202
Până la urmă, totul se decide la raft. Acolo sunt îndreptați ochii furnizorilor de alimente, dar tot acolo și cei ai retailiștilor care se află într-o concurență într-atât de acerbă, încât poate fi asemuită unui război pe viață și pe moarte. Iată, în această ediție, o analiză privind piața europeană a retailului alimentar, apărută în RetailMarket.
Forțați să testeze concepte noi
Ca și cum n-ar fi fost de ajuns concurența cu marile lanțuri de magazine, comercianții tradiționali cu amănuntul, de produse alimentare, se confruntă cu o presiune crescută din partea canalelor alternative, fiind forțați să testeze noi concepte, pentru a-și păstra cota de piață. La rândul lor, supermarket-uri cu produse naturale și organice, concurând cu magazinele de produse alimentare tradiționale, se luptă pentru a menține trafic.
Tocmai de aceea, merchandiserii schimbă frecvent sortimentele, oferind mai mult spațiu de raft pentru produsele alimentare preparate, ready meal sau ready to cook.
Concurența este acerbă, în condițiile în care preferințele consumatorilor evoluează permanent, provocând retailerii de alimente să ia în considerare alternative strategice, inclusiv M & A, pentru a optimiza alocarea de capital, și să urmărească oportunități de creștere.
Retialul alimentar a resimțit numeroase presiuni, inclusiv din partea depozitelor-discount, a super-centrelor de desfacere, a marilor lanțuri de magazine, precum și din partea comercianților on-line și a serviciilor de livrare cu produse alimentare.
Deoarece consumatorii se distanțează de modelul supermarket-ului tradițional, comercianții cu amănuntul, mai precis, băcăniile, încearcă să rămână competitive prin crearea unor experiențe de cumpărături mai intime și inovatoare, adaptate pentru cumpărătorii individuali, cu accent pe opțiuni alimentare proaspete, organice și preparate. Deoarece unele mari lanțuri au continuat în mod activ relații cu retaileri de nișă mai mici, alte lanturi alimentare nu au reușit să se adapteze.
Acest lucru a dus la un val de consolidări, în ultimii cinci ani. De exemplu, unii au trecut la achiziții private, pentru a-și spori prezența pe piețe. În cele din urmă, preferința consumatorilor pentru high end, comoditate și orientare spre concepte alimentare de specialitate, au condus la remodelarea afacerilor din retail. Așa cum vechile tendințe continuă să facă presiuni asupra modelului tradițional de vânzare cu amănuntul alimentar, consolidarea industriei este de așteptat să continue.
Tendințe în vânzarea cu amănuntul
Supermarket-urile tradiționale continuă să fie contestate în mediul de astăzi. Un format care a câștigat o cotă semnificativă de piață în ultimii ani este sortimentul limitat sau magazinul alimentar de format mic. Începând cu anul 2006, media de supermarket pe metri patrați a scăzut în mod constant, conform Packaged Facts. De exemplu, Aldi este un jucător mic, dar care oferă o experiență de cumpărături atent întreținută, cu un accent greu pe etichetă privată și mărci exclusiviste.
Mai mult, atât Aldi, cât și principalul său concurent, Lidl, au planuri agresive de expansiune în SUA în următorii câțiva ani. Purtătorul de cuvânt al US Lidl afirma recent că, ”Lidl va oferi clienților produse de cea mai bună calitate la cele mai mici prețuri posibile din istorie.” Dar și alți nou-intrați în comerțul cu amănuntul, introduce noi concepte de magazin. De exemplu, Kroger se extinde în prezent, combinând comoditatea și conceptul orientat spre valoare.
Zona bio nu se lasă
Cererea de produse naturale și organice a condus la creșterea concurenței în spațiul de vânzare cu amănuntul. Cele mai mari supermarketuri care vând alimente naturale și ecologice tranzacționate public prin capitalizarea de piață (alimente integrale, mugurii și produse proaspete) si-au văzut prețurile în coborâre, pe parcursul anului trecut: În februarie 2020, nivelul prețurilor, în medie, era de 89,7%, față de februarie 2019. Ca urmare, investitorii instituționali s-au concentrat asupra scăderii vânzărilor din magazine, contestând validitatea previziunilor de creștere actuale, pe termen lung.
Comercianții convenționali cu amănuntul au intrat pe segmentul natural și organic, fapt care a împiedicat potențiale traiectorii de creștere ale comercianților cu amănuntul, de specialitate. S-a raportat recent că unele rețele europene de hipermarket sunt în plie runde de licitație pentru a dobândi piața de produse proaspete.
Pe măsură ce aceste jucători mari și-au crescut ofertele lor de produse naturale și organice, clienții au acum posibilitatea de a plăti mai puțin, pentru oferte de produse similare. Ca răspuns la creșterea concurenței, comercianții specializați anunță că vor începe să deschidă formate cu totul noi, care vor oferi valoare de stabilire a prețurilor care vizează cea mai mare categorie de consumatori, adică, milenienii.
Livrarea on-line
Chiar și cu inovațiile în capacitățile globale, regionale și locale ale lanțului de aprovizionare și livrare, modelul de afaceri cu produse alimentare exclusiv on-line, rămâne o provocare. Cu toate acestea, cererea consumatorilor pentru oferte de produse alimentare on-line a crescut în ultimii ani, oferind un stimulent pentru comercianții tradiționali.
De curând, pe piață au intrat giganții: FreshDirect Peapod, o unitate Ahold-Statele Unite ale Americii, AmazonFresh, Ocado-în Marea Britanie, Albertsons-care a preluat Safeway, care deține și operează Groceryworks.com. Din joc nu putea să lipsească liderul mondial, Wal-Mart, care și-a extins ambele platforme on-line si magazinele de preluare.