169
„Constrângerile teritoriale de aprovizionare" sunt o practică larg răspândită în Europa, în special în comerțul cu amănuntul. Acest lucru costă consumatorii până la 14 miliarde de euro, conchide un raport UE, citat de RetailDetail.
Fără restricții
De exemplu, anul trecut, AB InBev a fost amendat cu 200 de milioane de euro pentru că a făcut în mod deliberat consumatorii belgieni să plătească mai mult pentru Jupiler „restricționând vânzările transfrontaliere între Olanda și Belgia”, a declarat comisarul pentru concurență, Margrethe Vestager.
În special, fabrica de bere a împiedicat întoarcerea berii vândute în Olanda, unde prețurile sunt mai mici, pe piața belgiană (mai scumpă). A făcut acest lucru prin etichete modificate, livrări reduse către angrosiști și acorduri explicite că anumite reduceri nu erau permise pe piața belgiană.
Jumătate din comercianții cu amănuntul au restricții
Organizațiile comerciale au răspuns imediat că nu este un caz izolat, iar acest lucru este confirmat acum de un studiu al Comisiei Europene. În special, studiul a arătat că până la jumătate dintre comercianții cu amănuntul și angrosiștii chestionați s-au confruntat cu refuzuri de aprovizionare, modificări ale ambalajului și conținutului și obligații de destinație la achiziționarea produselor internaționale marca FMCG.
Potrivit producătorilor, aceste așa-numite „constrângeri teritoriale de aprovizionare” se datorează adesea structurilor naționale, producătorii de mărci pretinzând că se adaptează la nevoile comercianților cu amănuntul și ai consumatorilor locali, dar, potrivit Comisiei Europene, acest lucru nu explică încă diferențele de preț.
Mâncarea ar putea fi cu 3,5% mai ieftină
În mod similar, costurile locale specifice, cum ar fi costurile mai mari ale forței de muncă sau de producție, nu pot explica pe deplin diferențele de preț dintre unele țări. De fapt, dacă comercianții cu amănuntul ar putea obține produse în țara în care sunt cele mai ieftine, mai degrabă decât la prețurile de cumpărare predominante în propria țară, consumatorii din UE ar putea economisi aproximativ 14,1 miliarde de euro (sau 3,5%) în coșul de cumpărături.
Ca răspuns la aceste constatări, Comisia Europeană organizează astăzi, 11 decembrie, un atelier pentru a vedea cum poate acționa împotriva acestei practici. Organizația Europeană a Comerțului EuroCommerce solicită deja o abordare mai puternică (judiciară) și acțiuni urgente.
Comercianții cu amănuntul vor să poată oferi clienților lor cel mai bun preț, iar piața unică poate face acest lucru, spune CEO Christian Verschueren: „Oferind comercianților cu amănuntul și angrosistilor posibilitatea de a obține liber surse pe piața unică ar reduce prețurile cu ridicata și ar permite consumatorilor acces o gamă mai largă de produse. "