Retailului traditional coborat la un procent de 47% din valoarea totala a produselor de larg consum cumparate pe piata din Romania, iar cel modern a urcat la 53%. In prima jumatate a anului trecut, retailului modern a depa?sit pentru prima data pe cel traditional, ajungand la un procent de 53% din valoarea totala a produselor de larg consum cumparate pe piata din Romania, fata de 49% in 2012, dupa cum o arata cercetarea de tip Panel de Consumatori a GfK Romania care are la baza informatiile obtinute prin monitorizarea consumului casnic realizata pe un eordm;antion de 3.000 gospodarii reprezentativ la nivel national . 17,2 miliarde, adica, in crestere Valoarea pietei de retail se situa anul trecut la 17,2 miliarde euro, in crestere cu 1% comparativ cu 2012, conform datelor GfK, date care arata si o schimbare in comportamentul de consum al acestora: romanii nu au mai putut absorbi in acest an inflatia in consumul de bunuri de larg consum FMCG ?si au inceput sa cumpere produse mai ieftine. La un coordm; de 60 de categorii exista o creordm;tere de 4,5%, insa vestea proasta este ca inflatia pe Food a fost de 7%. Cu alte cuvinte, consumatorul roman nu a mai absorbit inflatia in consumul de casnice. In ansamblu, romanii au cumparat produse mai ieftine in 2013, fata de anul anterior, a explicat Raluca Raschip, Consumer Goods Retail Director GfK Romania. Hypermarketul este canalul cu cea mai mare crestere, cu 3 puncte procentuale fata de anul anterior, atingand o cota de 28% din piata de retail. Principalul motiv al evolutiei pozitive in hypermaketuri este faptul ca mai multi romani au ales sa isi faca cumparaturile din acest format de magazin, fara sa renunte insa la altele. Observam un fenomen accentuat de duplicare a cumparatorilor - 9 din 10 romani isi fac cumparaturile atat din comertul modern cat si din cel traditional, arata Raluca Raschip. Cresterea preferintei consumatorilor romani pentru canalele moderne de comert se remarca si prin expansiunea marcilor private, care spre exemplu, la nivelul anului 2011 au inregistrat fata de 2010 o crestere de 37% a vanzarilor. Produsele ce se vand cel mai bine ca marci private sunt cele de baza: oua de gaina 46,48% in 2011 , ulei de floarea soarelui 44,31% , carne de pasare 33,2% si faina 31% . Vanzarile de marca privata sunt inca scazute in Romania fata de alte tari europene 30% - 50% in UK, Elvetia, Spania se arata intr-un studiu realizat de Consiliul Concurentei vezi tabelul . Belgienii sunt cei mai activi in comertul din Romania Activitatile retailerilor s-au intensificat in ultima perioada, atat din punct de vedere al numarului de magazine deschise, cu 270 +31% mai multe fata de 2012, cat si in privinta activitatilor de loializare - leafleturi, publicitate, concursuri in magazine sau alte activitati promotionale, se arata in studiul GfK. Supermarketurile, magazinele de proximitate ?si unitatile de tip discount au cumulat peste 95% din deschiderile de magazine care au avut loc in 2013. Numarul magazinelor din comertul modern a ajuns in 2013 la circa 1.250 unitati supermarketuri, hipermarketuri, discounteri ?si magazine de proximitate , la care am putea adauga ?si cele 670 de magazine La doi Pa?si detinute de Metro, totalul depa?sind astfel 1.900 de unitati operationale in comertul modern la nivel national. In 2013, cel mai activ retailer a fost Mega Image, parte a grupului belgian Delhaize, care deschis 104 magazine noi, cu 16 mai multe decat in 2012, conform Mediafax. Dintre acestea 37 au fost supermarketuri Mega Image, 66 magazine de proximitate ShopGo ?si o unitate dedicata produselor congelate, AB Cool Food. Belgienii ?si-au concentrat extinderea pe Bucureordm;ti. La nivel national reteaua Mega Image a ajuns la un numar de 296 de unitati, in 2013. Pe locul doi, din punctul de vedere al deschiderii de noi unitati s-a aflat lantul de supermarketuri Profi, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, care s-a extinsin 2013 cu 63 de noi magazine, ajungand in prezent la 207 unitati. Profi opereaza trei concepte de magazine: Profi, Profi Mall ?si Profi City. Profi s-a remarcat in 2013 si prin preluarea unor retele locale sau regionale, achizitionand 6 magazine Alimrom din Cluj-Napoca ?si 5 unitati Pita in Botoordm;ani. Pozitia a treia in aceasta ierarhie este detinuta de retailerul francez Carrefour, care in 2013 a inaugurat 53 de magazine dintre care 38 sunt magazine de proximitate Express majoritatea operate in franciza , 13 sunt supermarketuri Market ?si unul este hipermarket la Galati . Carrefour a fost si primul retailer care a deschis un magazin online, magazin ce ofera posibilitatea livrarii la domiciliu a peste 10.000 de produse din oferta retailerul francez. Lansat oficial la sfar?situl lunii iulie, unitatea deserveste Bucureordm;tiul ?si localitatile limitrofe. In prezent Carrefour opereaza un total de 160 de magazine, dintre care 25 hipermarketuri Carrefour, 78 supermarketuri Market, 56 magazine de proximitate Express ?si un magazin online. Urmatoarele locuri sunt ocupate de discounteri, Lidl ?si Penny, cu cate 15 deschideri noi in acest an. Astfel, Lidl incheie anul 2013 cu 169 de magazine, iar Penny cu 149. Pozitia a ordm;asea, dupa ritmul de extindere, este adjudecata de Billa, cu 10 unitati noi, care au dus lantul de supermarketuri la 80 de unitati. Retailerul, parte a grupului german REWE, a continuat ?si in acest an procesul de modernizare a unor unitati existente. Segmentul hipermarketuri a fost mai sarac in extinderi in acest an: Kaufland a deschis opt magazine, in Paordm;cani, Falticeni, Radauti, Galati, Petroordm;ani, Ploieordm;ti ?si Bucureordm;ti, ?si a ajuns la 89 de unitati, Cora a inaugurat doua magazine, la Constanta ?si Ploieordm;ti, ?si Carrefour o unitate, la Galati. Cora, care detinea in 2013 12 hipermarketuri, este al doilea retailer care s-a extins ?si in mediul online, in decembrie, lantul de magazine lansand conceptul drive coradrive.ro , gazduit de magazinul Lujerului, serviciu prin intermediul caruia clientii pot sa comande produsele online, ridicandu-le ulterior din magazin. In 2014 ne asteptam la o noua intrare in top 3 In perioada 2010 - iunie 2013, au fost notificate si au primit autorizarea de la Consiliul Concurentei 6 operatiuni de concentrare economica pe piata de retail alimentar: 2010 - 2 operatiuni - Lidl/Plus si Mega/Canserv Primavara , 2011 - Mega /Gima, 2012 - Profi/Alcomsib, 2013 - Profi / Alimrom si Auchan /Real. Conform datelor oferite de oficiali din cadrul Consiliului Concurentei, partile implicate au urmarit: extinderea in teritorii neacoperite - Profi/Alcomsib - 6 mag Sibiu 2012 , Profi/Alimrom - 6 mag Cluj 2013 , Auchan/REAL; extinderea retelei de magazine - Mega Image/ Primavara - 2 magazine in Bucuresti dec. 2010 , Mega Image /Gima - 3 magazine in Bucuresti nov. 2011 ; intrarea pe piata din Romania Lidl / Plus - 103 magazine Plus in 85 de localitati nov. 2010 . Pana in septembrie 2014, ne asteptam la o schimbare a topului ca urmare a preluarii magazinelor Real de catre Grupul Metro si la remodelarea acestora sub marca Auchan. Estimam ca la finalizarea acestui proces Auchan va fi al doilea cel mai important lant de hypermarketuri din Romania, spune Raluca Raschip, Consumer Goods Retail Director GfK Romania. Daca ne uitam la rezultatele cumulate ale celor doi retaileri Auchan si Real , obtinute in prima jumatate a anului 2013, acestia acopera 7% din valoarea totala a bunurilor de larg consum consumate in interiorul casei si putin mai mult de un sfert din totalul cheltuielilor in hypermarket, avand o baza de cumparatori de aproximativ 40% din gospodariile din Romania, se mentioneaza in comunicatul GfK. In septembrie anul trecut Auchan a finalizat tranzactia prin care a preluat 20 de hipermarketuri Real, din care au fost rebranduite ordm;apte unitati: doua din Capitala, Pallady ?si Vitan, unul in Braordm;ov, unul in Oradea, unul in Constanta, unul in Sibiu ?si unul in Satu Mare. Retailerul a anuntat ca va rebrandui cele 20 de hipermarketuri Real in mai putin de un an, cu o investitie de 40 milioane euro. Dupa preluarea retelei Real, Auchan opereaza 31 de magazine, avand alte doua in constructie. De mentionat ca, in urma tranzactiei, grupul Metro a mai ramas cu patru hipermarketuri Real, in Arad, Constanta Nord, Oradea Episcopia Bihorului ?si Suceava, care i?si vor continua activitatea in cadrul companiei Real Hyper Magazine SRL. Pe segmentul cashcarry, in 2013, la fel ca in 2012, nu a fost deschisa nicio astfel de unitate, conform datelor Mediafax. Metro s-a concetrat pe dezvoltarea retelei de magazine de proximitate quot;La doi pa?siquot;, iar Selgros pe remodelarea magazinelor existente. Reteaua Metro Cash Carry Romania opereaza in prezent un numar de 32 de magazine Metro in 24 de oraordm;e, si aproximativ 670 de magazine quot;La doi pa?siquot;, iar cea a Selgros CashCarry Romania parte din grupul elvetian TransGourmet Holding SE , 19 magazine.