102
După un an de creștere a costurilor, care a culminat cu un preț deja de vârf de 12.261 USD pe tonă în aprilie 2024, prețurile la cacao au crescut din nou în decembrie 2024, care, potrivit Băncii Mondiale, au crescut cu 30%. Pe 18 decembrie, au atins un maxim istoric, atingând din nou 12.646 USD pe tonă, relatează TrackInsight, se arată într-o analiză ConfectionaryNews.
Maxime istorice
În ansamblu, 2024 a înregistrat maxime istorice ale prețurilor la cacao, care au crescut cu 177,39%, ca urmare a mai multor factori, inclusiv perturbări meteorologice, cum ar fi fenomenul El Niño, întârzieri și incertitudine în jurul Regulamentului Uniunii Europene privind Defrișarea (EUDR) și scăderea volumelor.
Creșterea costurilor pentru cacao a continuat și în sezonul cacaoului 2024-2025, în ciuda speranțelor unei schimbări în luptele sectorului.
Cu temerile legate de volatilitatea cacaoului în curs de desfășurare, producătorii se orientează pentru a naviga cel mai bine în aceste incertitudini în 2025 și mai departe. Iată cum:
1. Creștere alt-choc
În condițiile în care costurile și accesibilitatea cacaoului se dovedesc problematice pentru mărci, comercianți cu amănuntul și consumatori, producătorii își intensifică eforturile pentru a dezvolta ciocolată alternativă fără cacao.
Imitând gustul, textura și experiența alimentară a ciocolatei, producătorii speră să continue să atragă consumatorii care caută ciocolată, evitând în același timp problemele cauzate de utilizarea cacaoi convenționale în formulările lor.
Producătorii merg dincolo de cacaoul tradițional pentru a explora alternative posibile. Roșcovul, de exemplu, care provine din arborele cu același nume, a fost denumit înlocuitorul de prima generație al cacaoului prin platforma de inovare durabilă, The Mills.
Cu roscovele care necesită mai puțină apă pentru a crește, iar Spania, Portugalia și Italia considerate deja țări producătoare majore, roșcovul poate oferi o alternativă viabilă și durabilă la cacao.
Din ce în ce mai mult, vedem apariția și creșterea mărcilor alt-choc. În decembrie 2024, Danish Endless Food Co a asigurat 1 milion EUR într-o rundă de finanțare preliminară pentru a-și dezvolta alternativa la ciocolata convențională, Thic (This Isn’t Chocolate).
În loc de cacao, Thic aplică upcycling procesului său de fabricare a ciocolatei și folosește cereale uzate de către producătorii de bere, un produs secundar principal al berii pentru a produce Thic. Câteva alte startup-uri cheie în domeniul eficienței și reducerii deșeurilor includ CaPao, Blue Stripes și Voyage.
Producătorii folosesc, de asemenea, procese de fermentație și cacao pe bază de celule pentru a înlocui omologii lor convenționali din cacao. Brandurile startup, inclusiv Planet A Foods, Nukoko, WinWin și Forever Land, încorporează ingrediente precum roșcovele și fasolea. Le plasează într-un proces de fermentație controlat folosind microorganisme precum acidul lactic, bacteriile și drojdia pentru a fermenta zaharurile. Kokomodo, Celleste Bio și Food Brewer adoptă un proces de producție de cacao pe bază de celule, folosind bioreactoare pentru a izola celulele din produsele din cacao și cultivându-le într-un mediu bogat în nutrienți.
2. Inițiative ale producătorilor care dau roade
Pe fondul crizei cacaoului, companiile de cofetărie la scară largă se angajează în inițiative pentru a-și reduce impactul asupra costurilor și vânzărilor, pentru a-și consolida poziția pe piață și pentru a asigura viitorul producției de ciocolată.
În aprilie 2024, Barry Callebaut a anunțat lansarea Future Farming Initiative (FFI), care urmărește să extindă producția de ciocolată durabilă și de înaltă tehnologie și să navigheze în criza actuală a cacaoului pentru a oferi ciocolată în viitor.
Lansarea sa vine după ce gigantul de ciocolată și-a perfecționat țintele Forever Chocolate - brațul care sprijină transformarea ciocolatei durabile în norma -, multe dintre acestea învârtindu-se în jurul obiectivelor pentru 2025.
Până în acest an, Barry Callebaut s-a angajat să vadă 500.000 de fermieri din lanțul său de aprovizionare ridicați. să iasă din sărăcie, asigurându-se că întregul său lanț de aprovizionare este acoperit de diligența necesară privind drepturile omului și ajunge stare de pădure pozitivă. Până în 2030, afirmă că va avea 100% cacao certificată sau verificată în toate produsele sale, care poate fi urmărită până la nivelul fermei.
De asemenea, producătorul global de ciocolată Nestlé a văzut că planul său Nestlé Cocoa marchează cea de-a 15-a aniversare în 2024. Lansat în 2009, își propune să creeze o agricultură mai bună, vieți mai bune și cacao mai bună.
Acesta operează în 11 țări producătoare de cacao și acoperă aproape 179.399 de familii de cultivatori de cacao. În 2023, Nestlé a raportat că a obținut 85,5% din volumele sale de cacao din Planul Nestlé de cacao. Până în 2025, se străduiește ca această cifră să ajungă la 100%.
3. Etichetele private răspund la conștientizarea costurilor
Cu prețurile ridicate la cacao, mărcile se confruntă cu o dilemă de preț în supermarketuri și comercianți cu amănuntul. Ciocolatierii vor trebui să devină inventivi pentru a evita transferarea costurilor crescute către consumatori sau, dacă o fac, să se asigure că sunt marca pe care consumatorii doresc să o cumpere.
În urma cercetărilor JP Morgan care indică faptul că sezonul de recoltă de cacao 2024/2025 este probabil să înregistreze prețurile la cacao să rămână ridicate pe termen mediu, la 6.000 de dolari pe tonă, prețurile produselor de cofetărie vor crește probabil în 2025.
„Vedem că piața ciocolatei va avea o inflație în mare măsură fără precedent. în istoria recentă”, spune Celine. (Foto: Freepik)