179
Industria alimentara este cel mai mare sector al industriei prelucratoare din Europa, cu 289.000 de companii, generand venituri anuale mai mari de 1 milion de euro si angajarea a 4,2 milioane de persoane. Potrivit unui raport al sectorului FoodDrinkEurope FDE , vanzarile de alimente cu valoare adaugata sunt pe un curs de crestere, cu 3,4%. Sectorul spera sa creasca vanzarile cu valoare adaugata cu 2,5-3,5% pe an intre 2018 si 2025. Cu toate acestea, raportul prezentat in data de 10 ianuarie a.c. are un avertisment clar: perspectivele sectorului alimentar sunt amenintate. Importanta pietei unice Piata unica reprezinta 90% din vanzarile din sectorul alimentar din Europa. Evenimente recente, cum ar fi Brexit, au pus accentul pe functionarea pietei unice, noteaza Asociatia FoodDrinkEurope. O piata unica functionala devine cea mai importanta prioritate a industriei. Brexit adauga un plus de complexitate si incertitudine intreprinderilor de pe ambele parti ale canalului, a avertizat organizatia. Odata ajuns in afara blocului, Marea Britanie va fi cel mai mare partener comercial al UE pentru alimente si bauturi, a remarcat FoodDrinkEurope. Organizatia a cerut Comisiei Europene sa negocieze un acord tranzitoriu si o relatie comerciala viitoare care sa garanteze comertul fara intreruperi al produselor si ingredientelor alimentare si al bauturilor intre continent si Marea Britanie. FoodDrinkEurope a cerut negociatorilor sa acorde prioritate nevoilor afacerii fata de cerintele politice in cadrul viitoarelor negocieri comerciale. Dincolo de Brexit Brexit nu este singurul factor de risc, a continuat FoodDrinkEurope. nterpretarile diferite a legilor UE conduc din ce in ce mai mult spre ridicarea de bariere pentru companiile alimentare si bauturi, in cadrul pietei unice. Pe parcursul anului 2017, FoodDrinkEurope a fost un adversar ferm al legislatiei introduse la nivel national, cum ar fi cerintele de etichetare a tarii de origine, iar in decembrie grupul a inregistrat o plangere oficiala privind cerintele tarii de origine a Italiei, introducerea careia nu a respectat cerintele procedurale. Etichetarea de origine este un subiect controversat in Europa Regulamentul UE privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare permite statelor membre sa introduca cerinte suplimentare obligatorii de etichetare pentru anumite categorii de produse alimentare, inclusiv indicand originea produselor, daca acest lucru este justificat din motive de sanatate publica sau de protectie a consumatorilor. In timp ce unele tari, inclusiv Italia si Franta, au introdus reglementari COOL, alte state membre sunt nemultumite de proliferarea cerintelor nationale. Anul trecut, Belgia, cu sprijinul Germaniei, Republicii Cehe, tarilor de Jos si Luxemburgului, a solicitat CE sa efectueze o evaluare a impactului asupra etichetarii obligatorii a originii. Ca raspuns, Comisia a solicitat statelor membre care au implementat astfel de masuri sa furnizeze feedback la sfarsitul experimentului, care poate dura pana in 2019. In contextul unei strategii ambitioase si cuprinzatoare privind piata unica, Comisia Europeana ar trebui sa isi intensifice rolul de a se asigura ca legislatia UE este respectata in mod corect si ca legislatia nationala nu fragmenteaza piata unica in domeniile in care legislatia alimentara este armonizata, sustine FoodDrinkEurope.