Apele minerale din Romania sunt cu mult sub pretul apelor minerale din occident, in ciuda calitatiilor net superioare. In contextul afacerilor, apa minerala naturala este unul dintre putinele segmente ale industriei alimentare unde multinationalele nu monopolizeaza piata cu brandurile lor cu nume de rezonanta internationala. Pe segmentul apei minerale antreprenorii locali reuordm;esc sa domine piata estimata la cateva sute de milioane de euro. Astfel, in topul celor mai mari zece branduri de apa minerala pe segmentul mainstream se regasesc nume romaneordm;ti precum Borsec, cu o istorie de peste 200 de ani, Tuordm;nad, un brand de apa imbuteliata inca din 1879, sau Harghita, marca sub care a inceput sa se imbutelieze apa minerala in urma cu peste 60 de ani. Apele minerale fac parte dintr-o categorie aparte, o categorie in care consushy;matorii prefera produsele autohtone, in mare parte datorita credibilitatii surselor de provenienta ?si prospetimii. Pe de alta parte, trebuie sa ne uitam ?si la brandurile de import prin comparatie. Ca nivel de pret, apa minerala Devin, spre exemplu, poate fi comparata cu brandurile romaneordm;ti, insa daca luam Evian, unde nivelul de pret este mult mai ridicat, atunci nu putem compara, este foarte departe, a declarat pentru ZF Irinel Ionescu, creative partner al companiei de brand ?si packaging design Ampro Design. El spune ca in cazul produselor din categorii precum apa minerala, legume, fructe sau cele de panificatie romanii prefera brandurile autohtone ?si bunurile Made in Romania. Pe de alta parte, statul roman va continua programul de dezvoltare al sectorului si va investi 20 de milioane de euro, din fonduri europene, in doua fabrici de imbuteliere, dupa 25 de ani in care ?si-a vandut apa pe mai nimic. In momentul actual litrul de apa este vandut catre imbuteliatori cu trei lei vechi. In bani noi ar trebui sa fie adusa in discutie a doua subdiviziune a leului, de pe vremuri, paraua. Ar costa trei parale. Suna a gluma, dar e cat se poate de real. Statul se trezeordm;te abia acum ca poate sa faca mai multi bani din exploatarea acestei resurse valoroase. Apa care va fi produsa de stat nu se va gasi in magazine, ci va fi folosita de institutiile statului, iar o parte va merge la export. Pentru ca nu are fabrici de imbuteliere, toata apa pe care statul o scoate din pamant merge catre 25 de imbuteliatori privati. Pretul pe care Societatea Nationala a Apelor Minerale o percepe pentru apa este insa infim: doar 0,030 de bani pe litru. Din 2009 incoace, pretul a ramas acela?si. Numai simpla indexare a pretului cu inflatia pe ultimii cinci ani ar dubla profitul anual al Societatii Nationale a Apelor Minerale de la 1 milion de euro la 2 milioane de euro. Aproape 70%, deci exista un potential extraordinar de investitii, spune Radu Dumitru, directorul SNAM.