Repere

159

FoodNavigator: Funcționează Nutri-Score în Franța? 93 % dintre consumatori consideră sistemul util

autor

MeetMilk.ro

distribuie

În urmă cu trei ani, Franța a adoptat Nutri-Score. Ce impact a avut schema de etichetare nutrițională asupra comportamentului de cumpărare, s-au întrebat specialiștii de la FoodNavigator?

Au trecut cinci ani

În octombrie 2017, guvernul francez a semnat un decret care sprijină adoptarea voluntară a schemei de etichetare front-of-pack (FOP) Nutri-Score.

Schema clasifică alimentele de la -15 pentru produsul „cel mai sănătos” la +50 pentru cele „mai puțin sănătoase”. Pe baza acestui scor, produsul primește o literă cu codul de culoare corespunzător: de la verde închis (A) la roșu închis (F).

La acea vreme, autoritățile franceze au declarat că schema este „cel mai eficient dispozitiv” pentru îmbunătățirea calității standardelor nutriționale. S-a sperat că noua etichetă FOP va face din conținutul nutrițional al alimentelor un „element al alegerii alimentelor”, alături de preț, branding, prezentare și gust.

Pentru a înțelege impactul etichetei pe parcursul celor trei ani de la adoptare, Public Health France (Santé Publique France) a realizat o serie de sondaje în perioada aprilie 2018 - septembrie 2020. Și rezultatele sunt în ...

Adoptarea mărcii și acceptarea consumatorilor

Când Franța a anunțat pentru prima dată adoptarea voluntară a țării, doar șase producători și distribuitori de alimente - Auchan, Leclerc, Intermarché, Fleury Michon, Danone și McCain - au spus că vor implementa eticheta pe produsele lor.

Avansăm până în mai 2018 și aproximativ 40 de companii adoptaseră eticheta FOP. Astăzi, această cifră a crescut la peste 500.

Potrivit concluziilor Health Health Public France, eticheta Nutri-Score este acum susținută de 50% din mărcile de alimente și băuturi din Franța. Pe măsură ce consumatorii francezi au devenit mai expuși FOP, Public Health France a sugerat că au preluat și o „mai mare proprietate” asupra instrumentului.

În timp ce în aprilie 2018, doar 1% dintre respondenți au spus că au folosit Nutri-Score pentru a evalua calitatea nutrițională a produselor, până în 2020 această cifră a crescut la 18%.

Aproape 93% dintre participanți au declarat că consideră sigla utilă pentru a cunoaște calitatea nutrițională a produselor, care este cu patru puncte procentuale față de 2019.

Studiile efectuate de Oqali asupra sănătății publice din Franța au arătat că 94% din populația franceză este în favoarea prezenței Nutri-Score la produsele alimentare și băuturi. Un notabil 89% consideră că adoptarea Nutri-Score ar trebui să fie obligatorie.

„Pe baza angajamentului voluntar al producătorilor și distribuitorilor, utilizarea logo-ului pe produsele unei mărci ajută la îmbunătățirea imaginii acestei mărci pentru 70% dintre participanți, promovând astfel transparența față de consumatori”, a menționat agenția de sănătate publică.

Impactul asupra comportamentului de cumpărare

Scopul principal al etichetelor nutriționale este de a influența comportamentul de cumpărare. În cele din urmă, acestea ar trebui să îi ajute pe consumatori să facă alegeri mai sănătoase dintr-o privire.

Potrivit sondajului Public Health France, eticheta are un impact. În septembrie 2020, 57% dintre respondenții care erau conștienți de logo-ul Nutri-Score au declarat că și-au schimbat unul sau mai multe obiceiuri de cumpărare.

Treizeci și nouă la sută din această cohortă au declarat că au schimbat mărcile pentru același produs - o cifră în creștere cu 16 puncte procentuale din mai 2019.

Puțin mai puțin (36%) au declarat că au ales un produs cu un scor mai bun, decât un altul cu un scor mai mic în cadrul aceluiași departament. Un total de 34% a limitat achiziția de produse cu scoruri mai mici, care a crescut cu 11 puncte procentuale începând cu 2019.

Treizeci și cinci la sută dintre respondenți au spus că au făcut schimbări de durată în anumite obiceiuri alimentare.

 „Aceste noi rezultate confirmă faptul că populația franceză adoptă din ce în ce mai mult sigla și susține această măsură. Dezvoltarea pozitivă a indicatorilor confirmă faptul că Nutri-Score joacă un rol în obiceiurile de cumpărare ale francezilor ", a remarcat Anne-Juliette Serry, care conduce unitatea Alimentație și activități fizice din sănătatea publică din Franța.

„Pe lângă rolul campaniilor de informare desfășurate de Public Health France și educația oferită de jucători, rezultatele noastre indică faptul că această progresie este legată în principal de vizibilitatea logo-ului, în special pe ambalajul produselor alimentare.

Public Health France se așteaptă ca Nutri-Score să devină și mai înrădăcinat în viața franceză atunci când utilizarea etichetei se extinde în alimentația comercială. Aceasta înseamnă că consumatorii vor vedea sigla în diferite contexte de consum, a explicat agenția de sănătate publică. „Aceste măsuri vor face astfel posibilă ancorarea Nutri-Score în mediul alimentar al francezilor.”

Ce rol va juca Nutri-Score în viitor?

Juriul este în continuare afară, nu în Franța. Comisia Europeană s-a angajat să propună un sistem obligatoriu de etichetare FOP la nivelul UE până la sfârșitul anului 2022, dar ce format va lua această etichetă nu a fost încă dezvăluit.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2