TehnologiiRepere

126

Autorizarea aditivilor alimentari

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Teodora Chiorean: Nu exista o lege a alimentului in fiecare tara, pusa in concordanta cu legislatiile internationale. Aditivii folositi in diferite tari cad sub incidenta Parlamentului European, a Consiliului European al Alimentarius, respectiv a Codex privind aditivii alimentari ?si a legislatiei sanitare elaborate de de ministerele de resort. Procedura comuna de autorizare pentru aditivii alimentari a fost instituita, la nivelul Uniunii Europene, de catre Parlamentul European ?si Comisia Europeana. In practica, un aditiv se autorizeaza in urma unei cereri adresate Comisiei Europene, de catre o parte interesata. Procedura comunitara uniforma La primirea cererii se autorizare, Comisia Europeana initiaza procedura ?si, dupa caz, solicita avizul Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara EFSA , cat mai curand posibil dupa ce valabilitatea ?si aplicabilitatea respectivei cereri au fost evaluate. Pentru noii aditivi, Comisia va solicita EFSA sa evalueze siguranta substantei, iar dupa primirea avizului in termen de noua luni de la data solicitarii , Comisia, impreuna cu experti in domeniul aditivilor alimentari din toate statele membre, va analiza eventuala autorizare. Evaluarea sigurantei, necesitatea tehnologica, posibilitatea utilizarii inadecvate, precum ?si avantajele/beneficiile pentru consumator sunt luate in considerare. In anumite cazuri, doar evaluarea ordm;tiintifica a riscurilor nu poate furniza toate informatiile pe care ar trebui sa se bazeze o decizie de gestionare a riscurilor, putand fi luati in considerare ?si alti factori legitimi cu relevanta pentru aspectul examinat, inclusiv factori sociali, economici, traditionali sau de mediu, precum ?si fezabilitatea controalelor. Pentru a garanta ca, atat operatorii economici din sectoarele in cauza, cat ?si publicul vor fi informati cu privire la autorizatiile in vigoare, aditivii autorizati trebuie sa fie inclu?si pe o lista comunitara creata, actualizata ?si publicata de catre Comisie. Procedura comuna de autorizare a aditivilor alimentari trebuie sa respecte cerintele privind transparenta ?si informatiile publice garantand, in acela?si timp, dreptul solicitantilor de a pastra confidentialitatea asupra anumitor informatii. Cu toate acestea, informatiile privind siguranta unui aditiv fara a se limita la studiile toxicologice, alte studii privind siguranta nu pot fi confidentiale. Deoarece obiectivele regulamentelor comunitare nu se pot realiza intr-o masura suficienta de catre statele membre, din cauza actelor cu putere de lege la nivel national ?si dispozitiile nationale, Comunitatea poate adopta masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii. In acela?si timp, respectand principiul proportionalitatii, regulamentele comunitare nu depaordm;esc ceea ce este necesar, in vederea acestor obiective. Din motive de eficienta, termenele care se aplica, in mod normal, in cadrul procedurii de reglementare cu control ar trebui sa fie reduse, in cazul adaugarii unor aditivi pe listele comunitare, precum ?si in cazul modificarii conditiilor, specificatiilor sau restrictiilor asociate prezentei unei substante pe listele comunitare. Cand, din motive imperative, termenele nu pot fi respectate, Comisia poate aplica procedura de urgenta pentru eliminarea unei substante de pe listele comunitare. In cazuri temeinic justificate, in care Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara solicita informatii solicitantilor, termenul avizarii poate fi, de asemenea, prelungit. Atunci cand Comisia nu ridica obiectii in termen de opt zile lucratoare de la data la care a fost informata de Autoritate, termenul se prelungeordm;te, iar Comisia informeaza solicitantul ?si statele membre cu privire la prelungirea termenului. In termen de noua luni de la exprimarea avizului, Comisia prezinta un proiect de regulament de actualizare a listei comunitare, care tine seama de avizul Autoritatii, de orice dispozitii de drept comunitar relevante ?si de orice alti factori legitimi, relevanti pentru subiectul in cauza. Cand nu este solicitat avizul Autoritatii, termenul de noua luni incepe sa curga de la data primirii de catre Comisie a unei cereri de autorizare valabile. Masuri de aplicare In conformitate cu procedurile de reglementare mentionate, Comisia accepta, in termen de cel mult 24 de luni de la adoptarea fiecarui act legislativ sectorial din domeniul alimentar, masurile de punere in aplicare a prezentului regulament, care se refera in special la: - continutul, modul de redactare ?si prezentare a cererii de autorizare; - modalitatile de verificare a cererilor; - tipul informatiilor care trebuie sa figureze in avizul Autoritatii. La randul sau, Autoritatea asigura transparenta activitatilor sale. Dintre informatiile furnizate de solicitanti, pot beneficia de tratament confidential informatiile care afecteaza grav pozitia concurentiala a acestora. Informatiile privind urmatoarele aspecte nu pot fi, in niciun caz, confidentiale: a numele ?si adresa solicitantului; b denumirea ?si descrierea exacta a aditivului; c justificarea folosirii aditivului in/pe anumite alimente sau categorii de alimente; d informatii relevante pentru evaluarea gradului de siguranta a aditivilor; e dupa caz, metoda metodele de analizare. In sensul punerii in aplicare a tratamentului confidential pentru unele informatii, solicitantii precizeaza care dintre acestea doresc sa fie tratate in acest sens, prezentand totu?si o justificare verificabila. Comisia decide, in urma unei consultari cu solicitantul, asupra informatiilor care pot ramane confidentiale ?si notifica, in consecinta, toti solicitantii ?si statele membre. Dupa ce sunt informati cu privire la pozitia comisiei, solicitantii au la dispozitie trei saptamani in care sa i?si retraga cererea, pentru a pastra confidentialitatea informatiilor furnizate, care se pastreaza pana la expirarea acestui termen. Comisia, Autoritatea ?si statele membre iau masurile necesare, in conformitate cu regulamentele specifice, pentru a asigura confidentialitatea adecvata, daca imprejurarile impun acest lucru, in vederea protejarii sanatatii umane, a sanatatii animale sau a mediului. In cazul in care solicitantul i?si retrage sau ?si-a retras cererea, Comisia, Autoritatea ?si statele membre nu divulga informatiile confidentiale, inclusiv informatiile a caror confidentialitate fac obiectul unui dezacord intre Comisie ?si solicitant. Existenta in practica a unor spete de acest fel nu afecteaza circulatia informatiilor intre Comisie, Autoritate ?si statele membre. Daca exista o urgenta privind un aditiv prezent pe lista comunitara indeosebi o substanta avizata de Autoritate , se adopta masuri in conformitate cu procedurile impuse de regulamentele Comisiei Europene. In termen de cel mult ordm;ase luni de la intrarea in vigoare a fiecarui act legislativ sectorial din domeniul alimentar, statele membre inainteaza Comisiei ?si Autoritatii, pentru fiecare act legislativ sectorial din domeniul alimentar, numele ?si adresa autoritatii nationale competente pentru procedura comuna, precum ?si un punct de contact din cadrul acesteia. Siguranta aditivilor autorizati In prezent, siguranta tuturor aditivilor alimentari a fost evaluata de Comitetul ordm;tiintific pentru alimentatie SCF ?si/sau Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara EFSA . Trebuie subliniat insa, ca numai aditivii pentru care utilizarile propuse au fost considerate sigure sunt inclu?si pe lista Uniunii Europene. Tinand cont de faptul ca cele mai multe dintre evaluari dateaza din anii 80 ?si 90 unele din anii 70 , este fara indoiala firesc ca EFSA sa reevalueze toti aditivii autorizati; reevaluarea se va incheia in pana in 2020. Pe baza avizului EFSA, Comisia poate sa propuna o revizuire a conditiilor actuale de utilizare a aditivilor ?si sa indeparteze unul sau mai multi aditivi de pe lista, daca este necesar. Ca rezultat al programului de reevaluare, pana in prezent s-a revizuit utilizarea a trei coloranti, deoarece EFSA a redus doza zilnica acceptabila DZA ?si a considerat ca expunerea umana la aceordm;ti coloranti este posibil sa fie prea ridicata. Prin urmare, nivelurile maxime ale acestor coloranti, care pot fi utilizati in produsele alimentare, au fost reduse la inceputul anului 2012. Aceasta trimitere se refera la: E 104 - Galben de chinolina, E110 - Sunset Zellow ?si E 124 - Ponceau 4R. Legislatia Uniunii Europene prevede ca aditivii alimentari autorizati trebuie sa prezinte avantaje ?si beneficii pentru consumator. Prin urmare, sa contribuie la unul sau mai multe dintre urmatoarele obiective: - conservarea calitatii nutritionale a alimentului; - furnizarea ingredientelor sau componentelor necesare fabricarii de produse alimentare destinate unor grupuri de consumatori cu nevoi nutritionale speciale; - sporirea stabilitatii unui aliment sau imbunatatirea proprietatilor sale organoleptice, cu conditia neinducerii in eroare a consumatorului; - contributia la fabricarea, prelucrarea, prepararea, tratarea, ambalarea, transportul sau depozitare alimentelor, inclusiv a aditivilor alimentari a enzimelor ?si aromelor alimentare, cu conditia ca aditivul alimentar autorizat sa nu fie folosit pentru mascarea materiilor prime defectuoase sau pentru acoperirea unor practici neigienice. Fiind cea care evalueaza siguranta aditivilor alimentari, EFSA i?si asuma ?si evaluarea datelor furnizate de solicitantul autorizarii in mod normal, producatorul sau un utilizator potential al aditivului alimentar . Dosarul trebuie sa contina denumirile chimice ale aditivului, procesul de fabricatie al acestuia, metodele de analiza, precum ?si reactiile/transformarile aditivului in alimente, explicatia necesitatii, utilizarile propuse ?si datele toxicologice. Este obligatoriu ca datele toxicologice sa contina informatii referitoare la metabolism, testele de toxicitate sub cronica, carcinogenitatea, genotoxicitatea, toxicitatea reproductiva, toxicitatea evolutiva ?si - daca este necesar - alte studii specifice. Pe baza acestor date, EFSA stabileordm;te nivelul sub care doza de substanta poate fi considerata sigura doza zilnica acceptata - DZA . Totodata, EFSA estimeaza pe baza utilizarilor propuse in diferite produse alimentare, daca DZA poate fi depa?sita. Utilizarea aditivului alimentar este considerata sigura, daca limita DZA impusa nu este depa?sita. Prezenta aditivilor alimentari ar trebui, prin urmare, sa fie considerata sigura, chiar ?si pentru consumatorii care ingereaza cantitati mari de produse alimentare, in care aditivii au fost utilizati la nivelul maxim admis.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2