378
Doar 4 % dintre producătorii de mărci alimentare reușesc să transfere pe deplin creșterile de costuri pentru energie, materii prime, ambalaje și transport către supermarketurile „reticente”. Prin urmare, ei pun o frână în producție, investiții, recrutare și inovare, relev[ o analiz[ publicat[ de RetailDetail asupra in dustriei alimentare europene.
Secvența crizelor
56 % dintre producătorii europeni de mărci alimentare au văzut că prețurile energiei au crescut cu cel puțin 30 % în acest an, iar pentru un sfert, creșterea a fost de până la 60 %. Dar tarifele mai mari la energie nu sunt singurul factor de cost cu care se confruntă producătorii de mărci.
36 % dintre companii au văzut că costurile ambalajelor au crescut cu peste 30 %, iar costurile de transport și logistică au crescut, de asemenea, cu 30 % pentru multe. Pentru 43 % dintre producători, materiile prime au devenit cu peste 30 % mai scumpe.
Un sondaj realizat de asociația europeană a mărcii AIM în rândul a 664 de producători mari și mai mici de produse de larg consum din industria alimentară și a băuturilor, de uz casnic și de îngrijire personală arată că succesiunea crizelor din ultimii trei ani, odată cu pandemia, războiul din Ucraina și criza energetică care a urmat și inflația costurilor, înseamnă că trei sferturi dintre companii se confruntă acum cu dificultăți în obținerea de materii prime.
Contracție
Producătorii sunt în strângere pentru că ocupă o poziție centrală în lanțul valoric, spune AIM: în amonte aveți furnizorii de ingrediente, componente și ambalaje care își ridică prețurile, comercianții cu amănuntul din aval refuzând să-și absoarbă cota de creștere a costurilor.
Doar 4 % dintre companiile chestionate reușesc să transfere în totalitate costurile crescute către comercianții cu amănuntul, ceea ce înseamnă că 96 % au fost nevoiți să absoarbă creșteri neplanificate ale costurilor. Doar o treime a reușit să transfere până la 50 % din creșterea costurilor.
27 % dintre producători s-au confruntat cu delistări în acest an sau au fost amenințați cu acestea în timpul negocierilor de preț. Cu toate acestea, comercianții internaționali își ridică adesea prețurile de consum la niveluri mai mari decât cele negociate reciproc, susțin furnizorii.
Reducerea investițiilor
Refuzul total al retailerilor de a-și asuma unele dintre costurile suplimentare creează dificultăți, avertizează AIM. „Toți suntem îngrijorați de puterea de cumpărare a consumatorilor, dar suntem și îngrijorați de impactul inflației costurilor asupra operațiunilor din cadrul lanțului de aprovizionare în sine”, a declarat directorul AIM, Michelle Gibbons.
42 % dintre companiile chestionate au redus investițiile planificate în 2022, 32 % au redus activitatea de cercetare și dezvoltare, 23 % au fost nevoite să își reducă forța de muncă. Trei sferturi iau în considerare reduceri suplimentare ale producției dacă nu se găsește o soluție pentru a împărți costurile crescute.