare. Ca urmare, este cruciala pentru industria produselor lactate europene mentinerea si dezvoltarea acestestor piete in viitor, mai ales ale celor din Estul UE, cat si a celor internationale. Acest punct de vedere este confirmat de previziunile Comisiei Europene, dezvoltarea estimata a exporturilor de branza putand fi privita ca o estimare foarte conservatoare, deoarece volumele preconizate pentru 2012 si 2013 au fost depasite de evolutia reala a exporturilor. Aceste proiectii atente nu sunt conforme cu cele ale OCDE si FAO, care prevad doar o stagnare a exporturilor comunitare de branzeturi si scaderi constante ale comertului net cu unt si laptele praf. Opinia pare a fi plauzibila, avand in vedere evolutiile din in ultimii ani, in special in ceea ce priveste livrarile de grasime din lapte, in general, care sunt mici oportunitati de piata, in cadrul UE, cerinta de grasimi din lapte pentru fabricarea branzeturilor si exportul de unt fiind modeste. Ca urmare, se ridica intrebarea daca ar trebui sa fie mai util ca, in ferme, atentia sa nu se mai puna pe productie, ci pe imbunatatirea continutului de grasime. Pe plan mondial, consumul va creste In ultimii douazeci de ani , consumul mondial de produse lactate a capatat o tendinta ascendenta spectaculoasa, care este inca in desfasurare, fara sa fi pierdut din dinamica. si o simpla extrapolare a acestui trend este promitatoare. Dar, pentru a monitoriza factorii determinanti, trebuie luati in calcul urmatorii factori: bull;Numarul de potentiali consumatori bull;Puterea de cumparare si impactul asupra cheltuielilor pentru alimente bull;Obiceiurile de consum existente si noile tendinte Este o simplificare, dar ne ajuta sa intelegem evolutia actuala, luand in considerare pietele dezvoltate dar si pietele emergente. Pietele dezvoltate sunt cele cu un consum ridicat de lactate, ceea ce inseamna ca potentialul de dezvoltare este in principal in functie de numarul de consumatori si mai putin in functie de puterea de cumparare sau schimbarea obiceiului de consum. Un alt element este cresterea economica a pietelor emergente, acolo unde consumatorii inca au tendinta sa aprecieze produsele alimentare quot;din Vestquot;. X X X Abolirea sistemului european de cote de lapte in cadrul Uniunii Europene, in 2015, va crea un nou context pentru operatorii economici care au avut de-a face cu un sistem vechi de 30 de ani. Pentru viitor FAPRI se asteapta pana in 2025 la o stagnare a cresterii populatiei in UE. Pe aceasta baza, OCDE/FAO estimeaza pana in 2022 urmatoarele date: crestere a importurilor mondiale de branza, unt, lapte praf degresat si lapte praf cu o medie de 17,2 %. Defalcat, cifrele sunt urmatoarele: unt - 20.1 %; branza- 20,9 %; laptele praf degresat- 19,4 %; lapte praf integral- 11,3%. Perspectivele pentru extinderea vanzarilor in cadrul UE este slaba. Extinderea in cadrul pietei europeane va duce, in viitor, la o concurenta mai puternica la toate nivelurile. Pe baza acestei situatii, toate previziunile despre productia de lapte materie prima si piata a lactatelor dezvaluie, potrivit proiectiilor C.E. o cvasistagnare, pana in 2022. O industrie europeana a laptelui care cauta expansiunea trebuie sa se pregateasca pentru cresterea exporturilor. A fost clar pentru multi lideri din industria produselor lactate care strategii de export trebuie construite, in special pe teritoriul tarilor din Est, a caror competitivitate pe piata internationala este neimportanta sau chiar infima!