Repere

149

Companiile locale domina piata de patiserie congelata

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Daca pana in 2008, cresterea spectaculoasa a pietei de bunuri de larg consum a asigurat companiilor din domeniu un mediu de dezvoltare extrem de favorabil, dupa aceasta data, evolutia in scadere, stagnanta sau in cel mai bun caz expansiunea la ritmuri de crestere de doar 1-2% pentru multe dintre sectoarele acestui segment a constituit inceputul durerilor de cap pentru multi dintre managerii firmelor din domeniu. Cei care in aceste conditii au stiut sa schimbe macazul si sa reorienteze companiile pe care le conduceau spre domenii cu potential de dezvoltare au fost invingatorii momentului. Printre primele cele mai mari cinci companii de panificatie congelata din Europa de Est, nu exista companii internationale. Multe companii nu au stiut sa schimbe strategia Pana in anul 2008, noi am avut o perioada de crestere spectaculoasa a pietei de bunuri de larg consum. Din 2008 vedem insa scadere, stagnare sau cel mult o incetinire a ritmului de crestere la nivele de cel mult 1-2%. De atunci, putine au fost categoriile la fel de de dinamice precum erau inainte din 2008. Cel mai probabil, ca sa poti rezista in piata, trebuie efectiv sa te reinventezi. Multe dintre companii nu cred ca au stiut sau nu au putut sa-si schimbe strategia in timp util, declara Dan Minulescu, directorul general si fondatorul companiei Macromex, una dintre firmele de distributie in domeniul alimentar aflata in top 5 cele mai mari companii de pe acest segment si unul din principalii competitori pe piata produselor alimentare congelate. Un astfel de segment de nisa, care a avut ritmuri anuale de crestere de 6-8% sau mai mult chiar si in anii crizei s-a dovedit a fi sectorul produselor de panificatie congelate. Cei care au pariat pe el au avut numai de castigat, cifra lor de afaceri cunoscand aprecieri de 30-50% in 2014, comparativ cu 2009. De altfel, evolutia sectorului s-a situat cu mult chiar si peste cele mai optimiste estimari. Spre exemplu, in 2012, Rusne Naujokaityte, Country Research Manager in cadrul firmei de consultanta si cercetare a pietei Euromonitor recomanda investitia in domeniu, avand in vedere ca in intervalul 2012-2016 se estima ca sectorul va creste cu 28% in zona Europei Centrale si de Est, pana la 80,2 milioane EUR. Doi ani mai tarziu, in 2014, evaluarile pietei indicau pentru regiune, o valoare a vanzarilor de produse de patiserie congelate de 330 milioane EUR de 4 ori mai mult comparativ cu estimarea din urma cu doi ani, facuta pentru 2016 , iar prognozele specialistilor aratau o crestere pentru urmatorii cinci ani incepand cu 2014 si pana in 2018 a domeniului, in zona Europei Centrale si de Est, cu 46% fata de nivelul actual. Piata romaneasca de profil valoreaza 60 de milioane de euro In ceea ce priveste Romania, avand in vedere valoarea intregii piete de produse de panificatie de 3 miliarde EUR, precum si o cota de piata de circa 2% detinuta de segmentul produselor de panificatie congelate se poate estima o valoare a domeiului de circa 60 milioane EUR, cu perspective importante de crestere insa, avand in vedere consumul mare de produse de panificatie al romanilor precum si cota de piata inregistrata de domeniu in totalul consumului de produse de panificatie in tari dezvoltate 8% spre exemplu, in Germania . Rusn#279; Naujokaityt#279; declara ca: quot;Cercetarile sugereaza ca investitiile in productia de panificatie congelata din Europa de Est merita, dar companiile ar trebui mai intai de toate sa analizeze diferiti factori. Dezvoltarea economica a acestor state este cel mai important factor pentru panificatia congelata. Pietele cele mai favorabile pentru a investi in produse de panificatie congelate sunt: Slovacia, Bulgaria, Romania, Polonia si Republica Ceha. Pe aceste piete, nivelul de trai este ridicat, canalele de retail sunt dezvoltate si cele mai multe femei lucreaza si, prin urmare, nu au timp sa gateasca la domiciliu. Reinventarea afacerii Segmentul patiseriei congelate a aparut in Romania in 1997, odata cu lansarea primelor produse din categoriei de catre Dobrogea SA, care este si actualul lider din domeniul patiseriei congelate de pe piata romaneasca. Totusi, de segmentul patiseriei congelate au fost interesati nu numai actorii pietei de panificatie si patiserie ci si alte companii din industrii care par sa nu aiba foarte multe in comun cu patiseria si panificatia si care au decis sa se reinventeze, cum ar fi de exemplu unul dintre cei mai importanti producatori romani din domeniul inghetatei, Alpin57 Lux sau distribuitorul de produse alimentare Macromex, care este si unul dintre principalii competitori pe piata produselor alimentare congelate peste, inghetata . Acesta din urma, spre exemplu, a inaugurat in toamna anului 2011, impreuna cu producatorul belgian de produse de panificatie si patiserie La Lorraine, o fabrica de panificatie congelata, la Campia Turzii, cu o investitie initiala de 17 milioane de euro si o capacitate de productie actuala de 32.000 de paleti pe an baghete si chifle , capacitate care trebuie insa dublata pentru a face fata cererii pietei. In momentul de fata, nu putem prelua contracte noi intrucat lucram la capacitate maxima, in patru schimburi. Avem in vedere extinderea fabricii ?si dublarea capacitatii de productie pana in 2016, a declarat pentru ZF Dan Minulescu, care a precizat ca in 2013 business-ul la La Lorraine s-a cifrat la 7,2 mil. euro, in creordm;tere cu 40% comparativ cu 2012. Atu de piata: Macromex are experienta lazilor frigorifice Proprietarul Macromex a justificat realizarea investitiei in afacerea cu produse de panificatie congelata intr-o declaratie data Revistei Piata, prin faptul ca Fiind distribuitori de inghetata, avem experienta gestionarii lazilor de inghetata. Efortul de a distribui si de a pune o lada de inghetata pe piata este foarte mare, comparativ cu beneficiul obtinut la sfarsitul sezonului cand tragi linie si vezi cat ai obtinut pentru acea lada. Un cuptor vinde de 3-4 ori mai mult decat o lada si nu doar pe timp de vara, ci tot timpul anului, explica reprezentantul Macromex. Investitia este de cel mult doua ori mai mare decat pentru o lada de inghetata, dar randamentul este de 3-4 ori mai mare. Astfel, un cuptor poate sa vanda pana la doua tone de paine pe an, preciza Albert Davidoglu, Business development director, Macromex. Piata romaneasca este dominata in prezent de companiile locale, tendinta care este intalnita de altfel pe intreg sectorul de panificatie congelata din Europa de Est. quot;Printre primele cele mai mari cinci companii de panificatie congelata din Europa de Est nu exista companii internationale. Singura firma care apare - pe locul 7 in clasamentul celor mai mari firme est-europene de panificatie congelata - este Nowaco International A/Squot;, explica reprezentanta Euromonitor. Potrivit Naujokaityt#279;, companiile locale prospera deoarece acestea stiu ce tip de produse de panificatie isi doresc consumatorii lor. quot;Cunoasterea pietei locale este foarte importanta intr-un astfel de sector specific precum cel al produselor de panificatie, avand in vedere ca produsele variaza de la tara la taraquot;, a spus reprezentanta Euromonitor. Produsele private label sunt cel mai bine pozitionate Cine ar putea beneficia insa de oportunitatile pietei? Naujokaityt#279; a declarat ca firmele detinatoare de marci private sunt cel mai bine plasate pentru a valorifica cresterea segmentului. Ea a adaugat si ca producatorii din companiile multinationale mari sunt intr-o pozitie buna, pentru ca ei au bugete de marketing mari. quot;Multinationalele ar dobandi o pozitie puternica in piata daca reusesc sa isi lanseze si sa isi impuna produsele de panificatie si patiserie pe care le comerciializeaza la nivel international si care sunt consumate in majoritatea tarilor din Europa, cum ar fi painea italiana, chiflele si cornurilequot;, a spus ea. Piata regionala va creste cu 46% pana in 2018 Piata globala de panificatie congelata este estimata sa ajunga la 32,5miliarde USD pana in 2018. Cele trei cele mai importante subsegmente ale domeniului pizza congelate 32,2% , painea congelata 25,5% si patiseria congelata 15,5% . quot;Europa a fost lider de piata pe piata de panificatie congelata pana acum, urmata de America de Nord si Asia-Pacific, dar cele mai mari oportunitati de crestere sunt pe pietele emergente. Cu o crestere preconizata de 46% pana in 2018, Europa de Est si Rusia ofera, de asemenea, oportunitati interesante pentru produsele de panificatie congelatequot;, conform producatorului de alimente congelate Dirafrost. Ca si in cazul altor categorii de produse alimentare congelate, tarile scandinave continua sa conduca in ceea ce priveste consumul si cheltuielile pe cap de locuitor pe produse de patiserie congelate. In acest sens, tarile europene de top sunt Finlanda, Norvegia si Danemarca, urmate de Elvetia, Grecia si Germania. tara cu cea mai vasta piata pentru categoria produselor de panificatie congelate ramane Germania, cu o valoare totala estimata de Euromonitor International la aproape 365 milioane EUR pentru 2014, urmata de Rusia, cu peste 240 milioane EUR si Regatul Unit, cu 160 milioane EUR. In cele doua regiuni principale din Europa, valoarea produselor de panificatie congelate comercializate va ajunge in 2015 la 440 milioane EUR in Europa de Est EE si la 1,2 miliarde EUR in Europa Occidentala, potrivit companiei de cercetare mentionata.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2