Comunicat GfK a lansat un studiu - analiza a scenei de retail european, cuprinzand cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2014. Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 32 de tari europene sunt: puterea de cumparare, cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale si ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale. De asemenea, GfK ofera o prognoza asupra cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2014 si tendintele in evolutia preturilor. Unele trenduri foarte interesante continua sa caracterizeze peisajul de retail european, explica Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK. In general, 2013 a fost un an in care avantul economic a incetinit, marcat de incetinirea ritmului de crestere aputerii de cumparare. Prin urmare, comertul a suferit pierderi. Cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale a scazut vizibil datorita cresterii preturilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipam o crestere economica accelerata in Europa, precum si o stabilizare a situatiei din Grecia si Europa de Sud. Retailul european va profita de aceasta dezvoltare, dar efectele vor varia de la tara la tara in mod substantial. Mai jos sunt cateva dintre principalele concluzii ale studiului: - Puterea de cumparare:. Puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in 2013 la nivelul celor 28 tari membre UE a fost de 15.017 euro; anual. Cu o crestere de numai +0.6% in 2013, puterea de cumparare a ramas in urma in mod semnificativ in comparatie cu anii anteriori. Cele mai mari scaderi s-au inregistrat in Grecia -8% , Cipru -7% , in Cehia si Slovenia cate -2% . Puterea de cumparare a scazut din nou anul trecut si in Italia si Spania. Cu toate acestea, o cresterea usoara este asteptata in aceste tari anul acesta. Cele mai mari rate de cretere a puterii de cumparare s-au inregistrat in Romania, Scandinavia si tarile baltice. Germania de asemenea a avut o crestere peste medie, de +2.5%.Cifra de afaceri din inchirierea si vanzarea de spatii comerciale in 2013:In 2013, cifra de afaceri realizata din spatii comerciale a stagnat la aproximativ 3.1 trilioane euro; -0,1% , in cele 32 de tari analizate. Pierderi au suferit Grecia -8% , Cipru -5% , Olanda aproape -4% , Spania -3,5% si Italia mai bine de -3% . In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara in continuare Rusia, urmata de Franta si de Germania. Romania se afla printre statele care se bucura decresteri semnificative cu +4,9% alaturi de tarile baltice +5,3% sau Polonia +5,1% . -Prognoza cifrei de afaceri aferente retailului din spatiile comerciale pentru 2014:Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, GfK anticipeaza o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0.6% in medie pentru tarile UE in 2014. Printre fruntasi se numara Romania +4,3% si tarile baltice +4.8 - 5.9% . GfK se asteapta ca situatia retailului sa inceapa sa se stabilizeze anul acesta in special in statele europene cu economia greu afectata. Ponderea cheltuielilor populatiei in retail in 2013:Aceasta proportie a scazut din nou in 2013 la nivelul tarilor membre UE; cota este in prezent la aproape 31%. Motivele pentru acest declin sunt legate de cresterea costurilor pentru energie, facturile de intretinere si activitati de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populatiei in retail este scazuta in special in Italia aproape 27% si Grecia 25% , ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie si Elvetia detin o pondere a cheltuielilor populatiei in retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proportie relativ mica este suficienta pentru a acoperi nevoile de baza. - Suprafata de spatiilor comerciale pe cap de locuitor:Cele 32 de tari analizate au beneficiat in 2013 de o suprafata de vanzare de 1.11 m2;, pe cap de locuitor, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Prin contrast, suprafata de vanzare a scazut in unele tari, in special in Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei. Despre studiu Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri si puterea de cumparare au fost realizate in euro pe baza cursului de schimb mediu 2013 pentru monedele nationale in cauza asa cum sunt ele raportate de catre BCE . Studiul integral in engleza este disponibil pewww.gfk.com/european-retail. Despre GfK Prezenta pe piata locala din 1992, GfK Romania este, de peste 12 ani, institutul numarul 1 de cercetare de piata, cu o cifra de afaceri de19,2milioane euro in 2013. Activitatile GfK Romania sunt structurate in doua sectoare, Consumer Choices ?si Consumer Experiences. GfK reprezinta sursa de incredere care ofera informatii relevante despre piata ?si despre consumatori ?si care ajuta companiile sa ia decizii inteligente. Peste 13,000 de experti in cercetarea de piata imbina pasiunea lor cu cei 80 de ani de experienta GfK in ordm;tiinta datelor. Aceasta permite GfK sa ofere insight-uri globale importante, imbinate cu expertiza locala, in peste 100 de tari. Prin utilizarea unor tehnologii inovatoare ?si abilitatea de a lucra cu cifrele, GfK transforma datele din studii in insight-uri actionabile, care sa permita clientilor sai sa-?si imbunatateasca avantajul competitiv ?si sa imbogateasca experientele ?si alegerile consumatorilor. Pentru mai multe detalii, vizitatiwww.gfk.com/rosau urmariti GfK pe Facebook:https://www.facebook.com/gfkromania.