Dacă privim spre istoria Indutriei dulciurilor, vom vedea că nu este ”dulce” deloc. Ba, mai mult decât atât, este presărată cu evenimente dintre cele mai dureroase. Și istoria ciocolatei este plină de evenimente nefericite. Tocmai de aceea, de ani buni, se pun în aplicare diverse programe de îmbunătățire a situației, începând cu adoptarea politicilor de fair trade și terminând cu durabilitatea produsului și a industriei, în ansamblul său. Iar, când nume de prim rang al unor religii cu răspândire aproape globală, sunt atrase în acțiune, rezultatele devin notabile.
Cacaoa și principiile Fair Trade
Un foarte bun exemplu îl reprezintă acțiunile companiei Hershey, care, după cum informează ConfectioneryNews, a anunțat o extindere semnificativă a programului său ”Cocoa For Good”, angajându-se la 100% cacao cu aprovizionare directă, potrivit principiilor faire trade, din zonele cu risc ridicat, până în 2025. Ca surse vizate de aprovizionare sunt în principal Cote d’Ivoire și Ghana.
Majoritatea cacao din lume provine din Africa de Vest, acolo unde sărăcia este cea mai mare cauză a problemelor de muncă. Agricultorii producători de cacao se confruntă cu provocări precum lipsa infrastructurii locale, impactul schimbărilor climatice asupra agriculturii și capacitatea de a găsi lucrători pentru fermele mici, de familie.
Hershey a declarat că angajamentul extins va face ca materia primă, precum cacaoa din aceste țări, să fie urmărită de la fermă până la primul punct de achiziție, oferind companiei o linie clară asupra locului în care se cultivă toată cacao din Africa de Vest și modul în care este produsă, oferind mai multă transparență pentru consumatori și părțile interesate.
”Cumpărând toată cacao ca fiind certificată și durabilă, susținem în mod direct venituri mai mari pentru fermieri și îmbunătățim standardele de muncă și de mediu”, a spus Jeff King, director principal al durabilității globale și al impactului social, care a adăugat: ”Recunoaștem, însă, că certificarea nu este suficientă. Trecerea la 100% de aprovizionare directă cu cacao din aceste zone cu risc ridicat ne oferă mai multă transparență în lanțul nostru de aprovizionare cu cacao și ne permite să oferim mai mult sprijin agricultorilor, precum și programe de extindere, precum Monitorizarea și remedierea muncii copiilor (CLMRS) la 100%, în Coasta de Fildeș și Ghana, până în 2025, pentru a ajuta la eliminarea muncii copiilor”.
Obiectiv atins
În 2012, ca parte a eforturilor de lungă durată ale companiei de a crea comunități de cacao mai durabile, Hershey s-a angajat să aprovizioneze cacao 100% certificată și durabilă, până în 2020. Obiectivul a fost atins în ianuarie 2020. Dar, mai mult decât atât, Hershey și-a lansat compania Cocoa For Good în aprilie 2018, continuând eforturile și investind 500 de milioane de dolari, până în 2030, pentru a hrăni copiii, a subvenționa programe de educație pentru tineri, a construi comunități prospere și a păstra ecosistemele naturale. Programul extins se dublează pe aceste patru domenii cheie.
”Ne-am angajat să facem aceste schimbări importante și, deși știm că va dura destul timp, suntem siguri că împreună cu comunitățile, furnizorii, guvernele și partenerii noștri din industrie, putem face o diferență pozitivă, pentru a liniști consumatorii care iubesc produsele noastre și care caută noi momente de bunătate și fericire în viața lor”, a declarat Chris Abbott, directorul principal al aprovizionării strategice de cacao a lui Hershey.
Programul ”Cocoa for Good”
Tot ce întreprinde gigantul britanic este subsumat programului ”Cocoa for Good”, care are în vedere o lume în care fermierii de cacao și familiile lor să poată trăi vieți sănătoase și prospere, unde comunitățile și ecosistemele de cacao prosperă pentru generațiile următoare. Evident, strategia pentru cacao vizează o dezvoltare durabilă a sectorului primar.
Pentru aceasta, va fi investită o jumătate de miliard de dolari, până în 2030, pentru a hrăni copiii, a crește tinerii, a construi comunități prospere și a păstra ecosistemele naturale. Deoarece cacao durabilă este dependentă de mediul înconjurător, este vorba de oameni și de a lucra împreună cu aceștia, pentru a proteja aprovizionarea cu cacao din lume, mijloacele de trai ale fermierilor de cacao și ale comunităților din întreaga lume.
Ca urmare, împreună cu partenerii și comunitățile care cultivă cacao, se lucrează pentru a aborda în mod holistic problemele cele mai urgente cu care se confruntă aceste comunități, de la sărăcie la schimbările climatice. Scopul programului este:
• Creșterea accesului la alimente nutritive. Familiile au nevoie de acces la alimente nutritive, pentru a trăi vieți sănătoase și pentru a evita probleme precum anemia, care afectează 1,6 miliarde de persoane în întreaga lume.
• Eliminarea muncii copilului. Un simptom al sărăciei în comunitățile de cacao, sunt copiii cu vârste cuprinse între 14 și 17 ani, care muncesc pe plantații și care prezintă cel mai mare risc. În scopul eliminării problemelor, în 2018,s-au introdus sisteme de monitorizare și remediere a muncii copiilor (CLMRS) în lanțul de aprovizionare.
• Abilitarea economică a femeilor. Femeile din Africa de Vest reprezintă 45% din munca agricolă de cacao, dar mult mai puține au acces la formare, servicii financiare și teren, decât bărbații.
• Creșterea producției de cacao în zone agroforestiere umbroase. Cacao cultivată la umbră este productivă cu până la 15 ani, mai mult decât cacaoa cultivată la soare.
Așadar, programul Cocoa for Good se bazează pe munca făcută deja în comunitățile care cultivă cacao, ajutând la hrănirea familiilor, echipând tinerii cu abilitățile de a reuși, abilitând femeile și bărbații să prospere și protejându-ne pădurile. Se poate afirma, deci, că o aprovizionare mai durabilă cu cacao ne va muta spre o lume mai durabilă. Sunt multe lucruri de făcut și companiile s-au angajat să acționeze energic.
Program aprobat de Dalai Lama
Programul descris mai sus se subsumează acțiunilor întreprinse în acest sens de Dalai Lama, care nu s-a rezumat doar la atât. Iată: Pentru a atrage atenția lumii asupra necesității reformării activității din domeniu, o companie americană a introdus o gamă de ciocolată ecologică, despre care susține că este infuzată și ambalată cu ”intenții bune”, având sigiliul de aprobare al lui Dalai Lama. Mai precis, compania Intentional Chocolate a spus că ”folosirea tehnologiei autorizate” permite ciocolatei să fie ”încorporată cu intenție și energie comandată” prin bunele intenții ale meditatorilor care infuzează energie pozitivă în produs.
Compania a susținut că ciocolata a fost prima pe care Dalai Lama a gustat-o vreodată și chiar l-a citat în comunicatul său: ”Cred că această ciocolată va aduce o fericire mare omenirii”, a spus el. ConfectioneryNews l-a contactat pe Dalai Lama, pentru a confirma. Comunicatul primit susține că ciocolata este dovedită științific că reduce stresul și crește energia și vigoarea cu 67%, în testele efectuate de The Human Energy System Alliance (HESA).
Întâmplător, Jim Walsh, fondatorul Intentional Chocolate, este și președintele HESA, o organizație care crede că ”nu suntem pur și simplu ființe materiale, ci ființe energice, de asemenea, participând la o rețea interconectată de schimb energetic între toate lucrurile”. Mai mult, compania a declarat că donează 20% din profitul său net pentru ”cauze bioenergetice”.
Strategii ciudate
Nu este neobișnuit ca unele companii alimentare să folosească strategii și nume neconvenționale, pentru a-și comercializa produsele. La începutul acestui an, compania americană Leaf Brands a lansat un nou brand dulce fructat, numit Farts Candy, care este comercializat la copii. CEO-ul companiei, Ellia Kassoff, a declarat: ”Am decis numele Farts, pentru că nu te poți abține să râzi și să zâmbești când îl auzi. Copiilor le place numele! Pentru noi, bomboanele arată ca niște puieți”.
La rândul ei, în încercarea de a face apel la piața snacking-ului ”convenience”, o companie din SUA a lansat anul trecut Candwich, sandwich-uri la conservă, despre care a spus că poate garanta o durată de viață mai lungă.