PiațăȘtiri

141

Cartel sau concurenta in retailul romanesc?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Consiliul Concurentei a dat o lovitura grea marilor retaileri din industria alimentara, la sfar?situl anului trecut, dand amenzi de aproximativ 35 milioane euro. Retalailerii sanctionati au anuntat la unison ca vor da in judecata Consiliul Concurentei, iar in momentul de fata aceordm;tia aordm;teapta motivatia scrisa a deciziei Consiliului cu pricina. Singurul punct comun in care cad de acord ambele tabere este acela ca interesul lor major este....binele consumatorului! Acuzele Consiliului Concurentei In aceasta situatie, marea intrebare la ordinea zilei este daca in acest caz a fost vorba de o concurenta adevarata intre retaileri sau e vorba de un cartel al acestora, aordm;a cum sugereaza, Consiliul Concurentei. Raspunsul, cel mai probabil, il vor da judecatorii! Reamintim cititorilor noordm;tri ca onor Consiliul Concurentei a sanctionat 25 de companii de pe piata comercializarii produselor alimentare 4 retaileri ?si 21 de furnizori ai acestora cu amenzi in valoare totala de 154.029.538 lei aprox. 35 de milioane euro . Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor intre retailerii Metro, Real,Selgros, Mega Image ?si furnizorii acestora, in perioada 2005-2009. In urma investigatiei a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare de raft , cat ?si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor. Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere ?si oferta, ci furnizorul ?si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru consumatorul final, retailerulneputand sa scada pretul sub limita stabilita cu furnizorul. In ceea ce priveordm;te comportamentul companiilor in cadrul promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri ?si furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceea?si perioada, furnizorii nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand doar sa alterneze. In acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, in acela?si timp, la promotii ?si implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului. Reamintim ca la sfar?situl anului trecut, Consiliul Concurentei a declanordm;at o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale ?si comunitare de alte lanturi de retail din Romania ?si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA Cora , Kaufland Romania SCS ?si furnizori ai acestora. In cadrul investigatiei declanordm;ate, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specific investigatiei. Guvernul lanseaza Monitorul preturilor bunurilor de consum Tot la sfar?situl anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind infiintarea unui sistem de monitorizare a preturilor bunurilor de consum, respectiv Monitorului preturilor bunurilor de consum. Proiectul, ce va fi derulat de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania APC Romania cu sprijinul prin Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor - ANPC ?si al Consiliului Concurentei, prevede crearea unui platforme on-line care sa afiordm;eze saptamanal preturile produselor care fac parte din coordm;ul zilnic al populatiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preturile ?si identifica magazinele de unde pot cumpara alimentele de baza la cele mai mici preturi, iar pe de alta parte scaderea preturilor ca urmare a creordm;terii concurentei intre magazine. Unii i?si vor apara drepturile in instanta Selgros CashCarry respinge acuzatiile Consiliului Concurentei, care a amendat compania cu 6,6 milioane euro intr-o investigatie in urma careia a mai sanctionat 24 de companii, ?si arata ca aordm;teapta motivarea deciziei pentru incepe actiunea in instanta, la fel ?si producatorul de racoritoare Tymbark. Consiliul Concurentei a sanctionat cu amenzi in valoare totala de 154 milioane lei circa 35 milioane euro retailerii Metro, Real, Selgros ?si Mega Image ?si 21 de furnizori ai acestora, in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor in perioada 2005-2009. In urma investigatiei, a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare de raft , cat ?si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor. Reactia Selgros quot;Selgros Cash Carry SRL a luat act cu surprindere de decizia Consiliului Concurentei de sanctionare a companiei noastre impreuna cu alte companii de pe piata de retail din Romania. Respingem categoric acuzatiile Consiliului Concurentei care a luat aceasta decizie fara o minima analiza economica, de?si regulile de concurenta nu pot fi aplicate in absenta identificarii ?si evaluarii realitatilor economice. Mentionam ca Selgros Cash Carry SRL a pus la dispozitia Consiliului Concurentei ?si o expertiza din care rezulta neindoielnic ca in situatiile investigate clientii Selgros au beneficiat de preturi mai mici decat preturile de piataquot;, a precizat intr-un comunicat, directorul de marketing al companiei, Daniela Sima. Ea a adaugat ca Selgros aordm;teaptamotivareadeciziei Consiliului Concurentei pentru a putea lua masurile juridice ce se impun impotriva acesteia. Totodata, producatorul de bauturi racoritoare, produse instant ?si paste fainoaseTymbark Maspex Romania a spusca decizia Consiliului Concurentei de sanctionare este, in egala masura, nelegala ?si neintemeiata, iar concluziile raportului de investigatie sunt total nejustificate ?si nedovedite. quot;Consideram ca argumentele prezentate de companie, atat pe parcursul verificarilor, cat ?si prin obiectiunile transmise Consiliului ?si in cadrul audierilor desfaordm;urate in luna octombrie 2014, au demonstrat ca acuzatiile Consiliului sunt cert nefundamentate ?si lipsite de suport. Compania noastra este decisa sa conteste in instanta decizia Consiliului Concurenteiquot;, a declarat pentru Mediafax, Ioana Viordm;ean, PR manager al companiei. quot;Mega Image a luat la cunoordm;tinta decizia anuntata de Consiliul Concurentei privind sanctionarea companiei cu suma de 24.569.530 lei, alaturi de sanctionarea altor lanturi de magazine ?si furnizori din piata de retail. Decizia Consiliului Concurentei vizeaza o perioada istorica, respectiv 2005-2009, ?si priveordm;te o presupusa incalcare a legislatiei romaneordm;ti in domeniul concurentei. Mega Image i?si rezerva dreptul de a contesta decizia in instantele de judecata dupa comunicarea oficiala a deciziei motivate. Amenda nu este platibila pana la aceasta dataquot;, a comunicat Mega Image. Intr-un raport publicat in luna noiembrie,grupul belgian Delhaize, care detine cele peste 400 de magazine Mega Image,afirma ca are argumente solide ca sa respinga in fata instantei presupusele incalcari ale practicilor concurentiale de catre Mega Image, in cazul investigatiei Consiliului Concurentei pe piata romaneasca de retail, daca autoritatea decide impunerea de sanctiuni. quot;In cazul in care plenul Consiliului impune sanctiuni, va comunica valoarea amenzii, dar ?si motivarea la 30 de zile dupa. Plata unei eventuale amenzi va trebui efectuata in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei. Grupul are optiunea de a face apel impotriva deciziei Autoritatii pentru Concurenta in instanta. Grupul considera ca are argumente solide care sa-i permita sa respinga presupusele incalcari ale regulilor, cel putin in fata unei instantequot;, se arata intr-un comunicat al grupului. La sfar?situl anului trecut, Consiliul Concurentei a maideclanordm;at o investigatie pe piata de retail, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale ?si comunitare de catreAuchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA Cora , Kaufland Romania SCS ?si furnizori ai acestora. Guvernul va schimba legislatia privind procesarea produselor alimentare! In perioada 2014-2015, va fi evaluat cadrul legislativ in vigoare pentru trei sectoare cheie ale economiei romaneordm;ti, pentru ca, ulterior, sa fie demarate demersurile de revizuire a acestui cadru legislativ. Sectoarele cheie analizate in cadrul proiectului au fost selectate, in parteneriat, de catre Cancelaria Primului Ministru, Ministerul Finantelor Publice si Consiliul Concurentei. Acestea sunt: procesarea produselor agroalimentare; transportul terestru de marfa si, eventual, transportul naval. La baza selectiei sectoarelor au stat elemente precum: impactul acestora in PIB, existenta unor suspiciuni cu privire la existenta unor prevederi anticoncurentiale, fezabilitate analizei ?si anticiparea reformelor necesare. Cele trei sectoare reprezinta, in acela?si timp, si recomandarile Fondului Monetar International, ale Comisiei Europene si ale Bancii Mondiale.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2