152
Directorul general al EuroCommerce, Christian Verschueren, a comentat lansarea raportului Comisiei Europene referitor la o investigație privind practicile companiei Coca-Cola în mai multe state membre ale UE. Potrivit unui comunicat EuroCommerce, acesta a declarat:
„Am menționat de mulți ani problemele cu care se confruntă sectorul nostru cu producătorii de produse„ obligatorii ”, care își folosesc puterea de piață pentru a impune condiții unilaterale și pentru a limita concurența în avantajul lor.
Venind pe lângă alte investigații recente privind practicile marilor producători multinaționali din industria bunurilor de consum în mișcare rapidă (FMCG), suntem mulțumiți că Comisia a început această anchetă, care credem că va arunca o lumină suplimentară asupra modului în care utilizează furnizorii mari puterea lor de piață în dezavantajul consumatorilor și fără beneficii pentru fermieri ”.
Marile companii multinaționale oferă multe dintre produsele pe care consumatorii se așteaptă să le găsească în magazine și, dacă nu, vor merge la un comerciant cu amănuntul concurent. Ancheta actuală reflectă o problemă de lungă durată a practicilor impuse de marii producători.
În acest caz, Comisia, înțelegem, analizează modul în care Coca-Cola, care are o poziție dominantă pe piața UE a băuturilor răcoritoare carbogazoase și un profit net de 29%, poate folosi această putere în negocierile sale cu comercianții cu amănuntul.
Acestea includ acuzații de așa-numita legare / pachet, în care comercianții cu amănuntul pot obține aprovizionarea cu un produs obligatoriu numai dacă iau alte părți din gamă, indiferent dacă doresc sau nu să le transporte, de a impune condiții prealabile asupra sumei de spațiu dedicat mărcii lor și de constrângere a comercianților cu amănuntul în acorduri de exclusivitate în detrimentul stocării mărcilor concurente.
Directiva privind practicile comerciale neloiale, implementată acum de statele membre, își propune să protejeze furnizorii până la o anumită dimensiune împotriva practicilor cumpărătorilor. În mai multe țări, a existat o presiune puternică pentru ca această protecție să fie extinsă la furnizori mult mai mari decât micii fermieri și procesoare pe care a fost conceput să le ajute.
Venind pe lângă studiul Comisiei [1] privind fragmentarea deliberată a pieței unice de către companiile mari (așa-numitele „Constrângeri teritoriale de aprovizionare”) și cazul AB InBev în 2019, aceasta și alte investigații în așteptare indică o problemă de bază mai largă despre modul în care se utilizează puterea de piață a marilor furnizori.
În opinia noastră, mai degrabă decât să fie protejate de legislația UTP, practicile abuzive ale producătorilor dominanți de FMCG au nevoie de un control mai strâns al concurenței la nivelul UE pe care îl vedem aici și de acțiuni de aplicare la nivelul UE și la nivel național pentru a asigura o concurență loială pe întregul lanț de aprovizionare.