Deşi România încă se regăseşte la coada clasamentului european, în ceea ce priveşte consumul de peste şi fructe de mare, cu 5,3 kg pe cap de locuitor, comparativ cu 22,1 kg, media continentului, există o preferinţă din ce în ce mai evidentă a românilor, atât pentru peste, cât şi pentru fructele de mare.
Astfel, în ultimul an, piaţa de pește din România, care a înregistrat o creştere de 3%, a ajuns la valoarea totală de 350 milioane de euro. Zicala care a guvernat mentalitatea românească timp îndelungat, „Cel mai bun peste este tot porcul”, pare a nu mai fi chiar de actualitate, lucru confirmat şi de Institutul Naţional de Statistică. Noua tendinţa a românilor este de a mânca mai puţin şi mai scump, constată INSSE.
În privinţa preferinţei crescute pentru pește şi fructe de mare, România pare să se fi aliniat unei tendinţe globale din ce în ce mai accentuate. Tot mai mulţi oameni, din toate zonele lumii, încearcă să cultive un stil de viaţă sănătos și să aibă o alimentaţie echilibrată. Iar peştele, şi, mai ales, cel sălbatic, este campionul absolut al acestui domeniu.
Astfel, se constată că, pentru prima dată în istorie, consumul global pe cap de locuitor a depăşit 20 de kilograme, dublu faţă de nivelul anilor 60. Pe plan mondial, somonul şi păstrăvul sunt speciile cu cea mai mare pondere, în privinţa valorii, surclasând crevetele, care ocupa în anii trecuţi această poziţie.
Potrivit firmei americane de cercetare a obiceiurilor de consum, NPD Group, tot mai multă lume caută astăzi produse sănătoase şi „curate”, fără prea mulți aditivi şi conservanţi, iar acest lucru aduce beneficii evidente pieţei de peste. Cercetările au subliniat faptul că, încă din 2013, tot mai mulţi consumatori au început să comande în restaurante pește şi fructe de mare, dar şi să le prepare singuri acasă.
„Dacă s-ar populariza mai mult extraordinarele beneficii pentru sănătate pe care le aduce consumul acestor produse, piaţa de pește ar înregistra creşteri şi mai mari. Aceasta mai ales în contextul îmbătrânirii populaţiei şi a dorinţei de a cauta alternative cât mai sănătoase” afirmă Warren Solochek, preşedinte al diviziei alimentare a NPD.