Romania se afla pe locul ordm;ase in Europa din punctul de vedere al consumului de bere, in spatele unor state precum Cehia, Austria, Germania, Polonia ?si Lituania diams; Trei sferturi din consumul local de bere se realizeaza acasa, preturile din magazine fiind la jumatate fata de cele din restaurante diams; Norvegienii au cele mai mari preturi la bere din Europa, in timp ce, la polul opus, bulgarii platesc cel mai putin pentru un litru de bere diams; In timp ce la nivelul Europei numarul berariilor a crescut in intervalul 2010 - 2012 cu peste 850 , in Romania numarul acestora s-a redus. Romania se numara printre marile state consumatoare de bere din Europa, clasandu-se pe locul ordm;ase, arata un raport al ErnstYoung, Regioplan ?si Asociatia Berarii Europei pentru anul 2012. Cu un consum mediu de 90 de litri pe cap de locuitor, Romania se situeaza cu 30% peste media din Uniunea Europeana, care a fost de 70 de litri in 2012, dar la 60% din consumul primilor clasati in top, cehii. De?si dezvaluie unele informatii generale despre Romania, analiza nu ofera ?si date exacte despre pretul mediu al unui litru de bere in retail ?si HoReCa, ponderea celor doua canale sau valoarea pietei, aordm;a cum se intampla in cazul celorlalte state. O estimare a ZF care a luat in calcul o creordm;tere a pretului de 10% atat in retail, cat ?si in HoReCa arata ca piata locala de bere a atins 2 miliarde de euro anul trecut. In aceste conditii, Ro-mania s-ar afla pe penultimul loc in Europa din punctul de vedere al pretului pentru un litru de bere, cea mai scumpa bere fiind in Norvegia, iar cea mai ieftina in Bulgaria. Aproximativ un sfert din consumul de bere din Romania se realizeaza prin intermediul barurilor ?si restaurantelor, in conditiile in care la nivelul UE media este de 33%. La nivelul anului 2010 in Romania existau 10.000 de baruri, 8.200 de restaurante ?si 2.000 de hoteluri. Romania a devenit terenul de lupta al marilor multinationale din industria berii, grupuri precum SABMiller, Heineken sau Molson Coors dorind sa caordm;tige o felie cat mai mare din industria locala. Berarii au preferat insa sa-?si concentreze productia in doar cateva centre, astfel ca numarul fabricilor a scazut in Romania, in timp ce la nivel european tendinta a fost de creordm;tere. In intervalul 2010 - 2012, in Europa au aparut peste 850 de noi fabrici. Berea produsa in Romania acopera aproape integral consumul. Preferinta romanilor pentru brandurile locale se vede in topul celor mai vandute produse, la nivelul anului 2012 acestea fiind Timiordm;oreana, Bucegi, Ciucaordm;, Golden Brau, Bergenbier, Albacher potrivit datelor firmei Cana-dean . Pe piata locala, 2012 a fost primul an de creordm;tere dupa criza, insa in primele 11 luni din 2013 s-a redus cu 3%. Mai multe, pe www.zf.ro