153
Comisia Europeană a lansat Noua agendă privind consumatorii, menită să le permită consumatorilor europeni să joace un rol activ în cadrul tranziției verzi și al celei digitale.
Agenda abordează, de asemenea, modul în care se poate spori protecția și reziliența consumatorilor în cursul și în urma pandemiei de COVID-19, care a creat probleme semnificative ce afectează viața de zi cu zi a consumatorilor.
Mai concret, agenda propune priorități și linii de acțiune principale care să fie promovate împreună cu statele membre în următorii 5 ani, la nivel european și național. Sunt incluse, printre altele, o nouă propunere legislativă care vizează o informare mai bună a consumatorilor privind durabilitatea, adaptarea legislației existente la transformarea digitală, precum și un plan de acțiune cu China privind siguranța produselor.
Vicepreședinta pentru valori și transparență, Věra Jourová, a declarat: „Dorim să le oferim consumatorilor mijloacele necesare pentru a juca un rol activ în tranziția verde și cea digitală. În același timp, trebuie să ne asigurăm că normele noastre de protecție a drepturilor consumatorilor corespund în continuare realității digitale actuale, în special prin asigurarea respectării lor stricte și prin sporirea responsabilității platformelor online.”
Comisarul pentru justiție și consumatori, Didier Reynders, a declarat: „Consumatorii europeni se află în centrul unei schimbări mondiale, iar acțiunile lor pot avea un impact semnificativ. Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a face alegeri durabile și, totodată, acestora trebuie să li se garanteze faptul că drepturile lor vor fi protejate în orice situație. Noua agendă introduce măsuri care vor promova o societate digitală și verde echitabilă, ținând seama de faptul că acțiunile consumatorilor depășesc granițele statelor membre individuale.”
Drepturile consumatorilor în contextul crizei provocate de COVID-19
Fie că este vorba despre escrocherii online sau despre anularea unor rezervări de călătorie, pandemia de COVID-19 a afectat în numeroase feluri viața consumatorilor. Comisia va continua să ia măsuri în cazurile de escrocare a consumatorilor, în cooperare cu Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor și în dialog cu platformele și cu toate părțile relevante.
De asemenea, în cazul anulării călătoriilor, Comisia va continua să asigure protecția drepturilor de care călătorii și pasagerii beneficiază în temeiul legislației UE. Comisia va analiza impactul pe termen mai lung al COVID-19 asupra modelelor de consum ale europenilor, analiză care va servi drept bază pentru viitoarele inițiative politice.
Consolidarea rolului consumatorilor și îmbunătățirea protecției conferite acestora
Noua agendă privind consumatorii prezintă o viziune pentru politica UE de protecție a consumatorilor în perioada 2020-2025, axată pe cinci domenii prioritare:
Etapele următoare
Comisia va prezenta inițiativele anunțate în cadrul agendei și așteaptă cu interes un dialog extins cu toate părțile interesate cu privire la priorități și acțiuni, dar și la metodele de cooperare pentru a promova împreună, în anii următori, protecția consumatorilor.
Context
UE are un cadru solid de protecție a consumatorilor, dezvoltat pe parcursul multor ani și îmbunătățit recent prin mai multe inițiative legislative de care consumatorii din UE vor beneficia în anii următori, printre care se numără și comunicarea din 2018 intitulată „Noile avantaje pentru consumatori”.
Noua agendă privind consumatorii se bazează pe Agenda consumatorului din 2012 și este rezultatul unor acțiuni pregătitoare și discuții intense cu părțile interesate. În iunie 2020, Comisia a lansat, la nivelul UE, o consultare publică deschisă cu privire la noua politică europeană de protecție a consumatorilor pentru perioada următoare. Consultarea publică a contribuit în mod semnificativ la elaborarea Noii agende privind consumatorii și în urma sa a reieșit sprijinul general pentru prioritățile sale principale, inclusiv pentru necesitatea de a răspunde la pandemia de COVID-19. Agenda completează alte inițiative ale Comisiei, cum ar fi Pactul verde și Planul de acțiune pentru economia circulară, și prevede, de asemenea, ca la punerea în aplicare a cadrului financiar multianual să se țină seama de prioritățile în materie de protecție a consumatorilor.