PiațăȘtiri

155

Cum a evoluat retail-ului in Romania?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Europa se confrunta in prezent cu probleme uriase: coeziunea Uniunii Europene este pusa sun semnul intrebarii; cresc problemele generate de refugiatii si terorism; cresc tendintele nationaliste in aproape toate statele membre; cresc teniunile dintre Uniunea Europeana si Turcia. Insa, in ciuda acestor dificultati, specialistii de la GfK apreciaza ca economia Europei a avut pana acum o evolutie decenta. Retailul a profitat de acest lucru, desi ratele de crestere actuale fluctueaza in mod substantial. In acest sens, acelasi GfK a realizat un studiu-analiza a scenei de retail din Europa, cuprinzand cele mai recente evolutii si prognoze. Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 32 de tari europene analizate sunt: puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia, profitabilitatea spatiilor comerciale. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru finalul anului 2017. Puterea de cumparare creste in Europa Centrala si de Est Reducerea somajului si o usoara crestere a veniturilor au avut un impact favorabil in multe domenii. In 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 euro; de persoana pentru consum, chirie, economii si contributii pentru pensii, o putere de cumparare nominala mai mare cu +0,7% fata de anul anterior. Este important de remarcat faptul ca diferentele de curs valutar au o influenta negativa, in special prin devalorizarea lirei sterline britanice. tarile din Europa Centrala si de Est au avut cele mai mari rate de crestere. Chiar daca in crestere, puterea de cumparare in Romania este printre cele mai mici din Europa. Situatia este asemanatoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia - Hertegovina, Macedonia, Albania si, partial, Turcia. Regiunile tarii unde puterea de cumparare inregistreaza un mic salt fata de restul tarii sunt: Bucuresti si judetele Cluj, Timis, Arad, Alba, Sibiu, Brasov, Prahova, Arges. Cifra de afaceri va creste robust GfKestimeaza o crestere de 1,5% a afacerilor din retail, pana la finalul anului curent. Daca excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%. tarile campioane de anul trecut sunt in prim-plan si in 2017. In special Romania aproape 10% , si Ungaria in jur de 6% , au rate de crestere dinamice.GfKestimeaza o crestere intre 4 si 5,5% pentru Croatia, Bulgaria si tarile baltice, iar in Polonia, putin peste 5%, gratie aprecierii zlotului polonez, precum si cresterii veniturilor si a preturilor. Dupa un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira usurati, datorita unei cresteri de un procent prognozat pentru 2017. Cu toate acestea, tendinta de declin a ponderii cheltuielilor populatiei Europei in retail a continuat. Cifrele arata ca aceasta cota este de 31%, in 2016 fata de 31,4%, in anul 2015. Europenii investesc o pondere din ce in ce mai mare din venitul lor in sanatate, gastronomie si intretinere. Inflatia: Preturile cresc treptat La +0,3%, cresterea preturilor abia daca a depasit inflatia zero, care a caracterizat perioada precedenta. Unsprezece dintre statele europene chiar au inregistrat deflatie anul trecut. A fost in special cazul tarilor din Europa de Est si de Sud-Est. Printre ele se numara si Romania, cu o deflatie de 1,2% in 2016 si o inflatie prognozata pentru 2017 de 1,6%. Comisia Europeana prognozeaza o rata a inflatiei de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni +2,8% , si cei britanici +2,5% , par a fi cei mai afectati anul acesta. Profitabilitatea spatiilor comerciale: Dezvoltarea inegala a spatiilor de retail Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut in UE cu aproape un procent. Pentru ca si populatia a crescut in acelasi interval de timp, profitabilitatea spatiilor a crescut cu 0,4%, ajungand la o medie de 1,17mp pe cap de locuitor. Dar valorile difera foarte mult de la o tara la alta. Austria si Olanda nu au reusit sa atinga aceleasi valori la acest capitol, in prima jumptate a acestui an, comparativ cu anul precedent. Chiar si asa, aceste doua tari, impreuna cu Belgia, continua sa aiba cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spatiilor comerciale intre tarile UE luate in considerare de studiu. Ratele de profitabilitate au crescut in Europa Centrala si de Est pe fondul unei mai bune stari de spirit a consumatorilor si a ratelor predominant peste medie, de crestere a retailului. Extinderile si deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la cresterea profitabilitatii spatiilor de retail in Spania si Italia. La fel ca in anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elvetia si Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina, care inregistreaza doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului. In Romania, spatiul comercial aferent unui locuitor se afla inca sub media europeana, la 0,7 mp, si cu o profitabilitate de sub 2500 eur/mp. Europa navigheaza in prezent in ape tulburi, concluzioneaza Antje Hille,Retail Expert GfK. Coeziunea Uniunii Europene a fost pusa la incercare de mai multe ori in ultima perioada. Alaturi de problemele recurente, cum ar fi criza refugiatilor si terorismul, noile provocari au fost reprezentate de Brexit, de cresterea tendintelor nationaliste in aproape toate statele membre si de tensiunile politice din Turcia. In ciuda acestor evolutii, economia europeana s-a dovedit robusta. Consumul privat in Europa reprezinta un stimul important pentru dezvoltarea economica, iar retailul a profitat, chiar daca ratele de crestere actuale au fluctuat substantial intre statele europene analizate.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2