161
Fairfood este în misiune de a „descoperi amprenta umană în alimente”. Iar platforma Trace, lansată recent în Olanda, fără scop lucrativ, face doar asta, prin „alimentarea cu aprovizionare durabilă”, creșterea gradului de conștientizare a consumatorilor și partajarea valorii adăugate cu oamenii „din spatele alimentelor”.
Trei orientări
Platforma Trace a luat naștere dintr-o nevoie de o modalitate „orientată către fermier, orientată către impact și orientată către consumator” de a urmări și urmări în lanțul de aprovizionare cu produse alimentare.
În absența unui astfel de produs pe piață, Fairfood a decis să-și construiască unul singur, a explicat Marten van Gils, directorul tehnic non-profit, în timpul lansării produsului online.
Împreună cu partenerul din industrie Verstegen Spices & Sauces, Fairfood a utilizat primul blockchain pentru a urmări 50.000 de unități de nucșoară din Indonezia chiar prin lanțul de aprovizionare către rafturile supermarket-ului Co-op.
Și cel mai recent, Fairfood a făcut echipă cu compania comercială de cafea verde Trabocca pentru a urmări aprovizionarea companiei din regiunea Guji din Etiopia. Un număr de 278 de fermieri de cafea au participat la proiect, ceea ce a permis Trabocca și clienții săi să înțeleagă cine a crescut cafeaua, cât au fost plătiți și dacă această sumă a fost considerată „prețul alimentelor” pentru acea regiune specifică.
Platforma reprezintă un „pas important”, a declarat directorul Fairtrade, Sander de Jong, în orientarea sistemului alimentar spre transparență, trasabilitate și, prin aceasta, sustenabilitate.
Dezvoltarea unei „strângeri de mână virtuale”
Fair Food axat pe tehnică pledează pentru îmbunătățirea condițiilor socio-economice ale persoanelor vulnerabile din lanțul nostru de aprovizionare, inclusiv pentru fermierii mici.
„În calitate de ONG condus de oameni, vrem să ajutăm oamenii să descopere amprenta umană pe mâncarea lor”, a spus de Jong participanții online. „Avem în vedere o lume în care să ne bucurăm cu toții de mâncare bună și pentru a face acest lucru, sistemul alimentar trebuie să fie durabil, iar valoarea distribuțională trebuie să fie corectă pentru toți actorii de pe lanțul valoric.”
Cu toate acestea, pentru Fairfood, acesta este locul în care se lovește de un "blocaj rutier". Fermierii, a spus de Jong, sunt adesea prea îndepărtați de proces. „Adesea, fermierii nici nu știu ce se întâmplă cu produsul după ce îl vând”.
De Jong a continuat: „În calitate de consumatori, ne confruntăm și cu aceeași problemă. Nu știm ce se întâmplă în culise. În calitate de consumatori responsabili și companii, trebuie să începem să ne gândim la cei care sunt „în spatele alimentelor”, deoarece acestea sunt practic motorul sistemului nostru alimentar. ”
Cu ajutorul tehnologiei, Fairfood spune că „este posibil să fie urmărit 100% de alimente”. „Ceea ce ne place cu adevărat la tehnologii precum blockchain este că necesită o„ strângere de mână virtuală ”... de date. Iar fermierii, indiferent cât de departe sunt, își pot da „degetele mari” pentru a verifica informațiile importante. ”
Cum funcționează Trace?
Platforma Trace are trei funcții cheie: maparea lanțului de aprovizionare, trasabilitatea produsului și verificarea revendicărilor.
În primul rând, în ceea ce privește cartografierea și descoperirea lanțului de aprovizionare, directorul tehnic al companiei a explicat că întreprinderile sunt sigur că știu de la cine cumpără și de la care vând. Cu toate acestea, poate ei nu știu de la cine cumpără furnizorii lor și nici de la cine vând cumpărătorii lor.
„Majoritatea companiilor nu știu cine este în lanțul lor. Iar pentru acele companii, Trace îi ajută să cumpere o serie de cereri de tranzacții pentru a-și descoperi lanțul, până la fermier. ”
A doua funcție cheie este trasabilitatea produsului. „Odată ce fermierul este atins, putem începe urmărirea produselor”, le-a spus van Gils participanților. „Urmărirea produselor în Trace funcționează prin înregistrarea tranzacțiilor.”
În cazul cafelei, de exemplu, un fermier va trimite cafeaua la stația de spălare, unde este transformată în pergament, și apoi trimisă la moara uscată pentru a deveni cafea verde. Fructele trec în lanțul de aprovizionare, efectuând numeroase tranzacții, până ajunge la consumator.
„Prin înregistrarea acestor tranzacții, începe să se formeze o urmă. În cadrul platformei noastre, atașăm pretențiile pe care companiile le fac cu privire la produsele lor la tranzacțiile respective. Tranzacțiile sunt rege, în Trace. "
Din nou, în cazul Trabocca, cererile sunt verificate atunci când se efectuează tranzacții - de exemplu, atunci când un fermier a primit un „preț bun” pentru cafeaua sau când a fost produs organic. Aceasta permite, de asemenea, a treia funcție cheie a platformei - verificarea revendicărilor - care poate fi partajată cu partenerii și clienții.
„Prin logarea tranzacției de bază și a datelor de revendicare din lanțul de aprovizionare pe o blockchain, creăm mai târziu date descentralizate, imuabile și de încredere, care pot fi partajate”, a explicat directorul tehnic. „Vă permite să împărtășiți în siguranță ... cu partenerii din lanț. Și Trace acționează pentru a împărtăși public, prin blockchain-ul său, aceste date de bază cu toată lumea. "
Împărțirea valorii și absorbția prevăzută
În cele din urmă, Fairtrade spune că procesul de înregistrare a datelor și conexiunilor creează valoare. Astăzi, Trabocca poate arăta în mod clar publicului, prin intermediul site-ului său web, cât sunt plătiți fermierii săi, precum și călătoria fizică pe care o continuă cafeaua de la fermă la furculiță.
Cu toate acestea, angajamentul lui Trabocca pentru practicile durabile nu este suficient. Trasabilitatea și transparența pe lanțurile globale de aprovizionare cu alimente este obiectivul final, sugerează Fairfood, prezicând o creștere a acestor soluții care să avanseze.
„Ca orice tehnologie nouă, este nevoie de timp pentru ca oamenii și infrastructura să se adapteze. Cu toate acestea, la fel cum am observat o creștere rapidă a certificărilor în ultimii 20 de ani, ne așteptăm la o creștere similară a soluțiilor de trasabilitate și transparență, dacă nu mai accentuate ", a remarcat ONG-ul.
„Aproape toate mărcile mari de produse alimentare au început să experimenteze cu trasabilitatea activă blockchain din 2018. Deși sistemele de trasabilitate nu sunt încă la scară largă vizibile în supermarketuri, ele sunt dezvoltate„ sub capotă ”.
„Dacă tendințele actuale continuă, ne așteptăm ca majoritatea mărcilor și produselor durabile să ofere cel puțin o formă de dovadă transparentă care să rămână în fața poveștii lor în viitorul previzibil.”