Giganții băuturilor susțin modelul circular de reciclare a sticlelor de plastic și utilizarea conținutului reciclat în sticle noi ca o modalitate de a reduce deșeurile de plastic și utilizarea plasticului virgin. Dar un nou raport de la Greenpeace SUA critică acest model: solicită o regândire la nivel de industrie și o schimbare completă la reutilizare și reumplere, reiese dintr-un raport al organizației, publicat de BeverageDaily.
O cortină de fum
„Companiile nu mai pot folosi reciclarea ca o cortină de fum pentru a distrage atenția de la schimbările sistemice care sunt necesare”, se spune.
O mare parte din punctul de vedere al durabilității ambalajelor în industria băuturilor până în prezent a fost pe reciclare și utilizarea conținutului reciclat. Dar Greenpeace spune că strategia eșuează la primul obstacol în sensul că, de fapt, „niciun tip de plastic din ambalaj în SUA nu îndeplinește definiția de reciclabil folosită de New Plastic Economy a Fundației Ellen MacArthur”.
Și spune că reciclarea deșeurilor de plastic eșuează pentru că este „dificil de colectat, practic imposibil de sortat pentru reciclare, dăunătoare mediului pentru reprocesare, adesea făcută și contaminată cu materiale toxice și nu este economic de reciclat”.
Lisa Ramsden, Greenpeace USA Senior Plastics Campaigner, a declarat: „Corporațiile au lucrat cu grupuri din industrie pentru a promova reciclarea plasticului ca soluție pentru deșeurile de plastic de zeci de ani. Dar datele sunt clare: practic vorbind, majoritatea plasticului pur și simplu nu este reciclabil. Soluția reală este trecerea la sisteme de reutilizare și reumplere.”
Plasticul reciclabil este într-adevăr reciclat? (Nu chiar)
Raportul, „Circular Claims Fall Flat Again” (ediția 2022) acoperă toate materialele plastice utilizate în F&B și alte articole de uz casnic obișnuite, deși avocatul pentru mediu a vizat în mod constant sticlele de plastic (cu campanii de mare profil împotriva Coca-Cola în special datorită dimensiune) și continuă să facă acest lucru în această ultimă ediție.
Raportul notează că reciclarea globală a plasticului a scăzut la aproximativ 5-6% în 2021, în scădere de la maximul de 9,5% în 2014 și 8,7% în 2018.
Companii precum Coca-Cola și PepsiCo s-au angajat să se asigure că toate ambalajele lor vor deveni 100% reciclabile în viitorul apropiat.
Dar Greenpeace pune la îndoială nivelurile reale de reciclare ale PET #1 (utilizat în sticle de plastic) și HDPE #2 (sticle de lapte și sticle de suc).
În timp ce companiile tind să folosească termenul „reciclabil” în sensul că materialul folosit poate fi, teoretic, reciclat: este departe de a însemna că de fapt este reciclat sau chiar că există o infrastructură adecvată de reciclare.
„Raportarea de performanță a angajamentului corporativ al plasticului nu reflectă eșecul reciclării plasticului, deoarece se bazează pe posibilitatea teoretică de reciclare a unui articol din plastic, mai degrabă decât pe ratele reale de procesare a deșeurilor din plastic.
„Proporțiile raportate de ambalaje din plastic reciclabile, reutilizabile sau compostabile utilizate de companiile membre EMF NPE și US Plastics Pact – 65,3% la nivel global și 37% în SUA – pot fi luate cu greu la valoarea nominală atunci când estimări credibile arată că doar 9% din plastic a fost reciclat la nivel global în 2019 și doar 5-6% din deșeurile de plastic au fost reciclate în SUA în 2021.” - Pace verde
„După standardele New Plastic Economy (EMF NPE) ale Fundației Ellen MacArthur, un articol trebuie să aibă o rată de reciclare de 30% pentru a primi clasificarea „reciclabil”, spune Greenpeace.
„Două dintre cele mai comune materiale plastice din SUA, care sunt adesea considerate reciclabile – PET #1 și HDPE #2, de obicei sticle și ulcioare – se încadrează cu mult sub pragul EMF NPE, atingând rate de reprocesare de doar 20,9% și, respectiv, 10,3%.
Pentru orice alt tip de plastic, rata de reprocesare este mai mică de 5%.
„În timp ce PET #1 și HDPE #2 erau considerate anterior ca fiind reciclabile, acest raport constată că acceptarea de către o fabrică de procesare a reciclarii nu are ca rezultat neapărat reciclarea lor – anulând efectiv afirmația de reciclare.”
Într-o declarație trimisă BeverageDaily, Nestlé a subliniat nevoia de infrastructură care să sprijine reciclarea. „La sfârșitul anului 2021, 80% din ambalajele noastre din plastic fuseseră proiectate pentru reciclare, adică puteau fi reciclate în unități de reciclare dedicate.
„Ne așteptăm să ajungem la peste 95% până în 2025 și să rămânem angajați să atingem 100%. De asemenea, credem că este important să sprijinim infrastructura dedicată de reciclare. Lipsa infrastructurii este în prezent principala barieră pentru un viitor fără deșeuri.”
De asemenea, a evidențiat eforturile sale de a reduce cantitatea de plastic utilizată: „Am redus greutatea ambalajelor noastre din plastic cu 35%, de la 1,5 milioane de tone în 2019 la 0,98 milioane de tone la sfârșitul lui 2021, ca urmare a schimbării portofoliului de produse. și reproiectarea ambalajelor.
„De fapt, am depășit vârful ambalajelor din plastic virgin și reducem constant plasticul de la an la an de la cel mai înalt nivel din 2019, chiar dacă afacerea noastră continuă să crească.”
Gigantul elvețian spune că reproiectarea sau pionieratul ambalajelor alternative este o altă abordare pe care o adoptă. „În 2021, un sfert din ambalajele noastre din plastic care anterior nu fuseseră proiectatepentru reciclare a fost îmbunătățită și reproiectată astfel încât să poată fi reciclată. În același timp, am eliminat treptat și materialele nereciclabile.”
Între timp, Coca-Cola și-a exprimat sprijinul pentru sisteme eficiente de returnare a depozitelor pentru a crește ratele de reciclare.
„Suntem de acord că trebuie făcut mai mult pentru a reduce deșeurile de plastic în mediu și de aceea avem o abordare cu mai multe fațete prin inițiativa noastră de ambalare durabilă, World Without Waste, care include ținte de reducere a plasticului virgin și de reutilizare.
„Susținem sisteme bine concepute de responsabilitate extinsă a producătorului și de returnare a depozitelor care pot ajuta la repararea sistemelor defecte și le pot face mai rentabile, mai convenabile și mai accesibile.
Un program EPR bine conceput oferă cea mai bună oportunitate pentru o modalitate stabilă și eficientă din punct de vedere financiar de a colecta și reface materialele reciclabile utilizate pentru bunuri de larg consum.”
Reutilizați și reumpleți
Greenpeace solicită companiilor să treacă „urgent” la sisteme de reutilizare și abordarea fără ambalaje: le cere să vizeze cel puțin 50% ambalaje reutilizabile până în 2030.
„Sectoare pentru care trecerea la reutilizare este relativ ușoară – cum ar fi băuturile răcoritoare, mineralele apă, băuturi alcoolice și lanțuri de cafea – ar trebui să stabilească obiective mai ambițioase”, adaugă acesta.
De asemenea, dorește să vadă un sistem de ambalare reutilizabil standardizat și sisteme și infrastructură de reutilizare partajată.
„Greenpeace consideră că companiile trebuie să ia măsuri acum pentru a elimina materialele plastice și ambalajele de unică folosință și să nu se bazeze pe soluții false precum reciclarea (avansată, chimică sau de altă natură), conținutul reciclat și înlocuirea materialelor.
Există alternative viabile la materialele plastice și ambalajele de unică folosință, cum ar fi sistemele de reutilizare și reumplere, care trebuie extinse rapid și investite de către cei mai mari poluatori de plastic din lume.
„Aceste companii nu mai pot folosi reciclarea ca o cortină de fum pentru a distrage atenția de la schimbările sistemice care sunt necesare.”
PepsiCo a făcut un pas important în sistemul de reutilizare și reumplere odată cu achiziționarea SodaStream, deși nu a răspuns la cererea lui BeverageDaily de a comenta modul în care acest lucru ar putea informa strategiile viitoare sau raportul în ansamblu.
Nestle, între timp, ne-a spus: „Am desfășurat peste 20 de sisteme pilot de reutilizare și reumplere în 12 țări, dar recunoaștem că trebuie făcut mai mult aici. Vom colabora cu partenerii noștri de retail pentru a crește și extinde sistemele de reutilizare și reumplere.
„Nestlé pledează în mod activ pentru un tratat global obligatoriu din punct de vedere juridic al materialelor plastice și perspectiva unor noi reglementări naționale armonizate de urmat.”
Coca-Cola face referire la un sistem nou lansat, care speră că poate ajuta la direcția viitoare în ambalajele returnabile. „În 2021, Coca-Cola Southwest Beverages a lansat un pilot de sticle returnabile în El Paso, unde consumatorii pot cumpăra Coca-Cola în sticle de sticlă returnabile de 500 ml la anumite locații de vânzare cu amănuntul și servicii alimentare. Perspectivele din acest pilot vor ajuta la informarea strategiei noastre de ambalare returnabilă în S.U.A.
„În America de Nord, ne extindem, de asemenea, soluțiile de echipamente de distribuire, cum ar fi Coca-Cola Freestyle, și dezvoltăm programe de pahare reutilizabile cu clienții noștri din domeniul alimentar și afacerile la sediu pentru a stimula utilizarea ambalajelor mai reutilizabile.”
Raportul Greenpeace poate fi găsit integral aici. De asemenea, cititorii pot evalua lista completă a angajamentelor și direcțiilor viitoare ale strategiei Coca-Cola și Nestle.