180
Consumatorii din toată Europa sunt dispuși să-și schimbe obiceiurile alimentare, atâta timp cât achiziționarea de alimente durabile devine mai ușoară, cu prețuri mai bune, informații îmbunătățite și mai multe opțiuni, potrivit BEUC, Organizația Europeană a Consumatorilor (Bureau Européen des Unions de Consommateurs, "Biroul European al Consumatorilor" „Uniuni”).
Organizația a dezvăluit rezultatele celui mai recent raport al său intervievând consumatorii din 11 țări europene, în urma știrilor, Comisia Europeană și-a prezentat modelul pentru alimente și agriculturi durabile.
Alegeri alimentare
Pentru realizarea raportului, s-a cerut să se răspundă la următoarele întrbări: Câtă atenție acordați impactului alegerilor dvs. alimentare asupra mediului? Sunteți dispus să reduceți carnea roșie? Guvernul face destul pentru promovarea alimentelor durabile?
S-a constatat că majoritatea consumatorilor au tendința de a subestima impactul propriilor obiceiuri alimentare asupra mediului, dar majoritatea sunt conștienți de impactul asupra mediului al obiceiurilor alimentare în general, iar două treimi dintre consumatori sunt deschise să își schimbe obiceiurile alimentare pentru mediu.
Raportul a evidențiat prețul, lipsa de cunoștințe, informații neclare, o alegere nelimitată a unei rețele de opțiune durabilă, ceea ce spun cei mai mulți consumatori care îi împiedică să mănânce mai durabil.
Problemele de mediu diminuează consumul de carne
Puțin peste 40% dintre consumatori spun că au încetat să mai consume carne roșie sau au tăiat din cauza problemelor de mediu. În timp ce consumatorii au apetit mic pentru insecte și carne cultivată în laborator, aceștia acceptă mai bine „burgerii” pe bază de plante și mâncarea tradițională vegetariană (de exemplu, legumele) ca surse alternative de proteine.
De asemenea, a constatat că doar 16% dintre consumatori consideră că guvernul lor face suficiente pentru a încuraja sustenabilitatea alimentară la nivel de producție și consum.
„Sondajul nostru arată că majoritatea consumatorilor sunt dispuși să își schimbe obiceiurile alimentare, dar că nu este o sarcină ușoară. Schimbarea trebuie realizată la mai multe niveluri pentru ca alegerea durabilă să fie alegerea evidentă ”, a declarat Monique Goyens, directorul general BEUC.
„Consumatorii au foame de informații îmbunătățite cu privire la etichetele alimentare și de o gamă mai largă de opțiuni durabile. Dar alegerile noastre individuale în calitate de consumatori nu pot face decât atât pentru a transforma obiceiurile alimentare în modul în care ne îndeamnă specialiștii.
„Autoritățile de reglementare, producătorii de alimente și comercianții cu amănuntul au un rol crucial în ajustarea prețurilor, comercializarea și orice alt factor care ne împinge să cumpărăm un produs alimentar peste altul.”
Gătit acasă
Sondajul BEUC a fost realizat cu două luni înainte de pandemia COVID-19 și arată că consumatorii se orientau deja către alegeri mai durabile.
Potrivit lui Goyens, este greu de prezis dacă tendințele precum gătitul la domiciliu sau cererea crescută de mâncare locală vor dura, însă factorii de decizie ar trebui să le valorifice acolo unde pot contribui la un sistem alimentar mai rezistent și mai durabil.
Alimentația este principalul motor al impactului asupra mediului generat de consumul gospodăriilor din UE, urmat de locuințe (în special încălzirea spațiului) și mobilitate (în special utilizarea de mașini private).
Raportul a găsit primul preț printre primele bariere pentru alimentația mai durabilă, în aproape toate țările. Guvernele și grupurile de consumatori au un rol esențial în determinarea consumatorilor să realizeze că consumul durabil nu trebuie să coste mai mult. Dar trebuie să meargă mână în mână cu modificările obiceiurilor alimentare, cum ar fi reducerea consumului de carne, pierderea mai puțin și schimbarea sticlelor de apă pentru apa de la robinet.
Goyens a adăugat: „Este foarte dificil pentru mulți consumatori să reducă carnea roșie, deși consumul nostru în Europa este cu mult peste ceea ce este recomandat pentru sănătatea umană și planetară.
„În același timp, majoritatea oamenilor nu au nimic împotriva consumului de linte, fasole și alte legume, ca alternativă la proteinele animale. Din păcate, Comisia a ratat o șansă de a opri campaniile de finanțare care stimulează consumul de carne atunci când a publicat recent strategia „Farm to Fork” pentru alimente durabile.
Fonduri pentru promovarea alimentelor
„Banii UE ar fi cheltuiți mai bine pentru promovarea alimentelor, pe care ar trebui să le consumăm mai mult pentru a beneficia de sănătatea noastră și a planetei.”
Sondajul a fost realizat în 11 țări de pe glob, inclusiv Austria, Belgia, Franța, Grecia, Irlanda și Olanda, care au constatat că consumatorii au cumpărat mai multe fructe și legume și s-au orientat către o alimentație mai sănătoasă în timpul blocării coronavirusului.
Între 2016 și 2019, 24% din bugetul politicii agricole de promovare a UE a fost alocat campaniilor de promovare a cărnii și produselor din carne. Planurile de încetare a stimulării producției sau consumului de carne, care făceau parte din unele proiecte de strategie UE Farm to Fork la începutul lunii mai, pentru un sistem alimentar corect, sănătos și ecologic, au fost eliminate. În prezent, politica de promovare agricolă a UE este evaluată.