TehnologiiRepere

132

Hachitele accesarii fondurilor europene

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Lasand alte considerente referitoare la accesarile fondurilor europene, considerente care tin mai mult de zonele gri ale relatiilor oamenilor de afaceri cu autoritatile, merita de subliniat faptul ca, pe langa hachitele institutionale, sunt destule inadvertente in metodologia specifica, fapt care ne determina sa prezentam cateva observatii. Observatiile sunt efectuate de specialiordm;tii de la Metodologie.ro. Inadvertente de substanta Una dintre inadvertentele HG 28/2008 ?si ale Instructiunilor de aplicare, HG care reglementeaza principiile intocmirii documentatiei ?si metodologia accesarii fondurilor europene, se refera la analiza optiunilor, dupa cum urmeaza: - La punctul Descrierea investitiei se cere prezentarea scenariilor tehnico-economice, plus scenariul recomandat de catre elaborator dar, in acela?si timp, in cadrul sectiunii Analiza cost-beneficiu, se solicita analiza optiunilor. Este, in cel mai bun caz, o dublare partiala a aceleia?si solicitari de analiza. Instructiunile incearca sa evite aceasta suprapunere, insa fara succes. - Se mentioneaza, cu titlu care pare obligatoriu, luarea in calcul a minimum trei optiuni varianta zero, varianta maxima, varianta medie , cerinta imposibil de indeplinit in cazul unor proiecte varianta zero este, uneori, obligatoriu de inlocuit cu varianta minima , sau inutil de indeplinit, in cazul altor proiecte este un exercitiu lipsit de seriozitate acela de a determina ce inseamna maxim ?si mediu, data fiind relativitatea acestor termeni . - Instructiunile pun accentul, in privinta elaborarii unei liste scurte de optiuni, pe metodologia celui mai scazut cost. Aceasta metoda nu este aproape niciodata un criteriu serios de analiza sau de decizie. Inadvertentele analizei de risc O alta inadvertenta de substanta se refera la instructiunile legate de analiza de risc: - Instructiunile dispun, fara nuantare, ca analiza de risc consta in estimarea distributiei de probabilitate. O astfel de prevedere denota lipsa de familiaritate cu analiza de risc. Analiza de risc cuprinde, in mod practic, multe alte modalitati de estimare ?si testare a riscurilor. Mai mult, in multe cazuri, nu exista serii de date pentru conditiile specifice ale proiectului, pe baza carora sa se estimeze o distributie de probabilitate. Altfel, structura studiului de fezabilitate propusa este, in foarte mare masura, similara structurii ideatice a unui document similar solicitat de un decident comunitar sau din alte state membre. In realitate, structura logica a unui studiu de fezabilitate deriva din structura unui plan de afaceri. Evident, pentru proiecte romaneordm;ti, trebuie aplicata legislatia romaneasca. Pe de alta parte, trebuie mentionat ca aceste doua documente sunt foarte departe de a fi exhaustive in ceea ce priveordm;te descrierea metodologiei analizei cost-beneficiu. In cazurile in care exista trimiteri, in ghidurile solicitantului, la aceste prevederi legale ele sunt insotite, cel mai adesea de: a referiri la Documentul de lucru nr. 4 al CE ?si Ghidul ACB publicat sub egida CE ?si/sau b precizari metodologice suplimentare in anexele ghidului respectiv. Pentru conformitate, trebuie precizat clar ca nu trebuie sa existe diferente metodologice intre diversele documente aplicabile, deoarece metoda de calcul a analizei cost-beneficiu este una singura, derivata din metoda fluxurilor de numerar actualizate DCF din sectorul privat. Comentariu la Documentul de lucru nr. 4 al CE: Spre deosebire de legislatia romaneasca H.G. 28 ?si instructiuni , Documentul nr. 4 al CE nu cuprinde inadvertente de ordin metodologic. Toate aspectele eronate din legislatia romaneasca mentionate anterior sunt mentionate corect in Documentul de lucru nr. 4. Va recomand sa cititi acest document, ca prima lectura, inaintea oricarui ghid mai extins. Atentie, insa: Documentul nr. 4 nu reprezinta un ghid in sine. Este un document de intindere redusa, care doar stabileordm;te principii de baza ?si clarifica cele mai importante confuzii care se pot face. Pentru detalierea metodologiei de calcul, trebuie sa consultati un ghid pentru analiza cost-beneficiu. Comentariu la Ghidul ACB sub egida Comisiei Europene: Ghidul nu are un caracter obligatoriu, ci unul orientativ a fost elaborat de un grup de experti independenti, prin finantarea CE . Oricum, continutul sau este corect este dificil sa fie altfel, daca documentul este elaborat cu profesionalism, avand in vedere ca tehnica de calcul a indicatorilor ACB este una ?si numai una corecta . Atentie, insa: ghidul respectiv nu este exhaustiv - nu poate fi exhaustiv ?si nici nu i?si propune acest lucru. Ghidul nu urmareordm;te altceva decat sa explice metodologia de calcul ?si sa ofere exemple ilustrative de analiza economica din cateva sectoare de activitate indeobordm;te, cele care genereaza proiecte majore . Datorita naturii sui-generis a analizei economice, nu exista niciun ghid exhaustiv pe aceasta tema, ci numai incercari de a oferi o metodologie de aplicat de la caz la caz. Traducerea acestui ghid in limba romana a fost facuta, cel putin pe alocuri, cu o aparenta nesiguranta in privinta jargonului de specialitate. Comentariu la proiectul de Ghid national ACB: In varianta disponibila noua, documentul este o incercare de aducere la un numitor comun a prevederilor nationale ?si comunitare. Proiectul de document nu este o alternativa serioasa la documentele de mai sus, din urmatoarele motive: Inadvertentele din H.G. nr. 28/2008 sunt reluate, nu corectate. In plus, documentul are o intindere redusa, care nu ii permite sa detalieze multe din metodologiile de calcul necesare. Pe ansamblu, documentul, in varianta de proiect respectiva, nu merita atentie. Seriozitatea cu care a fost elaborat documentul este pusa sub semnul intrebarii, avand in vedere ca documentul nu pare a fi mai mult decat o traducere a Documentului nr. 4 al CE, intrepatrunsa cu inserari copiere-lipire din Ghidul ACB al CE acestea din urma nici macar nu sunt traduse in limba romana . NR. Cei care doresc lamuriri privind modalitatea de accesare a fondurilor europene sunt sfatuiti sa apeleze la specialiordm;tii de la Metodologie.ro. Consultanta este gratuita.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2