Exista in continuare multe segmente din industria alimentara in care topul principalilor jucatori este format din afaceri de familie din Romania, desi companiile multinationale au achizitionat in ultimii ani numeroase afaceri construite de antreprenori romani din industria alimentara, fie pentru a-si consolida cota de piata, fie pentru a-si asigura o noua piata de desfacere, nota intr-o analiza Ziarul financiar. De aici, si concurenta acerba.Una dintre pietele care s-a consolidat cel mai rapid a fost aceea a berii, peste 85% din vanzari fiind impartite in prezent intre patru mari producatori - Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries. Acestia au investit, din 2004 si pana in prezent, peste un miliard de euro in modernizarea fabricilor si in cresterea capacitatilor de productie. O zona cu probleme o constituie aceea a materiei prime locale care continua sa fie insuficienta cum este in cazul mezelurilor , prea scumpa sau de o calitate mai proasta decat cea realizata de tarile vecine cum este cazul industriei lactatelor , desi industria alimentara romaneasca a beneficiat de numeroase investitii pentru modernizarea fabricilor.La acestea, se adauga si provocarea modificarii obiceiului de consum al populatiei, schimbat puternic odata cu dezvoltarea puternica a lanturilor de supermarketuri si hipermarketuri, dar si a timpului tot mai scurt alocat prepararii mancarurilor. De aceea, romanii achizitioneaza in prezent tot mai multe alimente si mancaruri semipreparate. Acesta a fost motivul pentru care, in ultimii ani, producatorii de mezeluri, si nu numai, au investit in constructia unor astfel de fabrici. Foarte putini jucatori din industria alimentara, care au intrat pe piata locala prin achizitii sau proiecte greenfield, au decis sa isi transfere capacitatile de productie din Vestul Europei, in Est. Din contra, dupa ce au achizitionat chiar si cinci producatori locali, au trecut la consolidarea businessului si la inchideri de fabrici, iar, odata cu resimtirea crizei economice, au mutat fabricile din Romania in tarile vecine. Toate acestea sunt date care indica, pentru moment, diminuarea investitiilor in constructiile de noi capacitati de productie in industria alimentara. Cu toate acestea, se observa o tendinta de accelerare a constructiilor din domeniul furnizarii de energii neconvetionale, semn ca investitorii acorda o mult mai mare atentie diminuarii costurilor de productie, incepand cu principalul ingredient: pretul energiei electrice.