206
Pentru tot anul 2012, piata berii din Romania ar putea sa fie in usoara crestere comparativ cu 2011, fapt care ar insemna ca trendul descendent al consumului, inregistrat in 2009 si 2010 si continuat in primul trimestru din 2012, dupa ce 2011 s-a situat la aproximativ acelasi nivel cu 2010, a fost in sfarsit intrerupt. Cresterea, sub semnul intrebarii In ceea ce priveordm;te total evolutie in 2012, speram ca vom inregistra valori apropiate sau uordm;or peste ceea ce a fost in 2011. Depinde foarte mult de cum a evoluat piata berii din iulie ?si pana in decembrie, dar la Asociatie datele vin cu cateva luni intarziere. La nivel european, inclusiv in Romania, consumul istoric din 2008 nu va fi atins prea curand. Aceasta evolutie are legatura cu puterea de cumparare. Cand consumatorii vor simti ca pot cheltui mai mult pe aceasta categorie, se va simti in piata. Avem totu?si premisele sa credem ca in viitor in Romania se va atinge varful din 2008 de 100 de litri pe cap de locuitor, declara la sfarsitul anului trecut, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, Constantin Bratu, citat de Agerpres. Aceasta concluzie optimista este sustinuta de evolutia pietei berii din primul semestru din 2012 cand consumul de bere din Romania a inregistrat o creordm;tere in volum de 4% fata de perioada similara a anului trecut, insumand 8,3 milioane hl in primele ordm;ase luni. Iata ca dupa o lunga perioada in care piata berii a fost profund marcata de un context economic nefavorabil, mai exact la patru ani de la declanordm;area recesiunii, se inregistreaza prima creordm;tere. Aceasta evolutie se datoreaza unui cumul de factori care a generat la nivel de piata reluarea unui trend pozitiv. Astfel, temperaturile ridicate ?si Campionatul European de Fotbal au reu?sit sa creeze un context favorabil revenirii unor obiceiuri de consum pe care perioada de criza le modificase intr-o mare masura - anul acesta, romanii s-au bucurat din nou de vara ?si de atmosfera competitiilor fotbalistice, savurand o bere, alaturi de familie ?si prieteni, declara la sfarsitul anului trecut dl. Hezy Ovadia, Preordm;edintele Asociatiei Berarii Romaniei pana in februarie 2013. Este de remarcat ca evolutia pozitiva din prima jumatate a anului 2012 s-a inregistrat in conditiile in care anul trecut nu demarase favorabil pentru piata berii, consumul de bere din Romania corespunzator primului trimestru al anului in curs inregistrand o scadere de 5%, comparativ cu perioada similara a anului precedent. Scaderea consumului de bere in primul trimestru din 2012 a fost influentata in special de vremea rece ?si zapada abundenta din ianuarie - februarie care a facut ca oamenii sa renunte la bere. Acest factor s-a adaugat unui context deja nefavorabil, respectiv faptul ca romanii i?si numara fiecare leu, ceea ce face ca ?si un produs popular, aordm;a cum este berea, sa fie mai putin accesibil. Daca in medie un european trebuie sa munceasca 8 minute pentru a-?si permite o bere, un roman trebuie sa munceasca o jumatate de ora pentru o bere.a declarat dl Constantin Bratu, Director general al Asociatiei Berarii Romaniei. Locul 7 in UE, la consumul de bere In prezent, in Romania se inregistreaza un consum de 89 litri pe cap de locuitor locul ordm;apte la nivelul UE, in 2010 . Cel mai mare consum de bere se inregistreaza in Cehia, cu 144 litri pe cap de locuitor, urmata de Germania -107 litri pe cap de locuitor ?si Austria - 105 litri pe cap de locuitor. Romanii prefera in special berea blonda - 93-95%, bere fara alcool 2-3%, bere neagra -1-2%, iar diferenta este reprezentanta de berea de import. Preferintele consumatorilor in ceea ce priveordm;te ambalajul de bere se indreapta spre PET 51,3%, sticla reprezentand doar 30,2%. Explicatia preferintei pentru ambalajul PET este aceea ca romanii prefera sa consume bere acasa sau la picnic cu prietenii, la acestea adaugandu-se pretul mai mic pe litru, au aratat reprezentantii ABR. Puternic lovita de criza economica care a indus o scaderea majora a puterii de cumparare a romanilor, piata berii s-a confruntat in ultimii ani cu o contractie importanta la nivelul consumului,scaderea cumulata in anii 2009 ?si 2010 atingand 16%.Scaderea consumului de bere la nivelul pietei a avut in cei deja patru ani de recesiune profunde implicatii negative la nivelul intregii industrii a berii, in special de natura sociala. Astfel, in doar trei ani,numarul locurilor de munca generate de industria berii la nivelul intregii economii a tarii, direct ?si indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scazand de la 96.400, la 76.000. La nivel european, sunt 3.638 producatori de bere care realizeaza o productie de bere de peste 340 milioane de hectolitri, industria creand doua milioane de locuri de munca ?si generand venituri sub forma de taxe la bugetele tarilor membre in valoare de 51 miliarde euro ?si o valoare adaugata de 50 miliarde euro. Vanzarile anuale de bere la nivelul pietelor celor 27 de state membre se ridica la 106 miliarde euro anual, potrivit datelor Asociatiei Berarii Europei. quot;Cifrele arata ca un sfert de milion de locuri de munca au disparut din 2008, pe fondul crizei. Exista semnalele unei redresari din 2010, dar e nevoie de sprijini din partea guvernelor pentru a continua acest trendquot;, a declara recent reprezentantul Asociatiei Berarii Europei, Pierre-Olivier Bergeron. Berarii, cei mai mari contribuitori la buget, de pe piata bauturilor alcoolice Posibila revenire a pietei berii pe un trend crescator ar putea fi insa impiedicata sau macar intarziata ca urmare a recentelor masuri fiscale anuntate de Ministerul de Finante pentru anul in curs, respectiv preconizata crestere cu 10% a accizei pentru categoria bere. Cresterea accizei la bere, cu 10%, este o masura care nu isi va atinge scopul. Impactul sau va fi unul negativ la nivelul veniturilor colectate la bugetul de stat, acestea scazand ca urmare a contractiei pietei cauzata chiar de aceasta crestere de acciza. Mai mult, privind lucrurile in ansamblu, efectele negative vor fi fara indoiala resimtite si de principalul nostru furnizor de materii prime, sectorul agricol. Masura de crestere a accizei afecteaza in mod direct consumatorul, intrucat pe fondul contextului economic dificil, piata berii nu poate sustine aceasta modificare a accizei cu 10%. Producatori sau autoritati fiscale, trebuie sa ne gandim intotdeauna la ce isi pot permite oamenii, pentru ca taxarea este o decizie care ii afecteaza direct. Totodata, realizarea si colectarea accizelor la bere din 2012 demonstreaza ca nivelul actual de accizare este corect si corelat cu puterea de cumparare, de aceea consideram inoportuna orice crestere. Pentru noi este un semnal limpede ca orice presiune in plus pe buzunarul romanului, determinata chiar ?si de cea mai mica variatie in pretul berii pusa pe seama unor factori legislativi, de pilda, independenti de vointa producatorilor, se va reflecta intr-o scadere a pietei., a declarat Constantin Bratu, director general al Asociatiei Berarii Romaniei. Conform datelor furnizate de Asociatia Berarii Romaniei, sectorul berii are cel mai mare aport la bugetul de stat in privinta accizei colectate in categoria bauturilor alcoolice, respectiv aproape 60% din accizele platite sunt acoperite de bere.Taxele colectate pentru bugetul de stat reprezinta aproximativ 45% din pretul unei beri. Orice taxare suplimentara inseamna o crestere a acestui nivel si, ca si in cazul altor produse accizabile, va face berea mai putin accesibila. Noul nivel de acciza ar situa Romania deasupra nivelului de acciza din tari ca Germania si Bulgaria. In plus, o simpla comparatie arata ca ponderea taxelor in pretul berii in Romania este mai mare decat in Germania, desi veniturile romanilor sunt de trei ori mai mici decat cele ale germanilor. In acelasi timp, o astfel de diferenta a nivelului de taxare poate stimula importurile din tarile vecine, si nu numai, in detrimentul productiei interne. Asociatia Berarii Romaniei arata ca veniturile directe la bugetul de stat rezultate din incasarile de acciza aferente industriei berii sunt cu mult peste media europeana.In anul 2011 spre exemplu, colectarile la bugetul de stat doar din acciza la bere au inregistrat o valoare de 59.27% din totalul valorii obtinute pentru intreaga categorie de produse cu alcool accizabile, in acest timp, media europeana fiind de 31.26%. De asemenea, veniturile guvernamentalerezultate din industria berii, obtinute prin incasarile de TVA ?si alte taxe precum asigurarile de sanatate, contributii sociale, etc., relationate productiei de bere ?si vanzarilorau fost in anul 2010 estimate la 651 milioane de euro, conform studiului ErnstYoung, editia 2011. Totodata, asociatia amintita arata ca mentinerea si dezvoltarea unui nivel de productie ridicat a influentat pozitiv incasarile de acciza.O dovada in acest sens deriva din incasarile de acciza la categoria bere in 2012 620 de milioane de lei fata de cele din 2011 580 de milioane de lei , o rata de crestere situata peste diferenta cursului de schimb luat in calcul la plata accizei 1% . Astfel, productia de bere din Romania raportata la nivel european reprezinta 4,44 % din totalul productiei de bere de 383 milioane hl ?si suntem singura tara din Europa cu un import de doar 1,5%. Totodata, Romania alaturi de alte 4 taricu nivelul de acciza intre 0,748hl- 0,787/hl /1 grad Plato produc 151 milioane hl de bere reprezentand, astfel 40% din productia europeana. Conform studiului ErnstYoung amintit, in anul 2010 productia de bere din Romania, de 17 milioane hl, a generat direct si indirect un numar de 76.000 de angajati. Numarul de locuri de munca a fost cu 21,1% mai mic decat in 2008, cand productia de bere a atins apogeul de 20.2 milioane hl, incepand cu anul 2009 suferind o contractare a productiei de bere de 16%, pana la nivelul de 17 milioane hl. Asociatia Berarii Romaniei aminteste ca industria berii reprezinta un stimul semnificativ in economia Romaniei. Cele 20 de fabrici de bere din Romania au reu?sit sa aduca numeroase beneficii atat asupra furnizorilor de bunuri cat ?si a furnizorilor de servicii. Productia de bere de 17 milioane de hl din ultimii ani contribuit la economia Romaniei cu un stimul direct in valoare de 331 milioane de euro. Acest stimul a avut un impact economic semnificativ asupra sectoarelor conexe industriei berii, printre cele mai avantajate fiind ?si sectorul agricol, care are, totodata, ?si cel mai mare numar de angajati. Contributia sectorului berii la economia Romaniei poate fi exprimata ?si prin valoarea adaugata.Cele 76.000 de locuri de munca din industria berii au generat un total al acestei valori de aproximativ 509 de milioane de euro in anul 2010, inregistrand o scadere de 35% fata de anul 2008, cand valoarea adaugata a fost de 780 milioane euro conform studiului ErnstYoung, editia 2011 . Sectorul berii, in plina criza economica, a continuat sa contribuie semnificativ la economia Romaniei, atat direct cat ?si indirect, reu?sind ca cererea de bunuri ?si servicii generata sa influenteze pozitiv ?si alte sectoare de activitate precum: agricultura, transporturi, utilitati, echipamente, media, marketing, servicii ?si industria producatoare de ambalaje. Industria berii este o industrie cu investitii de peste 1 miliard de euro, cu obiective pe termen lung si cu productie locala semnificativa: 98,4% din berea consumata in Romania provine din productia interna, productie. Chiar daca avem unul dintre cele mai mici niveluri de acciza ?si pret pe litru de bere din Europa, berea este de peste 3,7 ori mai putin accesibila romanilor decat media europeana. Luand in calcul media veniturilor orare ?si a pretului de vanzare la bere, un roman trebuie sa munceasca circa 30 minute pentru a putea sa-?si cumpere o bere, in timp ce media europeana este de 8 minute. O creordm;tere a taxelor ?si, implicit, a pretului la bere, concomitent cu scaderea mediei veniturilor orare, va clasa Romania pe ultimul loc.